-10% NA UKŁAD KLIMATYZACJI ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

9
9
8
8
2
2
8
8
0
0
6
6
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Czym jest i do czego służy zawór spustowy blow-off? Kiedy montowanie BOV ma sens, a kiedy niekoniecznie?

Na forach internetowych aż roi się od pytań o zawór blow-off lub BOV, regulujący ciśnienie w układzie z turbosprężarką. Wielu z Was również do nas kieruje zapytania o zasadność montowania dodatkowo tego zaworu, a także o to, kiedy i w jakich samochodach przyniesie on jakiekolwiek korzyści. Dla wszystkich zainteresowanych zagadnieniem związanym z zaworami blow-off przygotowaliśmy ten oto artykuł.

Blow-off, zawór spustowy - do czego służy, czy warto?

Blow-off i inne rodzaje zaworów regulujących ciśnienie montowanych w układach z turbosprężarką. Na czy polega ich zadanie?

Jak wyjaśnia ekspert iParts.pl - Turbosprężarka to dość proste, ale i bardzo skuteczne urządzenie. Z jej pomocą konstruktorzy samochodów nie dość, że znaleźli sposób na zagospodarowanie w większości zwyczajnie marnowanej energii zawartej w spalinach, to jednocześnie zapewnili jednostce napędowej bardzo efektywne wspomaganie. Tak oto otrzymaliśmy rozwiązanie, w którym gazy wylotowe (spaliny) trafiające do turbosprężarki napędzają wirnik jej turbiny (na zasadzie podobnej, jak ma to miejsce w elektrowniach wodnych), dzięki czemu zasysane do turbo powietrze może zostać odpowiednio sprężone.

Jednym z podstawowych problemów każdej turbosprężarki jest ciśnienie – zarówno ciśnienie napędzającej ją spalin, jak i ciśnienie sprężonego powietrza. Ciśnienie obu tych mieszanin gazów musi być utrzymywane na określonym poziomie, a to znaczy, że musi być jakoś regulowane. Właśnie tej regulacji służą stosowane w układach doładowania zawory regulujące ciśnienie, spośród których najważniejsze i najpopularniejsze to:

  • Zawór WG, czyli wastegate – jego zadaniem jest wyprowadzanie z układu nadmiaru spalin kierowanych do turbiny. Zawór wastegate reguluje w ten sposób prędkość obrotową wirnika, wpływając tym samym na prędkość obrotową sprężarki. Poprzez swoje działanie, zawór WG chroni turbosprężarkę i sam silnik przed przekroczeniem określonego ciśnienia doładowania. Zawory wastegate bywają integralnymi elementami turbosprężarki lub też domontowywane są do nich oddzielnie pomiędzy przewodem na wlocie do turbiny a kolektorem wydechowym.
  • Zawór DV, czyli dump valve – jest to zawór odprowadzający nadmiar sprężonego pod dużym ciśnieniem powietrza, które przy zamkniętej przepustnicy nie jest w stanie przez nią przejść dalej do układu. Zwór DV tworzy obieg zamknięty, ponieważ sprężone powietrze nie jest wyprowadzane na zewnątrz, ale trafia z powrotem przed turbinę.

I jest jeszcze zawór BOV, czyli blow-off valve, który spełnia podobne zadania, jak zawór DV, jednak realizuje je w nieco inny sposób. W jaki?

Czym jest i jak działa BOV, czyli zawór upustowy różnicy ciśnienia blow-off?

BOV (od ang. blow-off valve) jest zaworem uruchamianym wyłącznie podczas gwałtownego zdjęcia nogi z pedału gazu. Podczas zwykłej, wystarczająco szybkiej jazdy, sprężarka nieustannie zasysa, spręża i tłoczy sprężone powietrze przez przepustnicę aż do silnika. W momencie, gdy nagle zdejmujecie nogę z gazu, silnik momentalnie traci zapotrzebowanie na doładowanie i aby go nie otrzymywać, dochodzi do zamknięcia przepustnicy. W tym momencie sprężone powietrze wytworzone przez pracującą ciągle sprężarkę odbija się od zamkniętej przepustnicy i w postaci małej fali uderzeniowej wraca na wirnik turbiny. W efekcie tej fali zwrotnej powietrza, turbosprężarka w sposób naturalny traci swój początkowy rozpęd (wirnik wyhamowuje) i po ponownym dodaniu gazu minie nieco czasu, zanim odzyska na powrót wymaganą prędkość. Ale nie to jest najgorsze.

Fala sprężonego powietrza odbita od zamkniętej przepustnicy i uderzająca w sprężarkę wprawia jej elementy w bardzo silne drgania. Drgania te stopniowo uszkadzają głównie jej łożyska i doprowadzają do znacznego skrócenia żywotności turbosprężarki. Aby temu zapobiec, na odcinku pomiędzy sprężarką a przepustnicą montuje sią zawór blow-off, który po zamknięciu przepustnicy automatycznie otwiera się i wypuszcza nadmiar sprężonego powietrza na zewnątrz układu. Uchodzące powietrze wywołuje bardzo charakterystyczny dźwięk, typowy dla aut rajdowych i usportowionych.

Kto i dlaczego powinien stosować zawór blow-off, a w jakich sytuacjach BOV staje się jedynie efektownym gadżetem?

Zawór blow-off to przede wszystkim rozwiązanie mające pełne uzasadnienie wyłącznie w przypadku samochodów z silnikami benzynowymi, ponieważ tylko w nich w układzie z turbosprężarką występuje przepustnica. Coraz częściej jednak można spotkać się z zaworami BOV do diesli. O co w nich chodzi? Przede wszystkim o tak atrakcyjny dla niektórych kierowców efekt dźwiękowy. Niektórzy twierdzą również, że blow-off w dieslach wydłuża żywotność sprężarek. Jednak czy tak jest na pewno?

Popularne z kategorii Turbosprężarka

Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.02184.01.0
142,00 zł
5.0 (1 ocen)
Uszczelnienie TOPRAN 115 087
13,00 zł
0 (0 ocen)
Zestaw montażowy turbosprężarki ELRING 703.980
51,00 zł
0 (0 ocen)
Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.01420.02.0
221,00 zł
5.0 (1 ocen)
Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.00968.04.0
199,00 zł
5.0 (1 ocen)
Śruba FA1 985-817.10
27,00 zł
0 (0 ocen)
Turbosprężarka w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Turbosprężarka pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Turbosprężarka
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
4 komentarze
Autor artykułu prawdopodobnie"skopiował go"ponieważ od wielu lat w silnikach diesla (nie wszystkich )jest stosowana przepustnica powietrza( w przypadku BMW to już 20 lat -nie mylić z klapą gaszącą.
"...Niektórzy twierdzą również, że blow-off w dieslach wydłuża żywotność sprężarek. Jednak czy tak jest na pewno?" To może warto byłoby troszkę rozwinąć ten aspekt a nie zmuszać czytelnika do doszukiwania się gdzieś indziej informacji. Widocznie redaktorów nie interesuje że czytelnicy pójdą tam gdzie będzie pełny opis a nie tylko część..
Trafiłem na ten wpis w sumie całkiem przypadkowo, szukając informacji na inny temat. Jeśli chodzi o motoryzację, to jednak jestem laikiem – wiem, że w samochodach są turbosprężarki i mniej więcej orientuje się, jaka jest ich funkcja, ale o zaworach spustowych przeczytałem po raz pierwszy. Mimo, że niewiele z tego zrozumiałem, to i tak była to miła lektura – fajnie dowiedzieć się czegoś nowego! :)
Zgodzę się z tym, że do diesla nie ma co montować zaworu Blow Off, na końcu artykułu pisze, że są już takie, ja jednak o nich nie słyszałem. Do silników benzynowych jak najbardziej warto, jednak nie każdy będzie tym zainteresowany bo te zawory trochę kosztują. Wszystko zależy od preferencji kierowcy i zasobności portfela ;)

Powiązane artykuły

Czym jest tzw. zjawisko turbodziury?

Czym jest tzw. zjawisko turbodziury?

Turbosprężarkę wynalazł w 1905 roku Alfred Büchi. Trafiła ona do powszechnego użytku w transporcie drogowym już w 1938 roku, natomiast od 1973 roku trafiła również do silników montowanych w samochodach osobowych oraz w bolidach F1. Jednak mimo swych ogromnych walorów technicznych turbosprężarka ma również pewną wadę, szczególnie odczuwalną w starszych modelach tego urządzenia.

czytaj więcej >
Turbosprężarka – zasada działania, budowa, eksploatacja. Kup u nas nawet 40% taniej

Turbosprężarka – zasada działania, budowa, eksploatacja

Kiedyś turbosprężarki były wykorzystywane tylko i wyłącznie w sportowych autach. We współczesnych czasach, turbosprężarki w zwykłych samochodach osobowych nikogo nie dziwią – zarówno w przypadku silników diesla, jak i benzynowych. W tym artykule przyjrzymy się zasadom działania turbosprężarki, jak jest zbudowana i jak należy z niej korzystać, aby służyła nam jak najdłużej.

czytaj więcej >
Jak dbać o turbosprężarkę w samochodzie - na co uważać?

Jak dbać o turbosprężarkę w samochodzie? W jaki sposób można wydłużyć jej żywotność bez potrzeby regeneracji?

Kiedyś turbosprężarki obecne były niemal wyłącznie w samochodach rajdowych, dzisiaj stały się tak powszechne, że można je znaleźć nie tylko w dieslach, ale i w wielu samochodach z silnikami benzynowymi. Bywa i tak, że kupujący nowe auto nie wie nawet, że pod maską kryje się turbosprężarka. Nie wie, ale wkrótce się dowie, zwłaszcza jeśli nie będzie o nią dbał.

czytaj więcej >
Jakie są najczęstsze przyczyny usterek turbosprężarki?

Jakie są najczęstsze przyczyny usterek turbosprężarki?

Producenci podzespołów samochodowych starają się tak projektować swoje turbosprężarki, aby mogły one wytrzymać przebieg jednostki napędowej samochodu. Jednak, jak to zazwyczaj bywa, turbiny ulegają awariom o wiele szybciej, a ich przyczyn należy przede wszystkim szukać w nieprawidłowej eksploatacji i serwisowaniu tych urządzeń. Podpowiadamy, jakie są najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze
Skontaktuj się z nami jeśli potrzebujesz naszej porady