Początek wiosny to odpowiedni czas na zmianę filtra kabinowego w naszym samochodzie. W iParts.pl, tak jak w większości sklepów motoryzacyjnych, klient stoi przed wyborem – filtr standardowy lub z węglem aktywnym. Jakie są zalety filtra kabinowego z węglem aktywnym i czy opłaca się je kupować? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.

Generalnie, głównym zadaniem filtra kabinowego (zwanego także przeciwpyłkowym) jest oczyszczanie powietrza wpływającego do kabiny samochodu. Zatrzymuje on więc wszelkie drobne zanieczyszczenia, takie jak piasek, kurz, pyłki roślin i bakterie. Dzięki temu jazda samochodem jest komfortowa i bezpieczna – nie musimy zmagać się z zanieczyszczeniami oraz nieprzyjemnymi zapachami w kabinie.

Filtr kabinowy z węglem aktywnymKażdy filtr kabinowy złożony jest z warstw, odpowiedzialnych za filtrowanie innego rodzaju zanieczyszczeń. Pierwsza z warstw „wyłapuje” największe zanieczyszczenia, każda następna – coraz drobniejsze. Z tego też powodu, zarówno na obudowie, jak i wkładzie filtra kabinowego, umieszczona jest strzałka wskazująca przepływ powietrza (należy na to zwrócić uwagę przy montażu).

Specyficznym rodzajem filtra kabinowego jest filtr z węglem aktywnym. Posiada on wszelkie zalety standardowego filtra, całkowicie pochłania zanieczyszczenia o których wspominaliśmy wcześniej (pyłki, sadza, bakterie itp.). W odróżnieniu od filtrów standardowych, posiada jednak dodatkową warstwę zawierającą węgiel aktywny. Warstwa ta jest odpowiedzialna za redukcję szkodliwych gazów (ozon, węglowodory, związki siarki oraz azotu) i brzydkich zapachów.

Zazwyczaj filtry kabinowe z węglem aktywnym złożone są z trzech lub czterech warstw – filtra wstępnego, mikrowłókniny, warstwy wzmacniającej i węgla aktywnego. Filtr wstępny odpowiada za filtrowanie największych cząstek zanieczyszczeń i kurzu, mikrowłóknina – pyłków oraz bakterii, natomiast warstwa wzmacniająca zapewnia trwałość i stabilność pracy przez cały okres eksploatacji filtra. Jak już podkreśliliśmy w akapicie powyżej, warstwa węgla aktywnego redukuje nieprzyjemne zapachy i szkodliwe substancje.

Węgiel aktywny jest substancją, składającą się z sadzy i grafitu. Grafit zazwyczaj zawiera takie składniki jak tlenki metali i krzemionka. W trakcie procesu produkcji węgla aktywnego dochodzi do powstawania dużej ilości różnych, wewnętrznych kanałów. Ta porowata struktura powoduje, że warstwa węgla aktywnego posiada niezwykle dużą powierzchnię w stosunku do masy. Składa się z różnych porów, które – w zależności od rozmiaru – nazywamy mikroporami, mezoporami i makroporami.

Niezwykle rozbudowana i złożona struktura powoduje, że węgiel aktywny jest idealnym materiałem do pochłaniania szkodliwych substancji. Proces ten nazywany jest fachowo adsorpcją, czyli wiązaniem różnych cząsteczek do powierzchni stałej. Efektem tego jest właśnie pochłanianie przez węgiel aktywny wszelkich nieprzyjemnych zapachów oraz substancji szkodliwych.

Przy tym wszystkim, węgiel aktywny jest substancją naturalną i całkowicie nieszkodliwą dla środowiska, zwierząt i ludzi. Jego produkcja jest także procesem nieinwazyjnym, bowiem zazwyczaj pozyskuje się go z drewna bądź odpadów organicznych. Przy wytwarzaniu filtra bardzo istotne jest, aby cząsteczki węgla aktywnego były rozmieszczone trwale i równomiernie we włókninie.

Z tego też powodu, niektórzy producenci, tacy jak m.in. Bosch, przy produkcji filtrów kabinowych z węglem aktywnym stosują wysokociśnieniowy natrysk węgla aktywnego. Zapewnia to odpowiednie rozmieszczenie węgla w filtrze a także idealny przepływ powietrza.

Wymiana filtra kabinowegoPrzy omawianiu tego tematu, powstaje jednak pytanie – czy opłaca się kupować filtr z węglem aktywnym (którego cena jest zazwyczaj o kilkanaście, kilkadziesiąt procent wyższa) czy lepiej poprzestać na filtrze standardowym? W tym przypadku użytkownik ma pełną dowolność wyboru i to, który filtr wybierze, zależy wyłącznie od niego.

Z pewnością, filtr kabinowy z węglem aktywnym jest zalecany dla wszystkich kierowców borykających się z alergią oraz chorobami górnych dróg oddechowych. Cenią go sobie także rodzice, często przewożący swoje dzieci samochodem. Powód jest oczywisty – filtry z węglem aktywnym oferują najbardziej zaawansowaną filtrację na rynku. Dzięki temu, niemal żadne szkodliwe substancje nie dostają się do wnętrza samochodu.

Jednak nie należy sądzić, że tylko i wyłącznie alergicy powinni stosować filtry kabinowe z węglem aktywnym. Jakość takich filtrów doceni każdy użytkownik, szczególnie w czasie wzmożonego pylenia (w Polsce ten okres zacznie się lada moment, na przełomie kwietnia i maja). Nie trzeba bowiem chyba nikomu udowadniać, że pyły czy też kurz mogą spowodować takie reakcje jak kaszel, łzawienie oczu czy nudności. Jazda w takim stanie to poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze, więc większość ekspertów zaleca wymianę filtra kabinowego wraz z nadejściem wiosny.

Bardzo ważna jest regularna wymiana filtra kabinowego. Wraz z eksploatacją, ulega on systematycznemu zużyciu i po pewnym czasie nie zapewnia odpowiedniej filtracji, utrudniając przepływ powietrza. Efektem tego mogą być np. zaparowane szyby czy nieprzyjemny zapach w kabinie. Najczęstszym przebiegiem, po pokonaniu którego należy wymienić filtr, jest 20 - 30 tys. km.

Powiązane kategorie towarowe:

Polecani producenci: