Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Filtry w aucie: kiedy i jak je wymieniać?

Jedną z podstawowych procedur serwisowych jest wymiana filtrów. Wyróżniamy cztery podstawowe rodzaje osadników, o których kierowca pod żadnym pozorem nie może zapomnieć. Trzy z nich odgrywają ważną rolę w regulowaniu pracy silnika, a jeden wpływa na jakość powietrza dostającego się do kabiny. Zobaczcie co musicie o nich wiedzieć!

Filtry w aucie: kiedy i jak je wymieniać?

Filtrem, o którym żaden z kierowców nie może zapomnieć, jest osadnik filtrujący olej silnikowy. Jego wymiana stanowi nieodłączny element zalewania jednostki napędowej nowym smarowidłem i powinna być wykonywana co rok lub 10 - 15 tysięcy kilometrów. Zdarza się, że współczesne samochody są serwisowane w trybie LongLife. To zakłada przegląd olejowy wykonywany co dwa lata lub 30 tysięcy kilometrów. Interwału nie należy przeciągać. To właściwości oleju i stan filtra oleju w głównej mierze warunkują trwałość metalowych elementów silnika oraz turbosprężarki. 

Usługa wymiany filtra jest zgrana z usługą wymiany oleju i albo nie wymaga dopłaty, albo wiąże się z niewielkim kosztem. Osadniki dzieli się według dwóch klasyfikacji. W pierwszej rozróżnia się filtry puszkowe, których obudowa i wkład stanowią integralną całość oraz takie, w których obudowa jest przymocowana do bloku silnika, a wymienny jest sam wkład. Poza tym osadniki dzieli się na przegrodowe i szczelinowe. W pierwszym przypadku materiał porowaty pełni rolę przegrody, która może odbierać zanieczyszczenia powierzchnią zewnętrzną oraz wewnętrzną. W drugim stosuje się blaszki filtrujące z przekładkami. Nieczystości zbierają się na dnie obudowy i są okresowo usuwane. 

Filtra powietrza? Silnik musi mieć czym oddychać!

Filtry w aucie: kiedy i jak je wymieniać?Regularnej wymianie musi podlegać także filtr powietrza. Jego stan jest o tyle kluczowy, że to on oczyszcza powietrze dostające się do komory spalania. Eksploatacja auta z zapchanym osadnikiem powoduje, że jednostka napędowa nie otrzymuje wystarczającej ilości tleniu. To odbija się na zmniejszonej mocy silnika i zwiększonym spalaniu. Rozróżnia się dwa rodzaje filtrów powietrza. W mokrych kierowca ma do czynienia z metalową puszką wyposażoną w nasączoną olejem siatkę wyłapującą zanieczyszczenia. Obecnie na rynku spotyka się przede wszystkim osadniki suche. Te są wyposażone w materiał sztuczny lub naturalny, który odbiera z filtrowanego powietrza nawet 99 procent pyłów. 

Większość firm motoryzacyjnych zaleca wymianę filtra powietrza mniej więcej co 30 tysięcy kilometrów. Przesłanką decydującą o skróceniu interwału jest eksploatacja auta w silnie zapylonym środowisku (np. na bezdrożach). Zakup nowego filtra powietrza nie stanowi nadmiernie wygórowanego wydatku. Zazwyczaj ceny elementu nie przekraczają 40 - 50 złotych. Niezwykle prosta jest także jego wymiana. Wystarczy podnieść maskę i odszukać w komorze silnika dużej, plastikowej obudowy. Najczęściej jest ona zamykana na zatrzaski. Po ich odbezpieczeniu wystarczy wyjąć stary filtr i zamontować nowy. 

Prawidłowa praca jednostki napędowej wymaga wymiany jeszcze jednego filtra. Mowa oczywiście o filtrze paliwa. W przypadku motorów wysokoprężnych osadnik jest montowany w komorze silnika. Wygląda jak metalowa lub plastikowa puszka, która posiada połączenia do przewodów paliwowych. Jego zadaniem jest wyłapanie wszelkich zanieczyszczeń i wody zaraz przed tym, jak olej napędowy trafi do aparatury wtryskowej. W benzyniakach stosuje się nieco inne rozwiązanie. Tzw. filtr wstępny montowany jest w zbiorniku paliwa. W jego wnętrzu znajduje się gęsta, metalowa siatka, która ma za zadanie wyłapywać wodę z benzyny. 

W zależności od zaleceń producenta, ewentualnie jakości tankowanego paliwa zaleca się, aby wymieniać filtr paliwa co 40 do 60 tysięcy kilometrów. W dieslach czasami istnieje możliwość montażu samego wkładu filtrującego. Warto jednak zaznaczyć, że podczas wykonywania procedury bardzo łatwo zapowietrzyć układ zasilania. Dodatkowo w silnikach wysokoprężnych co 20 tysięcy kilometrów należy spuścić z odstojnika odsączoną z oleju napędowego wodę. 

Wymiana filtra paliwa być może nie jest skomplikowana i nie wymaga specjalistycznej wiedzy, jednak większość kierowców i tak powierza jej wykonanie mechanikom. Zazwyczaj cena usługi nie przekracza 30 - 40 złotych. Filtr do jednego z popularnych modeli segmentu C kosztuje od 50 do 120 złotych. 

Powietrze w kabinie - nie ignoruj filtra przeciwpyłkowego

Najczęściej podczas serwisowania auta kierowcy bagatelizują wymianę filtra kabinowego. To poważny błąd. Zanieczyszczony osadnik będzie decydował o osłabionym przepływie świeżego powietrza do wnętrza, utrudni działanie dmuchawy, spowoduje nadmierne parowanie szyb oraz może być źródłem nieprzyjemnych zapachów. Rozróżnia się dwa rodzaje filtrów kabinowych. Standardowe są wykonane z materiału, który ma na tyle gęstą strukturę, że jest w stanie wyłapać nawet niewielkie zanieczyszczenia. Zdecydowanie droższy, ale i bardziej efektywny jest filtr węglowy. Gąbczasta struktura wkładu sprawia, że wyłapywanie są nie tylko brudy, ale także alergeny oraz pochłaniane są nieprzyjemne zapachy z otoczenia. 

Filtr kabinowy należy wymieniać co 15 tysięcy kilometrów lub co rok. Podobnie jak w przypadku filtra powietrza interwał należy skrócić w sytuacji, w której auto jest eksploatowane w silnie zapylonym środowisku. Producenci umieszczają osadnik w dwóch miejscach. Ten znajduje się albo w podszybiu, albo za schowkiem na rękawiczki. Zazwyczaj kierowcy nie dokonują wymiany we własnym zakresie, a przy okazji innej wizyty u mechanika. W ten sposób usługa w większości przypadków jest wykonywana gratisowo. Filtr przeciwpyłowy jest tani. Jego cena zazwyczaj nie przekracza 50 - 60 złotych.

Części przydatne podczas podstawowego serwisu auta dostępne w iParts.pl:

Filtry oleju dostępne w sklepie iParts.pl:
https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/filtr-oleju,100259.html

Filtry paliwa dostępne w sklepie iParts.pl:
https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/filtr-paliwa,100261.html

Filtry powietrza dostępne w sklepie iParts.pl:
https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/filtr-powietrza,100260.html

Filtry przeciwpyłowe dostępne w sklepie iParts.pl:
https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/filtr-kabinowy-przeciwpylkowy,100263.html

Popularne z kategorii Filtry

Filtr oleju FILTRON OE 673
17,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 650/1
16,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 667/1
18,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 648/6
19,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OP 575
19,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr powietrza FILTRON AP 139/2
31,00 zł
4.8 (103 ocen)
Filtry w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Filtry pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Filtry
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
9 komentarzy
Filtry wymieniam regularnie i nie mam problemów ani z swoim zdrowiem ani z samochodem. Najlepiej wymieniać tak jak radzi producent auta lub częściej.
Używam w autach Filtrona bo jest tani ale czy to polska marka?
O wszystkie filtry w aucie należy dbać aby samochód jeździł sprawnie bez żadnych problemów. Ważne są także filtry kabinowe, które wpływają na zdrową i komfortową jazdę. Zapchanych filtrów nie można bagatelizować.
Dla mnie najlepsze filtry to polska marka Filtron. Polecam.
Zakładam tylko filtry Boscha, wszystko jest w jak najlepszym porządku, nie widzę lepszych za tą cenę :)
Nie oszczędzajmy pieniędzy na filtrach, spełniają ważną rolę w aucie, wiec starajmy się, aby były jak najlepszej jakości :)
Filtry kabinowe, powietrza i pozostałe to podstawa, muszą być w dobrym stanie. Nie chodzi tylko o mechanikę ale też o zdrowie podróżujących i komfort jazdy.
Od zawsze wybieram filtry polskiej marki Filtron i nie mam z nimi żadnego problemu, jeśli miałbym coś polecić to właśnie tego producenta.
dobrze i bezpiecznie jest stosować się do zaleceń producenta, niektórzy przykładowy dystans 15k kilometrów podwajają i później jest płacz i zgrzytanie zębów bo auto nie nadaje się do użytku.

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze
Skontaktuj się z nami jeśli potrzebujesz naszej porady