Tarcz hamulcowych nie wymieniamy zbyt często, ale kiedy już przychodzi na tę wymianę pora, należ zrobić to naprawdę dobrze. Co to znaczy? W jaki sposób powinno się wymieniać tarcze hamulcowe w standardowym aucie osobowym? Czy można to zrobić samemu, czy lepiej udać się do mechanika? Ile zapłacimy za wymianę tarcz hamulcowych w warsztacie w 2023 roku?

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych w warsztacie samochodowym. Dlaczego oba te elementy należy wymieniać jednocześnie?

Tarcza hamulcowa IPARTS
Tarcza hamulcowa IPARTS TH000437

Jak za chwilę zobaczycie, cenniki usług wymiany tarcz hamulcowych w warsztatach samochodowych praktycznie zawsze obejmują wymianę tarcz hamulcowych w komplecie z klockami. Zwykle w takim profesjonalnym cenniku mamy do czynienia z 3. punktami obejmującymi:

  1. Wymianę tarcz i klocków hamulcowych na przedniej osi
  2. Wymianę tarcz i klocków hamulcowych na tylnej osi
  3. Wymianę tarcz i klocków hamulcowych na obu osiach.

W zależności od rodzaju wymiany, jaka Was dokładnie interesuje, cena końcowa za podobną usługę u mechanika będzie wyższa lub niższa. A dlaczego zawsze jest to wymiana tarcz razem z klockami i praktycznie nigdy samych tarcz? To bardzo proste.

Złota zasada mechaniki samochodowej z zakresu napraw i konserwacji układu hamulcowego mówi, iż tarcze hamulcowe w samochodzie należy wymieniać zawsze razem z klockami hamulcowymi. Jest to spowodowane tym prostym faktem, że klocki hamulcowe zużywają się znacząco szybciej niż tarcze hamulcowe. W czasie jednego życia tarcz hamulcowych przeciętnie zużywamy 2-3 komplety klocków hamulcowych. Pozostawienie używanych, a więc do pewnego stopnia już zapewne zużytych klocków do współpracy z nowymi, dopiero co założonymi tarczami hamulcowymi, może i z reguły ma mniej lub bardziej negatywne konsekwencje. Jakie?

  • Niewłaściwa współpraca nowych tarcz ze starymi klockami – klocki hamulcowe i współpracujące z nimi tarcze zawsze oddziałują na siebie wzajemnie, układając się wobec siebie i swojej specyfiki. Nieprzypadkowo mówi się, że po wymianie klocków należy dać im chwilę, aby ułożyły się pod obecne w układzie hamulcowym tarcze. Dopiero po takim „dotarciu” hamulce będą działały w pełni efektywnie. Jeśli do nowych tarcz założymy stare klocki, ułożone pod zupełnie inne tarcze, pełnej efektywności hamulców możemy nie uzyskać wcale lub dopiero po bardzo długim czasie.
  • Niepotrzebne koszty – wymiana tarcz i klocków hamulcowych wymaga od mechanika praktycznie identycznego przygotowania samochodu i rozebrania tych samych elementów. Jeśli wymianę taką mielibyśmy rozbić na dwie części i wykonać ją w odstępie np. roku (dziś wymiana klocków, za rok wymiana tarcz), zapłacimy dwa raz za dokładnie tę samą robotę. Wymiana tarcz i klocków jednocześnie jest zwyczajnie bardziej opłacalna pod względem robocizny w warsztacie.

A jak często należy taką wymianę przeprowadzać? Jak już wspomnieliśmy, klocki hamulcowe wymieniamy znacząco częściej, bo mniej więcej co 30-50 tys. km (choć wszystko zależy tu jednak głownie od stylu jazdy i jakości założonych wcześniej klocków). Same tarcze zaś powinny podlegać wymianie zwykle co ok. 80-100 tys. kilometrów. Dla kierowcy pokonującego rocznie standardowy dystans 20 tys. km oznacza to wymianę tarcz hamulcowych raz na 4-5 lat. Nie jest to dużo, można więc do całej tej wymiany odpowiednio się przygotować i przeprowadzić ją bądź to samodzielnie (jeśli umiejętności na to pozwalają), bądź to zlecić wymianę w profesjonalnym warsztacie. Ile zapłacimy za tę drugą opcję w 2023 roku?

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych u mechanika. Ile zapłacimy za to w poszczególnych regionach Polski?

Tarcza hamulcowa IPARTS
Tarcza hamulcowa IPARTS TH000579

Zgodnie z tym, co możemy znaleźć w wielu różnych cennikach dostępnych na stronach internetowych co ważniejszych warsztatów samochodowych w całej Polsce, średnia cena wymiany samych tarcz hamulcowych razem z klockami przeprowadzonej przez profesjonalnego mechanika w 2023 roku wynosi około 250-300 zł (przy wymianie tylko na jednej osi). Cena ta może się różnić i różni się w zależności od typu samochodu, marki i modelu, a także rodzaju tarcz hamulcowych. Czasem możemy spotkać się z rozróżnieniem cennika ze względu właśnie na jakość wykorzystanych części. Przykładowo:

  • wymiana tarcz i klocków hamulcowych na przedniej osi z użyciem tańszych części będzie wynosiła ok. 900 zł, gdy tymczasem ta sama wymiana na droższych częściach to już ponad 1200 zł;
  • wymiana tarcz i klocków hamulcowych na tylnej osi z wykorzystaniem tańszych części wynosi ok. 600 zł, a na droższych ponad 800 zł;
  • wymiana tarcz i klocków hamulcowych na obu osiach przy użyciu tańszych części to ponad 1500 zł, a jeśli zależy nam na wyższej jakości komponentów to będzie już ponad 2000 zł.

Do tego dochodzą różnice wynikające z budowy konkretnego układu hamulcowego, a więc i modelu auta. I tak np. uśrednione ceny wymiany tarcz hamulcowych w warsztacie samochodowym w Polsce w 2023 roku to:

  • Ford Focus – przednie tarcze hamulcowe: 200-250 zł, tylne tarcze hamulcowe: 150-200 zł
  • Volkswagen Golf – przednie tarcze hamulcowe: 220-270 zł, tylne tarcze hamulcowe: 170-220 zł
  • Opel Astra – przednie tarcze hamulcowe: 240-290 zł, tylne tarcze hamulcowe: 180-230 zł
  • Audi A4 – przednie tarcze hamulcowe: 250-300 zł, tylne tarcze hamulcowe: 190-240 zł
  • BMW 3 – przednie tarcze hamulcowe: 270-320 zł, tylne tarcze hamulcowe: 200-250 zł.

Biorąc pod uwagę fakt, że wymiany takiej dokonujemy zwykle nie częściej niż raz na 4-5 lat, nie są to wysokie koszty. Zwłaszcza że płacimy w ten sposób przede wszystkim za bezpieczeństwo swoje i swoich bliskich. Nie wspominając już o bezpieczeństwie pozostałych uczestników ruchu drogowego.