Znajdź części

Krok 3 - Informacje potrzebne do właściwego wyboru typu auta, znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak ocenić stan tarczy sprzęgła?

Samochody korzystają powszechnie ze sprzęgła suchego, jednotarczowego.  Sporych rozmiarów tarcze cierne pozwalają przenosić obrotowy ruch wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Nadmierne zużycie sprzęgła może unieruchomić auto, dlatego warto kontrolować jego stan. W jaki sposób to robić?

Jak ocenić stan tarczy sprzęgła?

Awarie sprzęgła należą zwykle do rzadkości. Najczęściej występuje poślizg jego tarczy, spowodowany przedostawaniem się oleju z silnika bądź ze skrzyni biegów przez wytarte lub uszkodzone pierścienie uszczelniające, tzw. simmeringi; podobne objawy ma także osłabienie sprężyn tarczy dociskowej sprzęgła. Są to dosyć dokuczliwe usterki, z którymi warto szybko się uporać.

Tarcza sprzęgła zużywa się stosunkowo powoli. W prawidłowo eksploatowanym samochodzie może wytrzymać nawet kilkaset tysięcy kilometrów lub więcej. Przy złej eksploatacji, jeździe na tzw. półsprzęgle, stałym trzymaniu przez kierowcę nogi na pedale sprzęgła i przy wykorzystywaniu sprzęgła w roli skrzyni biegów może dojść do zmniejszania prędkości samochodu przy zachowaniu stałych obrotów silnika, a w takim przypadku sprzęgło może ulec bardzo szybkiemu zużyciu. Najszybciej zużywają się zwykle nakładki cierne, aż w końcu konieczna jest wymiana całej tarczy. Zużywa się także powierzchnia koła zamachowego i tarczy dociskowej sprzęgła.

Aby sprawdzić stan tarczy sprzęgła trzeba najpierw ustawić jałowy skok pedału sprzęgła, który ma niezwykle istotny wpływ na pracę sprzęgła i okres eksploatacji jego tarczy. Regulację przeprowadza się zgodnie z wytycznymi instrukcji obsługi samochodu. To bardzo ważne, by skok nie wynosił więcej, niż zaleca producent. Po wyregulowaniu skoku jałowego pedału należy spróbować włączyć pierwszy bieg po wciśnięciu pedału sprzęgła mniej więcej do połowy skoku roboczego. W momencie, gdy wrzucenie "jedynki" będzie wymagało wciśnięcia pedału sprzęgła do oporu lub prawie do oporu, nie macie się o co martwić, bowiem tarcza sprzęgła jest w dobrym stanie. Im mniej trzeba wciskać pedał sprzęgła w celu włączenia pierwszego biegu, tym tarcza sprzęgła jest bardziej zużyta.

Popularne z kategorii Tarcza sprzęgła

Tarcza sprzęgła BLUE PRINT ADV183113
146,00 zł
5.0 (1 ocen)
Tarcza sprzęgła BLUE PRINT ADT33156
136,00 zł
5.0 (1 ocen)
Tarcza sprzęgła BLUE PRINT ADB113103
121,00 zł
5.0 (1 ocen)
Tarcza sprzęgła JAPANPARTS DF-215
106,00 zł
0 (0 ocen)
Tarcza sprzęgła MEYLE 617 200 1401
127,00 zł
5.0 (1 ocen)
Tarcza sprzęgła SACHS 1878 005 611
351,00 zł
4.2 (5 ocen)
Tarcza sprzęgła w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Tarcza sprzęgła pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Tarcza sprzęgła
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze