Jak ocenić stan tarczy sprzęgła?
Samochody korzystają powszechnie ze sprzęgła suchego, jednotarczowego. Sporych rozmiarów tarcze cierne pozwalają przenosić obrotowy ruch wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Nadmierne zużycie sprzęgła może unieruchomić auto, dlatego warto kontrolować jego stan. W jaki sposób to robić?
Awarie sprzęgła należą zwykle do rzadkości. Najczęściej występuje poślizg jego tarczy, spowodowany przedostawaniem się oleju z silnika bądź ze skrzyni biegów przez wytarte lub uszkodzone pierścienie uszczelniające, tzw. simmeringi; podobne objawy ma także osłabienie sprężyn tarczy dociskowej sprzęgła. Są to dosyć dokuczliwe usterki, z którymi warto szybko się uporać.
Tarcza sprzęgła zużywa się stosunkowo powoli. W prawidłowo eksploatowanym samochodzie może wytrzymać nawet kilkaset tysięcy kilometrów lub więcej. Przy złej eksploatacji, jeździe na tzw. półsprzęgle, stałym trzymaniu przez kierowcę nogi na pedale sprzęgła i przy wykorzystywaniu sprzęgła w roli skrzyni biegów może dojść do zmniejszania prędkości samochodu przy zachowaniu stałych obrotów silnika, a w takim przypadku sprzęgło może ulec bardzo szybkiemu zużyciu. Najszybciej zużywają się zwykle nakładki cierne, aż w końcu konieczna jest wymiana całej tarczy. Zużywa się także powierzchnia koła zamachowego i tarczy dociskowej sprzęgła.
Aby sprawdzić stan tarczy sprzęgła trzeba najpierw ustawić jałowy skok pedału sprzęgła, który ma niezwykle istotny wpływ na pracę sprzęgła i okres eksploatacji jego tarczy. Regulację przeprowadza się zgodnie z wytycznymi instrukcji obsługi samochodu. To bardzo ważne, by skok nie wynosił więcej, niż zaleca producent. Po wyregulowaniu skoku jałowego pedału należy spróbować włączyć pierwszy bieg po wciśnięciu pedału sprzęgła mniej więcej do połowy skoku roboczego. W momencie, gdy wrzucenie "jedynki" będzie wymagało wciśnięcia pedału sprzęgła do oporu lub prawie do oporu, nie macie się o co martwić, bowiem tarcza sprzęgła jest w dobrym stanie. Im mniej trzeba wciskać pedał sprzęgła w celu włączenia pierwszego biegu, tym tarcza sprzęgła jest bardziej zużyta.