Jak odróżnić opony zimowe od letnich? Po czym można rozpoznać, z jaką oponą macie do czynienia?
Rozróżnienie kategorii opon to coś, z czym doświadczeni kierowcy nie powinni mieć żadnych problemów. W przypadku początkujący lub zwyczajnie nie zwracających większej uwagi na kwestie techniczne może być z tym różnie. Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy kupują opony „po staremu”, czyli nie przez internet – na iParts.pl, ale stacjonarnie. Jak ktoś taki może wówczas sam rozpoznać, jaką oponę właśnie ogląda? Co różni opony letnie od zimowych?

Najważniejsze informacje Różnice pomiędzy oponami zimowymi i letnimi są duże, choć nie zawsze widoczne. Zimowe opony oznaczone są symbolami „3PMSF”, mają miękką mieszankę gumową oraz agresywny bieżnik z licznymi lamelami. Opony letnie z kolei nie posiadają oznaczeń zimowych, mają twardszą mieszankę i gładki bieżnik zoptymalizowany pod kątem odprowadzania wody. Warto wiedzieć, jak odróżnić od siebie oba te typy opon, ponieważ prawidłowy wybór ogumienia to klucz do bezpieczeństwa i komfortu jazdy. |
Oznaczenia na oponach letnich i zimowych. Czego szukać i jak je odczytywać?
Pod względem technicznym opony letnie i zimowe różni niemalże wszystko. Problem w tym, że wiele tych różnic pozostaje dla naszego oka niewidoczne lub są je w stanie rozpoznać jedynie znający się na rzeczy kierowcy. A ci z pewnością nie potrzebują już dodatkowych wskazówek. Kto nie zjadł zębów na motoryzacji, ten może wymagać kilku podpowiedzi na temat tego, jak odróżnić opony letnie od zimowych. A więc…
Pierwszym krokiem w rozpoznaniu rodzaju opon jest sprawdzenie oznaczeń znajdujących się na ich bokach. To właśnie tam producenci umieszczają kluczowe informacje, w tym przede wszystkim:
- symbol „M+S” (Mud + Snow) – oznacza on, że opona została zaprojektowana do pracy na błocie i śniegu. Niekoniecznie musi to być opona zimowa, tak jak i niekoniecznie musi być to opona letnia. M+S to informacja o tym, że opona radzi sobie w trudnych warunkach, bez określania konkretnego sezonu;
- symbol „3PMSF” (Three Peak Mountain Snowflake) – czyli góra z trzema szczytami i śnieżynką, to symbol potwierdzający zgodność z normami dla opon zimowych w trudnych warunkach. Jeśli na jakiejś oponie znajduje się ten symbol lub jego graficzny odpowiednik, macie w oczywisty sposób do czynienia z oponą zimową lub całoroczną dopuszczoną do jazdy zimą.
Brak oznaczeń zimowych z reguły oznacza, że oglądane przez Was opony to opony letnie. Ten brak oznaczeń to również powód, dla którego identyfikacja opon letnich często wymaga dodatkowo analizy wzoru bieżnika i mieszanki gumowej.
Więcej o oznaczeniach przeczytacie w naszym poradniku „Co mówią nam oznaczenia na oponach? Jak należy je odczytywać i jak prawidłowo je interpretować?”
Różnice w budowie opon letnich i zimowych. Czy można je rozpoznać gołym okiem?
W kwestii budowy opon samochodowych oraz różnic pomiędzy oponami letnimi i zimowymi, bez wsparcia ze strony odpowiednich mierników trudno byłoby sobie poradzić tym mniej doświadczonym kierowcom. Chodzi bowiem o to, że podstawową różnicą będzie tu skład, a więc i twardość mieszanki gumowej takiej opony. Wiemy bowiem że:
- zimowe opony wykonuje się z mieszanki miękkiej, zachowującej elastyczność w niskich temperaturach, co jest kluczowe dla utrzymania przyczepności zimą na śliskich nawierzchniach;
- letnie opony zawsze będą twardsze, zbudowane z twardszej mieszanki gumowej, która zapewnia stabilność i trwałość w wysokich temperaturach, ale też która jeszcze bardziej twardnieje na mrozie.
Jak sprawdzić tę twardość opony w sklepie? Bez durometru jest to w zasadzie niemożliwe. Zwykłe naciskanie na oponę poinformuje nas raczej o tym, jaka jest twardość jej ścianek bocznych, a ta zależy nie od sezonowości ogumienia, ale od jego charakterystyki i dopasowania, czy przeznaczenia do konkretnego modelu auta.
Wzór i konstrukcja bieżnika. Jak rozpoznać oponę letnią i zimową po samym jej wyglądzie?
Jeśli nie jesteśmy w stanie odróżnić typowej opony letniej od równie typowej opony zimowej po samym wyglądzie bieżnika, to znaczy, że albo nie jest to opona typowa, albo warto wrócić do auta po okulary. Wzór bieżnika musi różnić się w zależności od sezonu, na jaki został przeznaczony. Nie ma innej możliwości. Stąd też właśnie bieżnik stanowi kolejny element, który odróżnia opony zimowe od letnich. Zwykle wygląda to tak:
- opony zimowe – posiadają agresywny, mocno rzeźbiony, często wręcz „ząbkowany” wzór z dużą liczbą wąskich rowków i lameli. Rowki w nim zostały tak zaprojektowane, aby usuwać śnieg i błoto spod samochodowych opon, niekoniecznie zaś duże ilości wody;
- opony letnie – wyróżniają się gładkim i prostym wzorem bieżnika, optymalizującym kontakt z nawierzchnią. Rowki w nim potrafią być naprawdę szerokie, co ma ułatwić odprowadzanie wody sprzed czoła opony.
A na co w praktyce przekładają się te różnice w budowie bieżnika czy twardości mieszanki? Opony zimowe dzięki nim zapewniają lepszą przyczepność na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym. Będą się jednocześnie szybciej zużywać podczas jazdy w wyższych temperaturach, a ich skuteczność latem „na wodzie” bywa różna. Opony letnie z kolei gwarantują świetną stabilność, precyzję prowadzenia i krótką drogę hamowania na suchej i mokrej nawierzchni w ciepłe dni. Niestety, właściwości te tracą w niskich temperaturach, przez co jazda na nich zimą staje się zwyczajnie niebezpieczna.
Opony zimowe i letnie różnią się pod każdym względem – poczynając od oznaczeń i budowy, po właściwości jezdne. Zimówki są idealne na śnieg i mróz, a letnie doskonale sprawdzają się właśnie latem. I jeszcze jedno – aby uniknąć problemów z rozpoznawaniem, jaka opona jest na jaki sezon, skorzystajcie po prostu z opcji wyszukiwania na iParts.pl. U nas każda opona jest jasno opisana i przyporządkowana do właściwego sezonu. Po co się męczyć, skoro można to zrobić w ten właśnie sposób?
Więcej o kupowaniu części samochodowych na iParts.pl znajdziecie w artykule „Jak prawidłowo dobrać części zamienne do swojego auta? Jak sprawdzić zgodność części zamiennych z modelem samochodu?”
FAQ
Czy można używać opon zimowych również latem?
Prawo dopuszcza taką możliwość, ale nie jest to zalecane. Opony zimowe zbudowane są z miękkiej mieszanki gumowej, która w wysokich temperaturach szybciej się zużywa i może wpływać na wydłużenie drogi hamowania. Jazda na nich latem jest mniej efektywna i komfortowa.
Czy opony letnie poradzą sobie w warunkach zimowych?
Tylko pod warunkiem, że jest to zima w Kalifornii. W polskich warunkach zimą opony letnie tracą swoją elastyczność, co znacznie pogarsza ich przyczepność i zwiększa ryzyko wypadku na śniegu czy lodzie. W naszych krajowych, zimowych warunkach konieczne są opony zimowe lub całoroczne z homologacją zimową.
Jak rozpoznać, czy opona jest odpowiednia na zimę?
O tym informuje symbol „3PMSF” (trzy szczyty górskie ze śnieżynką), który potwierdza zgodność z normami dla opon zimowych. Oznaczenie „M+S” również sugeruje przydatność w trudnych warunkach, ale nie można go traktować jako potwierdzenie, że dana opona jest oponą zimową.