-10% NA FILTRY! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

7
7
1
1
1
1
5
5
1
1
4
4
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "5"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak odróżnić opony zimowe od letnich? Po czym można rozpoznać, z jaką oponą macie do czynienia?

Rozróżnienie kategorii opon to coś, z czym doświadczeni kierowcy nie powinni mieć żadnych problemów. W przypadku początkujący lub zwyczajnie nie zwracających większej uwagi na kwestie techniczne może być z tym różnie. Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy kupują opony „po staremu”, czyli nie przez internet – na iParts.pl, ale stacjonarnie. Jak ktoś taki może wówczas sam rozpoznać, jaką oponę właśnie ogląda? Co różni opony letnie od zimowych?

Jak odróżnić opony zimowe od letnich? Sprawdź nasz poradnik

Najważniejsze informacje

Różnice pomiędzy oponami zimowymi i letnimi są duże, choć nie zawsze widoczne. Zimowe opony oznaczone są symbolami „3PMSF”, mają miękką mieszankę gumową oraz agresywny bieżnik z licznymi lamelami. Opony letnie z kolei nie posiadają oznaczeń zimowych, mają twardszą mieszankę i gładki bieżnik zoptymalizowany pod kątem odprowadzania wody. Warto wiedzieć, jak odróżnić od siebie oba te typy opon, ponieważ prawidłowy wybór ogumienia to klucz do bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Oznaczenia na oponach letnich i zimowych. Czego szukać i jak je odczytywać?

Pod względem technicznym opony letnie i zimowe różni niemalże wszystko. Problem w tym, że wiele tych różnic pozostaje dla naszego oka niewidoczne lub są je w stanie rozpoznać jedynie znający się na rzeczy kierowcy. A ci z pewnością nie potrzebują już dodatkowych wskazówek. Kto nie zjadł zębów na motoryzacji, ten może wymagać kilku podpowiedzi na temat tego, jak odróżnić opony letnie od zimowych. A więc…

Pierwszym krokiem w rozpoznaniu rodzaju opon jest sprawdzenie oznaczeń znajdujących się na ich bokach. To właśnie tam producenci umieszczają kluczowe informacje, w tym przede wszystkim:

  • symbol „M+S” (Mud + Snow) – oznacza on, że opona została zaprojektowana do pracy na błocie i śniegu. Niekoniecznie musi to być opona zimowa, tak jak i niekoniecznie musi być to opona letnia. M+S to informacja o tym, że opona radzi sobie w trudnych warunkach, bez określania konkretnego sezonu;
  • symbol „3PMSF” (Three Peak Mountain Snowflake) – czyli góra z trzema szczytami i śnieżynką, to symbol potwierdzający zgodność z normami dla opon zimowych w trudnych warunkach. Jeśli na jakiejś oponie znajduje się ten symbol lub jego graficzny odpowiednik, macie w oczywisty sposób do czynienia z oponą zimową lub całoroczną dopuszczoną do jazdy zimą.

Brak oznaczeń zimowych z reguły oznacza, że oglądane przez Was opony to opony letnie. Ten brak oznaczeń to również powód, dla którego identyfikacja opon letnich często wymaga dodatkowo analizy wzoru bieżnika i mieszanki gumowej.

Więcej o oznaczeniach przeczytacie w naszym poradniku „Co mówią nam oznaczenia na oponach? Jak należy je odczytywać i jak prawidłowo je interpretować?

Różnice w budowie opon letnich i zimowych. Czy można je rozpoznać gołym okiem?

W kwestii budowy opon samochodowych oraz różnic pomiędzy oponami letnimi i zimowymi, bez wsparcia ze strony odpowiednich mierników trudno byłoby sobie poradzić tym mniej doświadczonym kierowcom. Chodzi bowiem o to, że podstawową różnicą będzie tu skład, a więc i twardość mieszanki gumowej takiej opony. Wiemy bowiem że:

  • zimowe opony wykonuje się z mieszanki miękkiej, zachowującej elastyczność w niskich temperaturach, co jest kluczowe dla utrzymania przyczepności zimą na śliskich nawierzchniach;
  • letnie opony zawsze będą twardsze, zbudowane z twardszej mieszanki gumowej, która zapewnia stabilność i trwałość w wysokich temperaturach, ale też która jeszcze bardziej twardnieje na mrozie.

Jak sprawdzić tę twardość opony w sklepie? Bez durometru jest to w zasadzie niemożliwe. Zwykłe naciskanie na oponę poinformuje nas raczej o tym, jaka jest twardość jej ścianek bocznych, a ta zależy nie od sezonowości ogumienia, ale od jego charakterystyki i dopasowania, czy przeznaczenia do konkretnego modelu auta.

Wzór i konstrukcja bieżnika. Jak rozpoznać oponę letnią i zimową po samym jej wyglądzie?

Jeśli nie jesteśmy w stanie odróżnić typowej opony letniej od równie typowej opony zimowej po samym wyglądzie bieżnika, to znaczy, że albo nie jest to opona typowa, albo warto wrócić do auta po okulary. Wzór bieżnika musi różnić się w zależności od sezonu, na jaki został przeznaczony. Nie ma innej możliwości. Stąd też właśnie bieżnik stanowi kolejny element, który odróżnia opony zimowe od letnich. Zwykle wygląda to tak:

  • opony zimowe – posiadają agresywny, mocno rzeźbiony, często wręcz „ząbkowany” wzór z dużą liczbą wąskich rowków i lameli. Rowki w nim zostały tak zaprojektowane, aby usuwać śnieg i błoto spod samochodowych opon, niekoniecznie zaś duże ilości wody;
  • opony letnie – wyróżniają się gładkim i prostym wzorem bieżnika, optymalizującym kontakt z nawierzchnią. Rowki w nim potrafią być naprawdę szerokie, co ma ułatwić odprowadzanie wody sprzed czoła opony.

A na co w praktyce przekładają się te różnice w budowie bieżnika czy twardości mieszanki? Opony zimowe dzięki nim zapewniają lepszą przyczepność na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym. Będą się jednocześnie szybciej zużywać podczas jazdy w wyższych temperaturach, a ich skuteczność latem „na wodzie” bywa różna. Opony letnie z kolei gwarantują świetną stabilność, precyzję prowadzenia i krótką drogę hamowania na suchej i mokrej nawierzchni w ciepłe dni. Niestety, właściwości te tracą w niskich temperaturach, przez co jazda na nich zimą staje się zwyczajnie niebezpieczna.

Opony zimowe i letnie różnią się pod każdym względem – poczynając od oznaczeń i budowy, po właściwości jezdne. Zimówki są idealne na śnieg i mróz, a letnie doskonale sprawdzają się właśnie latem. I jeszcze jedno – aby uniknąć problemów z rozpoznawaniem, jaka opona jest na jaki sezon, skorzystajcie po prostu z opcji wyszukiwania na iParts.pl. U nas każda opona jest jasno opisana i przyporządkowana do właściwego sezonu. Po co się męczyć, skoro można to zrobić w ten właśnie sposób?

Więcej o kupowaniu części samochodowych na iParts.pl znajdziecie w artykule „Jak prawidłowo dobrać części zamienne do swojego auta? Jak sprawdzić zgodność części zamiennych z modelem samochodu?

FAQ

Czy można używać opon zimowych również latem?

Prawo dopuszcza taką możliwość, ale nie jest to zalecane. Opony zimowe zbudowane są z miękkiej mieszanki gumowej, która w wysokich temperaturach szybciej się zużywa i może wpływać na wydłużenie drogi hamowania. Jazda na nich latem jest mniej efektywna i komfortowa.

Czy opony letnie poradzą sobie w warunkach zimowych?

Tylko pod warunkiem, że jest to zima w Kalifornii. W polskich warunkach zimą opony letnie tracą swoją elastyczność, co znacznie pogarsza ich przyczepność i zwiększa ryzyko wypadku na śniegu czy lodzie. W naszych krajowych, zimowych warunkach konieczne są opony zimowe lub całoroczne z homologacją zimową.

Jak rozpoznać, czy opona jest odpowiednia na zimę?

O tym informuje symbol „3PMSF” (trzy szczyty górskie ze śnieżynką), który potwierdza zgodność z normami dla opon zimowych. Oznaczenie „M+S” również sugeruje przydatność w trudnych warunkach, ale nie można go traktować jako potwierdzenie, że dana opona jest oponą zimową.

Kobieta w motoryzacji to raczej oksymoron. Branża samochodowa niewątpliwie kojarzona jest z mężczyznami, jednak coraz więcej kobiet, w tym również ja, coraz lepiej odnajduje się w tym typowo męskim świecie. Jako kobieta staram się często pokazać nieco inny punkt widzenia a tematy, które na pierwszy rzut oka wydają się skomplikowane przedstawić w prosty i przystępny, nawet dla laika sposób.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Continental WinterContact. Cena, charakterystyka, opinie kierowców

Opony zimowe Continental WinterContact. Sprawdźcie, co warto wiedzieć o ich charakterystyce i jakie opinie na jej temat posiadają sami kierowcy

Seria opon Continental WinterContact zyskała sobie ogromne uznanie ekspertów już na etapie premiery modelu TS 850. Model ten zachwyciła nowatorskim, asymetrycznym bieżnikiem, technologią ContiSeal i doskonałymi wynikami podczas testów. I choć TS 850 nie jest już od lat produkowany, obecnie dostępni są jego następcy, czyli modele TS 860 oraz TS 870.

czytaj więcej >
Jaki stojak na opony wybrać? Przegląd bezpiecznych rozwiązań

Jaki stojak na opony warto wybrać? Zobaczcie nasz przegląd bezpiecznych rozwiązań do domu lub garażu

Jak przechowujecie swoje opony? Układacie na regałach w garażu? Wynosicie na strych, czy też raczej trzymacie gdzieś w kącie w mieszkaniu? Żadna z tych opcji nie jest najlepsza. Może więc w końcu, przy następnej wymianie, warto pokusić się o odrobinę profesjonalizmu i wybrać jakiś fajny stojak na opony? Do wyboru macie kilka głównych typów i mnóstwo ich wariacji, które pozwolą Wam zadbać o opony oraz o dostępną przestrzeń za naprawdę przystępną cenę.

czytaj więcej >
Opinie o oponach całorocznych. Co mówią eksperci, a co kierowcy?

Opinie o oponach całorocznych. Co na ich temat mówią eksperci iParts.pl, a co sądzą o nich kierowcy – klienci naszego sklepu?

Temat opon całorocznych jest i będzie coraz popularniejszy. Nawet jeśli wciąż większość kierowców w Polsce stawia na opony sezonowe, to i tak przecież widać ciągły wzrost sprzedaży opon całorocznych. Z czego wynika to zjawisko? Co o oponach wielosezonowych sądzą eksperci, a co zwykli kierowcy, którzy mają już z nimi pewne doświadczenie? Sprawdźcie, w których miejscach opinie te się pokrywają.

czytaj więcej >
Bieżnik opony samochodowej. Poznaj ich rodzaje i budowę

Bieżnik opony samochodowej. Jakie są jego rodzaje i budowa?

To aż zaskakujące, jak niewielu kierowców zwraca uwagę na bieżnik swojej opony. Jeśli już gdzieś pojawia się temat bieżnika, to w 90% przypadków dotyczy on mierzenia głębokości (wysokości) bieżnika, nie zaś jego rzeźby. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego tak dziać się z całą pewnością nie powinno? Jakie znaczenie ma rysunek i typ bieżnika opony samochodowej i co każdy kierowca koniecznie powinien o tym wiedzieć?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze