W miarę postępu eksploatacji samochodu, zaczynają niszczyć się jego poszczególne części w tym m.in. chłodnica samochodowa. Częstym objawem uszkodzenia chłodnicy jest jej nieszczelność. Jak temu zaradzić? Jak można skutecznie uszczelnić chłodnicę wody?

Chłodnica wody, poprzez swoją lokalizację w aucie oraz materiały z jakich została wykonana, narażona jest na uszkodzenia w nieco większym stopniu, w porównaniu z pozostałymi częściami samochodowymi. Niekiedy wystarczy, że w chłodnicę uderzy niewielki kamyczek, który sprawi, że powstanie w niej mikropęknięcie, powodujące nieszczelność, a w dalszej kolejności doprowadzi do wycieku płynu chłodniczego. Wyciek płynu chłodniczego w konsekwencji doprowadzi do zwiększenia temperatury pracy jednostki napędowej, a w wielu przypadkach także do jej przegrzania, co może przynieść za sobą kolejne usterki. W jaki sposób zatem najlepiej jest uszczelnić chłodnicę samochodową, zanim jej uszkodzenie doprowadzi do poważnych awarii naszego samochodu? 

Jedną z najpopularniejszych, a zarazem skutecznych metod, które są szeroko dostępne w większości warsztatów samochodowych jest lutowanie dziur w chłodnicy. Zabieg ten wykorzystuje cynę, przez co wszyscy kierowcy, którzy zdecydowali się na jego przeprowadzenie mogą mieć pewność, że o ile został on prawidłowo przeprowadzony, to przywróci chłodnicę do dalszej eksploatacji, na dystansie wielu kilometrów. Podobnie jest w przypadku klejenia chłodnic – jest to skuteczna metoda, którą można samodzielnie przeprowadzić. Ważne jest, aby wykorzystywać wyłącznie dwuskładnikowy klej stworzony na bazie żywicy epoksydowej, gdyż jest to materiał odporny na trudne warunki eksploatacyjne, z jakimi na co dzień spotyka się nasz samochód. 

Jest to o wiele lepsze rozwiązanie w porównaniu ze specjalnymi preparatami, które służą do uszczelniania całego układu chłodniczego. Wśród nich można wyróżnić specjalne proszki oraz płyny, które powinny być dodane do cieczy chłodzącej. Rozwiązania te są w miarę skuteczne, ale na krótką metę. Ponadto, warto je wykorzystywać wyłącznie w przypadku niewielkich uszkodzeń chłodnic, gdyż w przypadku większych pęknięć mogą okazać się nieskuteczne.