POLACY W KOSMOS LATAJĄ - CENY SPADAJĄ! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

0
0
3
3
3
3
0
0
2
2
2
2
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jaki klucz do kół samochodowych warto wybrać? Dlaczego warto kupić dodatkowy klucz do kół?

Wymiana kół to jedna z podstawowych czynności wykonywanych przy każdym samochodzie. Aby móc ją przeprowadzić, niezbędny jest odpowiedni klucz do kół. Jakie rodzaje kluczy do kół samochodowych warto mieć w swoim bagażniku, a jakie w garażu lub warsztacie?

Jaki klucz do kół samochodowych wybrać, kupić? Rodzaje kluczy i ich zastosowanie

Niech podniesie rękę ten, komu nigdy nie zdarzyło się namęczyć solidnie przy odkręcaniu śrub mocujących koła samochodowe. Jak mawia mój znajomy mechanik: nie zna życia ten, kto nigdy nie wymieniał koła zimą, na poboczu ruchliwej drogi, mając do dyspozycji jedynie oryginalny, fabryczny klucz do kół. Faktycznie, komu udało się wymienić koło w podobnych warunkach, temu nic już nie będzie straszne. Szczególnie jeśli używał właśnie oryginalnego klucza do kół, jaki zawsze dołączany jest w postaci swoistego „zestawu obowiązkowego” do każdego auta. Dlaczego klucze te są tak bardzo przez wielu znienawidzone? Czemu nienawiść ta jest tak naprawdę zupełnie nieuzasadniona? I wreszcie, w jakie klucze do kół warto się zaopatrzyć, aby wymiana koła – bez względu na warunki – nigdy nie była Wam straszna?

Klucz do kół 17 x 19 mm marki NEO Tools

Klucz do kół 17 x 19 mm marki NEO Tools

Klucze do kół fabrycznie dołączane do samochodu. Dlaczego zawsze są takie krótkie i czy warto zamieniać je na inne?

Do każdego nowego samochodu wyjeżdżającego prosto z fabryki lub też raczej prosto z salonu, dołączany jest dość skromny i bardzo podstawowy zestaw akcesoriów ułatwiających obsługę tegoż pojazdu. Są to akcesoria oryginalne, fabryczne, często naprawdę doskonałej jakości i cieszące się dużą popularnością wśród kierowców. Być może za jednym, dość istotnym wyjątkiem. Oryginalny, fabryczny klucz do kół samochodowych dołączany do każdego auta to dla wielu kierowców zwykłe nieporozumienie. Niby solidny i dobrze wykonany, ale przy tym zaskakująco krótki, przez co zupełnie nieprzydatny w przypadku bardziej opornych śrub. Dlaczego producenci aut z uporem godnym lepszej sprawy dołączają ciągle do samochodów takie właśnie klucze? Czy wynika to z ich złośliwości, czy chęci nakłonienia kierowców do kupowania oddzielnie innych, lepszych kluczy do kół?

W większości aut osobowych – wyjaśnia Piotr Żaczek, długoletni ekspert iParts.pl – śruby kół należy dokręcać z momentem na poziomie ok. 125 Nm. Większa siła dokręcania może uszkodzić śruby, a nawet zagrozić bezpieczeństwu poruszających się pojazdem. Aby ograniczyć ryzyko „przekręcenia” śruby mocującej koła, producenci do nowych samochodów dodają klucze do kół o ściśle wyliczonej długości. Klucz ten został tak zaprojektowany, aby osoba dorosła o przeciętnej budowie ciała była w stanie osiągnąć nim tę domyślną wartość ok. 125 Nm podczas dokręcania śrub mocujących koła samochodowe, ale by jej przekroczenie było znacząco utrudnione. Ma to ograniczyć ryzyko uszkadzania śrub w przypadkach, gdy nie sposób jest ustawić dokładnego momentu siły.

Teleskopowy klucz do kół 17/19 marki TOYA

Teleskopowy klucz do kół 17/19 marki TOYA

Klucze do kół, jakie zawsze warto mieć przy sobie. Na czym polega ich przewaga nad kluczami fabrycznymi?

Oczywiście, teoria teorią, a praktyka praktyką. Zabezpieczenia przed zbyt mocnym dokręcaniem śrub mocujących koła poprzez użycie klucza ograniczającego moment siły to dobry pomysł, ale ma też swoje wady. Dokręcenie śrub to jedno, ale co w przypadku, gdy śruby mocujące koło ani drgną mimo oddziaływania na nie z podaną już siłą? Co jeśli zostały wcześniej uszkodzone lub zapieczone przez korozję? Tu niezbędne będzie użycie narzędzi o większych możliwościach. Jakie klucze do kół sprawdzą się tu najlepiej?

Jeśli nie chcecie mieć problemów z odkręceniem koła, bez względu na stan mocujących je śrub, do wyboru macie:

Składany klucz do kół w etui marki Yato

Składany klucz do kół w etui marki Yato

Największą zaletą każdego z tych kluczy jest możliwość osiągnięcia znacząco większej siły (większego momentu siły), zarówno podczas dokręcania, jak i odkręcania śrub mocujących koła samochodowe. Umożliwia to zarówno konstrukcja krzyżakowa (w kluczach krzyżakowych), jak i wydłużone ramię (w kluczach teleskopowych i składanych). Wybór konkretnego modelu zależy już wyłącznie od Waszych preferencji, w tym i od możliwości. Niekoniecznie od możliwości finansowych, gdyż klucze obu typów występują tak samo w wersji premium, jak i w wersji ekonomicznej – wyraźnie tańszej.

Jeśli jednak chcecie wymieniać koła zawsze zgodnie ze sztuką, do ich przykręcania niezbędny będzie Wam dobry klucz dynamometryczny. W klucz taki warto się zaopatrzyć także z innych względów, o czym pisaliśmy już wielokrotnie, choćby w naszym poradniku „Klucz dynamometryczny. Jak go poprawnie używać? Jakie rodzaje kluczy dynamometrycznych można znaleźć w sklepach?” Przeczytajcie koniecznie!

Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Uszkodzenie opony po wjechaniu w dziurę. Jak postępować i na co uważać w takim przypadku?

Uszkodzenie opony po wjechaniu w dziurę. Jak postępować i na co uważać w takim przypadku?

Być może dziurawe drogi nie są już w Polsce tak częstym zjawiskiem jak kiedyś, ale nadal się zdarzają. Zwłaszcza wiosną, gdy wraz ze śniegiem, miejscami znika też część asfaltu. I gdy ktoś wjedzie z impetem w taką wyrwę w drogowej rzeczywistości, uszkodzenie opony ma jak w banku. Co wówczas? Jak dochodzić odszkodowania za uszkodzoną oponę? W jaki sposób ubezpieczyciele próbują wykpić się od odpowiedzialności i jak bronić się przed tym przy użyciu przepisów prawa?

czytaj więcej >
Jak odróżnić opony zimowe od letnich? Sprawdź nasz poradnik

Jak odróżnić opony zimowe od letnich? Po czym można rozpoznać, z jaką oponą macie do czynienia?

Rozróżnienie kategorii opon to coś, z czym doświadczeni kierowcy nie powinni mieć żadnych problemów. W przypadku początkujący lub zwyczajnie nie zwracających większej uwagi na kwestie techniczne może być z tym różnie. Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy kupują opony „po staremu”, czyli nie przez internet – na iParts.pl, ale stacjonarnie. Jak ktoś taki może wówczas sam rozpoznać, jaką oponę właśnie ogląda? Co różni opony letnie od zimowych?

czytaj więcej >
Czym jest profil opony? Jaki wybrać do swojego auta?

Czym jest profil opony? Jaki profil wybrać do swojego auta i czym warto się kierować przy tym wyborze?

Choć kojarzony jest głównie z estetyką auta i jego tuningiem wizualnym, w rzeczywistości profil opony to jeden z kluczowych parametrów wpływających na komfort jazdy, bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, a także na wydajność i trwałość samego pojazdu. Czy Wasz ulubiony profil opony w każdym z tych aspektów jest dla Was odpowiedni? Czym faktycznie jest ten profil, jakie są jego rodzaje i jak należy je dopasowywać do potrzeb swoich i swojego pojazdu?

czytaj więcej >
Opony samochodowe z kolcami. Jak działają, gdzie są dozwolone i czy warto je wybrać?

Opony samochodowe z kolcami. Jak działają, gdzie są dozwolone i czy warto je wybrać?

Mijająca zima okazała się dla kierowców wyjątkowo łaskawa, ale kolejna już wcale taka być nie musi. Gdy przyjdą naprawdę niskie temperatury i duże opady śniegu, asfalt zamieni się w lodową rynnę, a do nas wrócą kierowcy z pytaniami o opony z kolcami. Czy jest to dobre rozwiązanie? Czy można na nich jeździć, a jeśli tak, czy warto się w nie zaopatrzyć? Na te właśnie pytania już teraz zamierzamy Wam odpowiedzieć.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze