Jaki klucz do kół samochodowych warto wybrać? Dlaczego warto kupić dodatkowy klucz do kół?
Wymiana kół to jedna z podstawowych czynności wykonywanych przy każdym samochodzie. Aby móc ją przeprowadzić, niezbędny jest odpowiedni klucz do kół. Jakie rodzaje kluczy do kół samochodowych warto mieć w swoim bagażniku, a jakie w garażu lub warsztacie?

Niech podniesie rękę ten, komu nigdy nie zdarzyło się namęczyć solidnie przy odkręcaniu śrub mocujących koła samochodowe. Jak mawia mój znajomy mechanik: nie zna życia ten, kto nigdy nie wymieniał koła zimą, na poboczu ruchliwej drogi, mając do dyspozycji jedynie oryginalny, fabryczny klucz do kół. Faktycznie, komu udało się wymienić koło w podobnych warunkach, temu nic już nie będzie straszne. Szczególnie jeśli używał właśnie oryginalnego klucza do kół, jaki zawsze dołączany jest w postaci swoistego „zestawu obowiązkowego” do każdego auta. Dlaczego klucze te są tak bardzo przez wielu znienawidzone? Czemu nienawiść ta jest tak naprawdę zupełnie nieuzasadniona? I wreszcie, w jakie klucze do kół warto się zaopatrzyć, aby wymiana koła – bez względu na warunki – nigdy nie była Wam straszna?
Klucz do kół 17 x 19 mm marki NEO Tools
Klucze do kół fabrycznie dołączane do samochodu. Dlaczego zawsze są takie krótkie i czy warto zamieniać je na inne?
Do każdego nowego samochodu wyjeżdżającego prosto z fabryki lub też raczej prosto z salonu, dołączany jest dość skromny i bardzo podstawowy zestaw akcesoriów ułatwiających obsługę tegoż pojazdu. Są to akcesoria oryginalne, fabryczne, często naprawdę doskonałej jakości i cieszące się dużą popularnością wśród kierowców. Być może za jednym, dość istotnym wyjątkiem. Oryginalny, fabryczny klucz do kół samochodowych dołączany do każdego auta to dla wielu kierowców zwykłe nieporozumienie. Niby solidny i dobrze wykonany, ale przy tym zaskakująco krótki, przez co zupełnie nieprzydatny w przypadku bardziej opornych śrub. Dlaczego producenci aut z uporem godnym lepszej sprawy dołączają ciągle do samochodów takie właśnie klucze? Czy wynika to z ich złośliwości, czy chęci nakłonienia kierowców do kupowania oddzielnie innych, lepszych kluczy do kół?
W większości aut osobowych – wyjaśnia Piotr Żaczek, długoletni ekspert iParts.pl – śruby kół należy dokręcać z momentem na poziomie ok. 125 Nm. Większa siła dokręcania może uszkodzić śruby, a nawet zagrozić bezpieczeństwu poruszających się pojazdem. Aby ograniczyć ryzyko „przekręcenia” śruby mocującej koła, producenci do nowych samochodów dodają klucze do kół o ściśle wyliczonej długości. Klucz ten został tak zaprojektowany, aby osoba dorosła o przeciętnej budowie ciała była w stanie osiągnąć nim tę domyślną wartość ok. 125 Nm podczas dokręcania śrub mocujących koła samochodowe, ale by jej przekroczenie było znacząco utrudnione. Ma to ograniczyć ryzyko uszkadzania śrub w przypadkach, gdy nie sposób jest ustawić dokładnego momentu siły.
Teleskopowy klucz do kół 17/19 marki TOYA
Klucze do kół, jakie zawsze warto mieć przy sobie. Na czym polega ich przewaga nad kluczami fabrycznymi?
Oczywiście, teoria teorią, a praktyka praktyką. Zabezpieczenia przed zbyt mocnym dokręcaniem śrub mocujących koła poprzez użycie klucza ograniczającego moment siły to dobry pomysł, ale ma też swoje wady. Dokręcenie śrub to jedno, ale co w przypadku, gdy śruby mocujące koło ani drgną mimo oddziaływania na nie z podaną już siłą? Co jeśli zostały wcześniej uszkodzone lub zapieczone przez korozję? Tu niezbędne będzie użycie narzędzi o większych możliwościach. Jakie klucze do kół sprawdzą się tu najlepiej?
Jeśli nie chcecie mieć problemów z odkręceniem koła, bez względu na stan mocujących je śrub, do wyboru macie:
- Klucze do kół krzyżakowe – klasyka gatunku, klucze tego typu znajdziecie praktycznie wszędzie, również w naszym sklepie. My polecić możemy Wam z tej kategorii m. in.:
- klucz krzyżowy do kół VIRAGE marki Amtra
- klucz krzyżakowy do kół 17x19x21x1/2" marki Yato
- klucz do kół 17 x 19 mm marki NEO Tools.
Składany klucz do kół w etui marki Yato
- Klucze składane i teleskopowe – często polecane przez ekspertów, głównie ze względu na łatwość ich przechowywania (po skręceniu zajmują nawet mniej miejsca niż te oryginalne klucze do kół) oraz z uwagi na możliwości wydłużenia ramienia klucza do długości zapewniającej naprawdę spory moment siły. Z tego typu kluczy znajdziecie u nas np.: >
- teleskopowy klucz do kół 17/19 VIRAGE marki Amtra
- teleskopowy klucz do kół 17/19 marki TOYA
- składany klucz do kół w etui marki Yato.
Największą zaletą każdego z tych kluczy jest możliwość osiągnięcia znacząco większej siły (większego momentu siły), zarówno podczas dokręcania, jak i odkręcania śrub mocujących koła samochodowe. Umożliwia to zarówno konstrukcja krzyżakowa (w kluczach krzyżakowych), jak i wydłużone ramię (w kluczach teleskopowych i składanych). Wybór konkretnego modelu zależy już wyłącznie od Waszych preferencji, w tym i od możliwości. Niekoniecznie od możliwości finansowych, gdyż klucze obu typów występują tak samo w wersji premium, jak i w wersji ekonomicznej – wyraźnie tańszej.
Jeśli jednak chcecie wymieniać koła zawsze zgodnie ze sztuką, do ich przykręcania niezbędny będzie Wam dobry klucz dynamometryczny. W klucz taki warto się zaopatrzyć także z innych względów, o czym pisaliśmy już wielokrotnie, choćby w naszym poradniku „Klucz dynamometryczny. Jak go poprawnie używać? Jakie rodzaje kluczy dynamometrycznych można znaleźć w sklepach?” Przeczytajcie koniecznie!