Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "5"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jaki wpływ ma zużyty płyn hamulcowy na pompę hamulcową i kiedy go wymieniać?

Do prawidłowego działania każdego samochodu niezbędna jest odpowiednia ilość oraz jakość płynów roboczych. To dzięki nim jesteśmy w stanie m.in. sprawnie się poruszać samochodem, cieszyć się w nim klimatyzacją czy też skutecznie zatrzymać auto. Jednak, jak każdy element eksploatacyjny również płyny ulegają zużyciu, w tym przede wszystkim płyn hamulcowy odpowiadający za nasze bezpieczeństwo na drodze.

Jaki wpływ ma zużyty płyn hamulcowy na pompę hamulcową i kiedy go wymieniać?

Ilość wody i temperatura wrzenia

Płyn hamulcowy to nic innego, jak czynnik przenoszący ciśnienie hydrauliczne w systemach hamulcowych. Wszystkie wymagania dotyczące płynów hamulcowych zostały zamieszczone w międzynarodowych normach SAE J 1703, FMVSS 116 oraz ISO 4925. Ogólnie przyjmuje się, że płyn hamulcowy należy wymienić, gdy zawartość w nim wody wynosi od 1 proc. w górę (1 proc. wody obniża skuteczność hamowania o 15 proc.) Zawartość wody w płynie już na poziomie od 3 do 5 proc. spowoduje, że płyn ten nie spełni swojego zadania w przypadku awaryjnego hamowania. Pomiaru poziomu wilgoci oraz temperatury wrzenia płynu hamulcowego można dokonać jedynie za pomocą specjalistycznego sprzętu.

Płyn roboczy pełni w całym układzie hamulcowym bardzo istotną funkcję, a mianowicie zapobiega wnikaniu do niego wody oraz cząstek zanieczyszczeń, które są odpowiedzialne za powstawanie korozji na gumowych częściach pompy hamulcowej. Przy każdym użyciu hamulców, płyn roboczy ulega rozgrzaniu, a w wyniku zużywania się przewodów hamulcowych zwiększa się ilość wilgoci dostającej się do układu hamulcowego, co z kolei znacząco wpływa na obniżenie punktu wrzenia płynu roboczego. Są to sytuacje niebezpieczne, szczególnie podczas jazdy, ponieważ mogą doprowadzić do awarii hamulców w samochodzie.

Glikol jest podstawowym składnikiem większości płynów hamulcowych dostępnych obecnie na rynku. Ma on właściwości higroskopijne, a więc łatwo wchłania wodę. Dlatego też temperatura wrzenia płynu hamulcowego, w którym znajduje się woda jest znacznie niższa od temperatury wrzenia płynu pozbawionego wody. Płyny hamulcowe to najczęściej mieszanina eterów alkilowych, glikoli etylenowych, estrów boranowych oraz polipropylenoglikoli.

Płyn a pompa hamulcowa

Jeżeli płyn hamulcowy nie jest wymieniony, jest wymieniany nieregularnie lub niezgodnie z zaleceniami producenta, wówczas dochodzi do awarii całego systemu hamulcowego oraz do korozji elementów pompy hamulcowej. Aby temu zapobiec, należy systematycznie sprawdzać organoleptycznie kolor płynu hamulcowego. Zanieczyszczony lub poczerniały kolor płynu to powód do natychmiastowej jego wymiany.

Dobierając płyn hamulcowy do samochodu zawsze należy stosować się do zaleceń producenta, który podaje odpowiedni rodzaj płynu roboczego w instrukcji obsługi konkretnego auta. Ogólnie dopuszczalna jest możliwość mieszania płynów, jednak nie zaleca się tego robić. Ogólnym dzisiejszym standardem są płyny hamulcowe DOT 4. Stosuje się również DOT 5 (główne składniki to silikony)  o wyższej temperaturze wrzenia. Wymiana płynu hamulcowego powinna się odbyć przynajmniej raz na dwa lata lub co 30-60 tys. km.

Poziom płynu sprawdzamy na miarce zbiorniczka wyrównawczego. Nigdy nie należy dokonywać pomiaru płynu, gdy silnik samochodu jest gorący. Odkręcenie wlewu zbiorniczka w takim przypadku spowoduje najprawdopodobniej gwałtowne wytryśnięcie cieczy, która w wyniku wysokiej temperatury może doprowadzić do poparzenia. Optymalny poziom płynu hamulcowego powinien się znajdować pomiędzy wartością minimalna a maksymalną.

Popularne z kategorii Pompa hamulcowa

Zestaw naprawczy pompy hamulcowej FRENKIT 123003
32,00 zł
5.0 (1 ocen)
Pompa hamulcowa DELPHI LM80679
215,00 zł
0 (0 ocen)
Pompa hamulcowa BREMBO M 85 021
93,00 zł
0 (0 ocen)
Zestaw naprawczy pompy hamulcowej AUTOFREN SEINSA D1377
34,00 zł
5.0 (2 ocen)
Pompa hamulcowa JAPKO 68K46
521,00 zł
0 (0 ocen)
Pompa hamulcowa ATE 03.3126-0505.3
596,00 zł
4.0 (2 ocen)
Pompa hamulcowa w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Pompa hamulcowa pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Pompa hamulcowa
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.

Powiązane artykuły

Jak sprawdzić stopień zapowietrzenia oraz szczelność układu hydraulicznego hamulców?

Jak sprawdzić stopień zapowietrzenia oraz szczelność układu hydraulicznego hamulców?

Układy hydrauliczne hamulców występują obecnie w niemal wszystkich współczesnych modelach samochodów zarówno osobowych, jak i dostawczych, a także w pojazdach jednośladowych oraz w niektórych typach przyczep samochodowych. Rozwiązanie to pojawiło się na rynku motoryzacyjnym ponad 80 lat temu, zastępując z powodzeniem ówczesne systemu mechaniczne pracujące jedynie na tylnych kołach samochodu.

czytaj więcej >
Jak skutecznie odpowietrzyć układ hamulcowy z ABS-em? Czy pompę hamulcową też należy odpowietrzyć?

Jak skutecznie odpowietrzyć układ hamulcowy z ABS-em? Czy pompę hamulcową też należy odpowietrzyć?

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych systemów każdego pojazdu mechanicznego odpowiadający za bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Potencjalnym zagrożeniem dla układu hamulcowego jest powietrze, które może dostać się do jego wnętrza. Dlatego tak ważna jest systematyczna wymiana płynów hamulcowych oraz odpowiednie odpowietrzanie hydrauliki systemu hamulcowego w samochodzie.

czytaj więcej >
O co chodzi z podwójną pompą hamulcową i układem dwuobwodowym?

O co chodzi z podwójną pompą hamulcową i układem dwuobwodowym?

Już w latach 30. XX wieku producenci samochodowi dokonali podziału układu hamulcowego na dwa niezależne obwody. Takie rozwiązanie pozwala w sytuacji awarii jednego z systemów na bezpieczne wyhamowanie auta. Układ dwuobwodowy to obecnie najczęściej stosowany system w samochodach osobowych, wyposażony w dwusekcyjną pompę hamulcową.

czytaj więcej >
Jaką rolę pełni pompa hamulcowa w układzie hamowania?

Jaką rolę pełni pompa hamulcowa w układzie hamowania?

Pompa hamulcowa to jeden z podstawowych elementów układu hamulcowego w samochodzie. Jej głównym zadaniem jest wytworzenie odpowiedniego ciśnienia płynu hamulcowego, który trafia następnie do hamulców kół auta. Pompa hamulcowa ma bardzo duży wpływ na prawidłowe działanie całego układu, a tym samym na bezpieczeństwo czynne samochodu.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze