Klocki hamulcowe to typowo eksploatacyjne części samochodowe, przez co prędzej czy później będą musiały zostać wymienione. Po czym będziemy mogli poznać, że klocki hamulcowe w naszym aucie nadają się do wymiany?

Podobnie jak w przypadku pozostałych części eksploatacyjnych jak np. tarcze hamulcowe, amortyzatory, czy sprzęgło, częstotliwość wymiany klocków hamulcowych uzależniona jest od częstotliwości oraz stylu eksploatacji samochodu przez kierowcę. Jednak według ogólnie przyjętej zasady, klocki hamulcowe należy wymieniać wówczas, gdy grubość okładziny ciernej wynosi 1,5 mm. Pamiętajmy, że wszystkie klocki hamulcowe wyposażone są w czujniki zużycia. Ich głównym zadaniem jest poinformowanie kierowcy o konieczności wymiany klocków hamulcowych. Po czym można to poznać? Mechaniczne czujniki zużycia sprawiają, że klocki hamulcowe podczas hamowania zaczynają piszczeć, natomiast te elektryczne poinformują o konieczności wymiany tych części za pośrednictwem kontrolki, która zapali się w odpowiednim momencie. 

Istnieją również szacunkowe wartości w kilometrach, które pozwalają oszacować dystans, po jakim powinniśmy się spodziewać, iż klocki hamulcowe w naszym samochodzie będą nadawały się do wymiany. W ten sposób kierowca, który wykorzystuje swoje auto przede wszystkim do jazdy w mieście może spodziewać się wymiany klocków nawet po przejechaniu 15-25 tys. km. W przypadku samochodów wykorzystywanych na dłuższych trasach okres ten może wydłużyć się nawet dwukrotnie, a wymiana może być konieczna dopiero po przejechaniu 50 tys. km. 

Styl jazdy nie jest jednak jedynym wyznacznikiem, który sprawi, że będziemy mogli dokładnie zaplanować wymianę klocków hamulcowych. Równie istotnymi czynnikami mającymi wpływ na wcześniejszą wymianę klocków ma stan techniczny, rodzaj oraz jakość tarcz hamulcowych. W ten sposób nawiercane tarcze hamulcowe, które montowane są w sportowych samochodach, poprzez wysoką temperaturę pracy i zwiększoną siłę hamowania będą szybciej zużywać klocki hamulcowe. 

Pamiętajmy, że klocki hamulcowe należy wymieniać zawsze parami, na jednej osi. Różnica grubości okładziny ciernej pomiędzy klockami na jednej osi może doprowadzić do utraty stabilności podczas hamowania, co może doprowadzić do uszkodzenia elementów współpracujących w układzie hamulcowym.