-10% NA UKŁAD KLIMATYZACJI! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

2
2
7
7
2
2
7
7
2
2
1
1
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": 5
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Luzy, stuki i wycieki, czyli najczęstsze objawy zużywania się maglownicy

Przekładnia kierownicza, zwana popularnie maglownicą, to kluczowy element układu kierowniczego. Ze względu na ograniczoną żywotność tego podzespołu, prędzej czy później pojawią się objawy jego zużycia. Jak rozpoznać, że z przekładnią jest coś nie tak? Jakie efekty daje zużyta maglownica?

Jak rozpoznać awarię maglownicy? Najczęstsze objawy zużycia

Jaka jest przeciętna żywotność maglownicy?

Na temat żywotności maglownicy krąży wiele opinii, często różniących się od siebie w sposób bardzo wyraźny. Niektórzy twierdzą, iż nowa przekładnia kierownicza powinna spokojnie przepracować 150-200 tys. przejechanych kilometrów, inni nie dają jej szans na zachowanie sprawności nawet przez 100 tys. km.

Tak znaczne różnice w opiniach spowodowane są głównie tym, iż żywotność maglownicy zależy od wielu czynników (w tym m. in. od jakości użytych przez producenta części oraz od preferowanej przez kierowcę techniki jazdy) i pierwsze objawy jej zużycia mogą pojawić się w różnych momentach. Najważniejszym jest jednak, aby na objawy te jak najszybciej zareagować i nie jeździć ze zużytą maglownicą zbyt długo, stanowi to bowiem realne zagrożenie dla bezpieczeństwa nas samych i wszystkich pozostałych uczestników ruchu. Aby jednak wychwycić w miarę szybko problemy z przekładnią, należy wiedzieć, jakiego typu sygnały świadczą o jej złym stanie. Co należy uznać za objaw zużytej maglownicy?

O czym mówią nam luzy na maglownicy?

Podstawowym objawem sugerującym postępujące zużycie maglownicy są wszelkiego rodzaju luzy w układzie kierowniczym. Luzy te są efektem intensywnej i długiej eksploatacji, i z czasem pojawiać się będą zawsze i w każdym używanym samochodzie. W nowoczesnych modelach konstruktorzy umieścili już nawet specjalny system kasujący powstające w ten sposób luzy. W autach bez tego systemu luzy na przekładni musimy kasować sami lub z pomocą mechanika. Zwykle do usunięcia luzów wystarczy dokręcenie kilku śrub regulacyjnych. Czasem jednak sprawa jest bardziej poważna.

Wraz z luzami zwykle pojawiają się też niepokojące stuki towarzyszące pracy układu kierowniczego, a zwłaszcza maglownicy. Zużyta maglownica stuka, co jest następstwem kasowania powstałych w wyniku zużycia luzów na poszczególnych jej elementach.

Dlaczego zużyta maglownica bywa mokra?

Widocznym gołym okiem objawem zużywania się maglownicy jest nieodmiennie zły stan jej gumowych osłon. Guma jest materiałem o ograniczonej żywotności, z czasem zaczyna parcieć i pękać, a osłony tracą swoją szczelność. Utrata szczelności doprowadza do wycieków, które są kolejnym, ważnym objawem złego stanu przekładni.

Wyciek z maglownicy najczęściej opisywany jest jako „pocenie się” przekładni. Zjawisko to jest efektem delikatnego przeciekania płynu wspomagania, łatwym do zaobserwowania, ale wyłącznie w suchy, bezdeszczowy dzień lub po postoju w garażu. Mokra maglownica może oznaczać również uszkodzenie jej korpusu, będące następstwem głębokiego zarysowania lub pęknięcia.

Jakie jeszcze objawy świadczą o zużyciu maglownicy?

Omawiając objawy zużycia maglownicy, warto również wspomnieć o takich zjawiskach, jak problemy z obracaniem koła kierownicy, wszelkiego rodzaju zacięciach, do których może dochodzić podczas próby obrotu, a także o możliwości występowania znacznych oporów przy skręcie.

Oprócz stuków i hałasów z układu kierowniczego, mogą pojawić się również charakterystyczne zgrzyty, słyszalne dobrze podczas skręcania kół samochodu, a także drgania rozchodzące się po całym układzie i wyczuwalne na kole kierownicy.

Popularne z kategorii Przekładnia kierownicza i Pompa wspomagania

Przekładnia kierownicza BORSEHUNG B11327
963,00 zł
0 (0 ocen)
Pierścień uszczelniający ELRING 505.838
13,00 zł
5.0 (2 ocen)
Pompa wspomagania układu kierowniczego MEYLE 114 631 0041
394,00 zł
5.0 (2 ocen)
Pompa wspomagania układu kierowniczego KAMOKA PP017
316,00 zł
3.0 (1 ocen)
Koło pasowe pompy wspomagania MAXGEAR 30-0130
51,00 zł
0 (0 ocen)
Pompa wspomagania układu kierowniczego ESEN SKV 10SKV177
494,00 zł
3.0 (1 ocen)
Przekładnia kierownicza i Pompa wspomagania w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Przekładnia kierownicza i Pompa wspomagania pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Przekładnia kierownicza i Pompa wspomagania
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
5 komentarzy
Dzień dobry. Czy po wymianie prawie całego zawieszenia z prawej strony możliwe że będzie już do wymiany maglownica bo mi stuka z prawej strony po nierównej nawiechrzni. Brak wycieków a wspomaganie działa poprawnie.Proszę o info
Na przeglądzie przy 50000km auto 3.5 roku mechanik stwierdził nieokojace stuki, jak to jest starszy wychulany samochód to ja dziękuję. Jakość schodzi na psy
Ja nawet nie wiem czy mam magiel trafiony, mam nadzieję, że nie. Najpierw zwróciłem uwagę na pisk, jakby guma o gumę podczas skręcania kół, szczególnie podczas bardzo wolnego manewrowania. Pojechałem z tym do mechanika w piątek - obejrzeli, podobno rurka od zbiorniczka z płynem sparciała. Ale ledwo kapie, mam przyjechać w poniedziałek. Dziś niedziela, cały płyn wyleciał nagle, wspomagania brak, jakoś do domu dojechałem, jutro się dokulam do warsztatu. Póki płyn był - fajera działała jak żyleta, zero luzów, leciutko itd. A ten pisk się zaczął jak wpadłem w krater. Na Polskie drogi chyba spadają meteoryty.
Zużycie maglownicy to raczej problem w starszych modelach samochodów z większym przebiegiem, jednak i z tym może być różnie. Objawy jej zużycia mogą być różne, więc ciężko jest samemu stwierdzić, że to właśnie maglownica daje o sobie znać. Ja choć trochę się znam na mechanice to zawsze jeżdżę do warsztatu sprawdzić takie rzeczy. Takich objawów nie należy lekceważyć bo nigdy nie wiadomo co to może być
Objawów może być multum, więc to ciężki temat. Mi do myślenia dało blokowanie kierownicy przy skrętach. Mega dziwne i przyznaje pierwszy raz mnie to spotkało.

Powiązane artykuły

Ślimakowa przekładnia kierownicza. Czym jest i jak działa ślimak przekładni?

Ślimakowa przekładnia kierownicza. Czym jest i jak działa ślimak przekładni?

Dziś szacuje się, że blisko 95% nowoczesnych samochodów osobowych posiada kierowniczą przekładnię listwową, jednak kiedyś normą było coś innego. Do lat 70. XX wieku normę stanowiła przekładnia ślimakowa. Co warto wiedzieć o tym klasycznym już rozwiązaniu?

czytaj więcej >
Jak prawidłowo kasować luz na przekładni kierowniczej?

Jak prawidłowo kasować luz na przekładni kierowniczej?

Całoroczna eksploatacja samochodu w polskich warunkach to wyzwanie zarówno dla kierowcy, jak i dla auta. Jednym z układów najmocniej odczuwających trudy poruszania się po krajowych drogach jest układ kierowniczy. A jedną z najpowszechniejszych usterek w jego obrębie jest tzw. luz w przekładni kierowniczej. Na szczęście w większości przypadków z tego typu usterką można uporać się samodzielnie. W jaki sposób?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze