-10% NA UKŁAD KLIMATYZACJI ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

7
7
8
8
1
1
3
3
5
5
3
3
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Niemiecka trwałość w najlepszym wydaniu. W czym tkwi sekret niezniszczalnego silnika OM602 od Mercedesa?

W czasach, kiedy niemiecka solidność było pojęciem powszechnie używanym i rozumianym, powstała jednostka napędowa, która ową solidność wywindował na poziom dzisiaj już niedostępny. Wraz z debiutem silnika OM602, świat ponownie zachwycił się jakością spod znaku Mercedesa. Jakością i trwałością trudną do powtórzenia.

OM602 – legendarna konstrukcja Mercedesa

Dla wielu młodych kierowców opowieści o starych Mercedesach mogących bez najmniejszego problemu przejechać 1-1,5 mln kilometrów, zdają się być czymś całkowicie nierealnym. W dobie downsizingu, olejów long life oraz innych tego typu zabiegów, silniki samochodowe coraz częściej kończą swój żywot po 250-300 tys. km przebiegu. A przecież jeszcze nie tak dawno, bo zaledwie 20-30 lat temu, w masowej produkcji znajdowały się auta, które swobodnie przekraczały barierę miliona przejechanych kilometrów, nie wykazując żadnych poważniejszych awarii jednostek napędowych. Jednym z największych symboli tych nieodległych czasów jest stworzony przez Mercedesa dieslowski silnik OM602 – do dziś powszechnie zaliczany do wąskiej grupy najtrwalszych i najmniej awaryjnych samochodowych silników spalinowych w historii motoryzacji.

W szerokiej świadomości kierowców silnik OM602 kojarzony jest przede wszystkim z legendarnym modelem Mercedesa A124. W rzeczywistości jednak motor ten powstał z myślą o samochodach dostawczych, co zresztą przejawia się w charakterystyce jego pracy i osiągów. Silnik OM602 to jednostka pięciocylindrowa, dieslowska, po raz pierwszy wyprodukowana w 1985 roku. Sam fakt, iż Mercedes korzystał z tego silnika aż do 2002 roku, wiele mówi zarówno o jego jakości, jak i potencjale. Oczywiście, przez kolejne lata OM602 podlegał licznym przeróbkom i udoskonaleniom, jednak sama podstawa pozostawała bez większych zmian.

Niezniszczalny silnik OM602 – wady i zalety

Silnik OM602 posiada 2.5 l pojemności, 5 cylindrów, 10 zaworów i układ wtrysku pośredniego. Układ rozrządu oparty jest na łańcuchu, a sprzęgło nie współpracuje z kołem dwumasowym. W pierwszych wersjach brak jest również turbosprężarki, która pojawiła się w wersjach 250 D Turbo, 250 TD Turbo oraz E 250 Turbodiesel. Specyfika konstrukcji przy braku turbosprężarki sprawiała, iż początkowo OM602 był silnikiem wyjątkowo mało dynamicznym. Wprawdzie moc 90 lub 94 KM była jak na owe czasy wystarczająca, jednak wyposażony w niego Mercedes W124 do 100 km/h rozpędzał się aż 16,5 czy nawet 18,8 s. Wersje tego silnika wyposażone już w turbo dysponowały mocą 126 KM i do 100 km/h rozpędzały się w nieco ponad 12 sekund, co stanowiło bardzo wyraźną różnicę. Niestety, te technologiczne ulepszenia pociągnęły za sobą lekki spadek trwałości motoru.

Do wad silnika OM602 zaliczyć należy również stosunkowo niską kulturę pracy (m. in. ze względu na brak koła dwumasowego) i pojawiające się co jakiś czas awarie osprzętu, w rodzaju usterek przepustnicy lub odmy olejowej. Jeśli chodzi o zalety, to tu na pierwszy plan wysuwa się jego nadzwyczajna trwałość i ogólna niezawodność. Uwagę zwraca również stosunkowo niski poziom spalania, bezproblemowy serwis, bardzo duża dostępność części zamiennych oraz ich niski koszt. To właśnie głównie z tych powodów samochody z silnikami OM602 stały się ulubionymi pojazdami kierowców zawodowych, w tym również taksówkarzy.

Popularne z kategorii Silnik

Olej silnikowy MOTUL 8100 X-cess 5W40 5 litrów
121,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-clean+ 5W30 5 litrów
155,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-Clean EFE 5W30 5 litrów
136,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej CASTROL Edge LL 5W30 5 litrów
206,00 zł
0 (0 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-clean 5W40 5 litrów
148,00 zł
4.8 (46 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 673
16,00 zł
4.9 (150 ocen)
Silnik w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Silnik pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Silnik
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
4 komentarze
Jednym z ewolucji silników OM602 był 2.9TD. Silnik ma jedną małą wadę - jest dość głośny na zimnym. Poza tym zaryzykuję stwierdzenie, że to najlepszy silnik diesla montowany w samochodach osobowych, gdzie stosunek spalanie, dynamika, trwałość jest super korzystny. Ślady honowania, które można zobaczyć na cylindrach po przebiegach 300-400 tys. km mówią same za siebie. Spalanie w trasie 5,5-6,5l/100km, rozrząd na łańcuchu, wtrysk bezpośredni, 300Nm. Użytkuję W210 z tym silnikiem od 4-ech lat i uwielbiam ten silnik. Dla lubiących więcej mocy można go bezinwazyjnie zrobić na 160-170KM. Silnik legenda, który był chyba ostatnim tak wytrzymałym, pancernym motorem. Następca OM 603 R6 to też super silnik, równie wybitny, ale już jednak mniej trwały, bardziej paliwożerny i wymagający ciut więcej uwagi. Pozdrawiam użytkowników tych pancerniaków.
Mam 190 2,5d od 1986roku brak problemów z silnikiem jedyny problem to przewody odprowadzające nadmiar paliwa z wtryskiwaczy - parcieją i puszczają paliwo na silnik. Dużo miejsca pod maską , łatwy dostęp do reflektorów ( nie trzeba rozbierać pół samochodu aby wymienić żarówkę.) Mało pali na trasie szybkość ok 120km to 6,2 litra/100km
Niemcy ogolnie produkują dobrej jakości silniki i samochody. Mercedesa z silnikiem OM602 co prawda nie miałem, ale też słyszałem o nim dużo pozytywnego. Dobrze, że teraz produkowane są tak dobre silniki. Po wyeliminowaniu wszystkich błędów kiedyś być może samochody będą jeszcze mniej awaryjne niż są obecnie
Już od jakiegoś czasu jestem wierny marce mercedes. Jak chodzi o OM602 to moim zdaniem na prawdę fajna i trwała konstrukcja, dość niski poziom spalania i mała awaryjność. Moge się przyczepić do dynamiki, ale ogólnie nie narzekam.

Powiązane artykuły

Zapiekające się pierścienie tłokowe w silnikach 1.6 MPI. Możliwa przyczyna dużego poboru oleju

Zapiekające się pierścienie tłokowe w silnikach 1.6 MPI? To może być przyczyną zwiększonego poboru oleju samochodowego

Zwiększony pobór oleju przez dany silnik nie brzmi jak poważny problem, ale czasem może stać się prawdziwym utrapieniem. Mamy na rynku silniki – jak 1.6 MPI – w których utrapienie to jest niemal gwarantowane, a przyczyny tego zjawiska są więcej niż oczywiste.

czytaj więcej >
Często pojawiająca się kontrolka ciśnienia oleju. Co jest przyczyną i jak rozwiązać problem?

Co jest przyczyną często pojawiającej się kontrolki ciśnienia oleju. Jak rozwiązać ten problem?

Znana każdemu kierowcy „lampa Aladyna” to jedna z tych kontrolek, których pojawienie się może znaczyć naprawdę wiele. Nie zawsze chodzi tu o ciśnienie oleju i nie zawsze będzie to jakiś poważny problem, ale zawsze należy to sprawdzić. Co może być przyczyną częstego świecenia się kontrolki ciśnienia oleju?

czytaj więcej >
Co zrobić gdy silnik spala olej? Jak rozpoznać usterkę?

Co zrobić, gdy silnik spala olej? Jak rozpoznać taką usterkę i jak postępować, gdy już do niej dojdzie?

Zaczynacie podejrzewać lub wręcz macie pewność, że Wasze auto spala olej w nadmiernej ilości? Zastanawiacie się, co zrobić, aby ten zwiększony pobór oleju jakoś ograniczyć? Rozwiązanie problemu zależy od jego przyczyn, o ile problem ten faktycznie występuje. Ale po kolei.

czytaj więcej >
Błąd P0697. Jak sobie poradzić z błędem?

Jak radzić sobie w przypadku pojawienia się błędu P0697? Co może być jego przyczyną i dlaczego warto sprawdzić wszystkie powody?

Błąd P0697 jest jednym z częściej pojawiających się i z pewnością jednym z trudniejszych do rozszyfrowania błędów odczytywanych przez komputery diagnostyczne. I właśnie z tego powodu niektórzy próbują na „naprawie” przyczyn jego powstania zarabiać w sposób nie zawsze uczciwy.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze