Znajdź części

Krok 3 - Informacje potrzebne do właściwego wyboru typu auta, znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Platynowe świece zapłonowe. Co je wyróżnia i jakich autach szczególnie warto ich używać?

Historia platyny, tego niepozornego i bardzo późno odkrytego metalu szlachetnego, jest naprawdę fascynująca. Przez wiele lat uważano ją praktycznie za bezwartościową i wyrabiano z niej bądź to proste ozdoby, bądź też zwykłe narzędzia. Podejście do platyny zaczęło się zmieniać w momencie, kiedy eksperymentujący z jej właściwościami odkryli, iż jest to metal o niezwykłej wprost trwałości i wytrzymałości. W grę wchodziła tu zarówno odporność na:

Platynowe świece zapłonowe - czym się cechują?

Czym jest platyna i dlaczego używa się jej do produkcji świec zapłonowych?

  • wysokie temperatury,
  • kwasy,
  • oraz wszelkie inne agresywne związki chemiczne.

Jeszcze bardziej na znaczeniu zyskała platyna po tym, gdy zorientowano się, że w połączeniu z różnymi innymi metalami stanowi materiał o zadziwiającej twardości o wytrzymałości. I choć obecnie platyna bardzo szeroko stosowana jest w jubilerstwie, nadal jej głównym przeznaczeniem są produkty wymagające wyjątkowej odporności na czynniki zewnętrzne, uszkodzenia mechaniczne oraz agresywne związki chemiczne. Takie właśnie jak świece zapłonowe, które każdego dnia pracują w niezwykle trudnym i wymagającym dla każdego materiału środowisku.

Jakimi cechami wyróżniają się platynowe świece zapłonowe?

Obecnie kierowcy mogą wybierać spośród trzech podstawowych typów świec zapłonowych, którymi są:

  • świece niklowe – standardowe,
  • świece irydowe – uważane za najdoskonalsze,
  • świece platynowe – pod względem jakości i trwałości porównywane nawet z irydowymi.

Chyba najważniejszą i najbardziej charakterystyczną cechą platynowych świec zapłonowych jest ich wytrzymałość – wyjaśnia ekspert iParts.pl. – Specjaliści zajmujący się świecami zapłonowymi podkreślają, iż okres użytkowania świec platynowych został znacząco wydłużony w porównaniu do świec standardowych. Według jednych szacunków trwałość platynowych świec zapłonowych należy oceniać na 80-120 tys. km, według innych natomiast jest ona nawet czterokrotnie wyższa niż w przypadku świec niklowych. Wszystko to, oczywiście, dzięki zastosowaniu platyny do wyrobu elektrody środkowej.

Jakie jeszcze cechy wyróżniają platynowe świece zapłonowe? Z całą pewnością warto wspomnieć również o:

  • łatwości w utrzymaniu stałej mocy, nawet w niezwykle trudnych warunkach pracy;
  • możliwości obniżenia napięcia, co zawdzięczamy smuklejszym, a więc posiadającym mniejszą średnicę elektrodom.

Oczywiście, wszystkie te zalety mają swoją cenę. A chodzi tu dokładnie o koszty produkcji przekładające się na cenę zakupu. Cena te, choć wysoka, nie może jednak dziwić, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, iż wartość platyny na rynku metali szlachetnych sięga obecnie ok. 50% wartości złota. Na szczęście bardzo duża trwałość świec platynowych sprawia, że koszt ich zakupu zwraca się bardzo szybko.

Do jakich silników zalecane są świece zapłonowe wykonane z platyny?

w przypadku aut z silnikami benzynowymi, patynowe świece zapłonowe są po prostu jedną z opcji. Ich właściwości sprawiają, iż są wyborem znacznie bardziej opłacalnym, niż świece niklowe, jednak w większości tego typu samochodów równie dobrze mogą być też stosowane tańsze świece standardowe. Nieco inaczej rzecz ma się w przypadku samochodów z napędem LPG lub CNG. Dlaczego?

O ile warunki panujące w jednostce napędzanej benzyną są bardzo trudne, o tyle w silniku zasilanym gazem można określić je jako ekstremalne. Auta posiadające instalację gazową pod względem doboru świec od dawna uważane są za bardziej wymagające. Powstająca w nich mieszanka gazowo-powietrzna oznacza, że:

  • do przeskoku iskry niezbędna jest większa energia wyładowania, ponieważ oporność elektryczna takiej mieszanki jest o ok. 30 % wyższa niż w przypadku mieszanki benzynowo-powietrznej;
  • większa energia wyładowania powoduje szybszą erozję obu elektrod świecy zapłonowej, co skraca trwałość standardowych świec w sposób znaczący;
  • inaczej przebiega też sam proces spalania, trwając dłużej i generując wyższą temperaturę, niż ma to miejsce w jednostkach benzynowych.

Z myślą o powyższych czynnikach, czołowi producenci części samochodowych stworzyli świece zapłonowe platynowe oraz irydowe, które radzą sobie doskonale nawet w silnikach zasilanych gazem.

Zdaniem specjalistów marki BOSCH, właściciele aut napędzanych gazem powinni używać właśnie świec patynowych, czy też platynowo-irydowych. Podobne opinie wyrażają także eksperci pozostałych wiodących producentów. Jeśli jednak macie jakiekolwiek wątpliwości związane z wyborem świec, skontaktujcie się z naszymi doradcami na iParts.pl. Być może ich pomoc pozwoli Wam uniknąć wielu zbędnych wydatków.

Popularne z kategorii Świece zapłonowe

Świeca zapłonowa DENSO K20TT
13,00 zł
4.9 (91 ocen)
Świeca zapłonowa BOSCH 0 242 235 666
13,00 zł
4.9 (151 ocen)
Świeca zapłonowa DENSO K16TT
13,00 zł
4.9 (91 ocen)
Świeca zapłonowa BOSCH 0 242 240 593
11,00 zł
4.9 (151 ocen)
Świeca zapłonowa NGK 2397
25,00 zł
4.9 (227 ocen)
Świeca zapłonowa DENSO IK20TT
45,00 zł
4.9 (91 ocen)
Świece zapłonowe w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Świece zapłonowe pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Świece zapłonowe
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
4 komentarze
ja u siebie w LPG korzystam ze świec BRISK Silver i jestem bardzo zadowolony, a na dodatek nie są drogie (ok 17 PLN).
Platynowe świece zapłonowe to świetne rozwiązanie dla osób, które chcą większej wydajności niż standardowe, najtańsze niklowe modele, a z kolei nie chcą też płacić bajońskich sum za świece irydowe. W przypadku normalnej, miejskiej jazdy starczą na wiele lat bezproblemowej jazdy, przez co cena – względem świec niklowych – raz dwa się zwróci.
Fajny artykuł, sporo nowych rzeczy się z niego dowiedziałem :) Sam w aucie z instalacją LPG korzystałem z najtańszych świec niklowych. Po kolejnych problemach z odpalaniem – szczególnie w zimie – mechanik poradził, by zainwestować w świece platynowe. Kilka lat już za mną, a świecie dalej świetnie pracują. Kosztowały trochę więcej, jednak te kilkadziesiąt złotych warte jest spokoju.
Z tego co wiem od znajomego to własnie te świece charakteryzują się długim okresem użytkowania. Dzięki płytkom platynowym świece mają stałą moc w każdych warunkach. Wiadomo, że ich cena jest wyższa od świec standardowych, jednak na pewno warto je kupić. Takie świece idealnie sprawdzają się w samochodach zasilanych LPG. Mają żywotność nawet 4-krotnie wyższą niż świece standardowe ;)

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze