Jak pokazuje praktyka, trudno o skazany na większe zapomnienie płyn samochodowy niż płyn chłodniczy. Z jakiegoś względu jest on przez wielu kierowców traktowany jak substancja, której nie warto poświęcać najmniejszej uwagi. I tak z reguły dzieje sią aż do momentu, kiedy nadmiernie przepracowany płyn zacznie przeżerać się przez układ chłodzenia lub kiedy straci ostatecznie swoje właściwości, zamarznie i rozsadzi blok silnika. Tylko że wówczas jest już trochę za późno na refleksję.

Czy płyn chłodniczy jest mi w ogóle potrzebny?

Podobne pytanie zadał sobie zapewne niejeden kierowca, stający przed koniecznością wydatku kolejnych paru złotych na wymianę tego płynu. Odpowiedź na nie można zawrzeć w zaledwie kilku liczbach. Temperatura spalania mieszanki paliwowo-powietrznej to około 2 tys. stopni Celsjusza. Spaliny, które powstają w tym procesie, mają z kolei „zaledwie” 800 stopni. Głowica silnika podczas pracy nagrzewa się do temperatury 250℃. Bez odpowiedniego chłodzenia nie przetrwałaby tego żadna jednostka. Oczywiście sam układ chłodzenia nie niweluje tak dużych temperatur. Jeśli jest sprawny, przejmuje ok. 30 procent energii cieplnej. To jednak wystarczy, by utrzymać właściwą równowagę i zapewnić silnikowi oraz całemu autu właściwe działanie.

Jaki płyn chłodniczy wybrać?

Kiedyś do chłodzenia silnika stosowano zwykłą wodę. Wybór ten był o tyle dobry, iż woda doskonale odbiera duże ilości ciepła (stukrotnie więcej niż powietrze i dziesięciokrotnie więcej niż olej silnikowy), jednak ma też swoje wady. Przede wszystkim wywołuje korozję, pod wpływem wysokiej temperatury odkłada się z niej kamień, a z kolei przy niskich temperaturach zamarza. Wprowadzone na jej miejsce płyny chłodnicze stanowią specjalną mieszankę wody i alkoholu (pochodnych glikolu etylowego) i – jeśli są dobrej jakości – są w stanie funkcjonować z powodzeniem w naprawdę ekstremalnych warunkach.

Przy wyborze płynu chłodniczego należy pamiętać, iż nie warto kierować się wyłącznie ceną, ale przede wszystkim jego właściwościami. Najważniejszymi są temperatura wrzenia (ma być jak najwyższa) oraz zamarzania (nie mniejsza niż -35℃). Oprócz tego dobrze jest, jeśli płyn taki nie reaguje z aluminium (dopisek „Alu” na opakowaniu) i może być mieszany z innymi płynami.

Jak poprawnie wymienić płyn chłodniczy?

Zdaniem fachowców płyn chłodniczy powinniśmy wymieniać co 5, a nawet co 2 lata. I nie ważny jest jego przebieg, a czas, gdyż płyn ten traci swoje właściwości również z jego upływem.

Wymiany dokonujemy zawsze na zimnym silniku, aby uniknąć poparzenia. Aby spuścić płyn z układu, musimy wejść pod samochód i odnaleźć najniżej położony przewód w układzie chłodzenia (np. wąż od chłodnicy). Demontujemy mocowanie węża, zdejmujemy przewód i spuszczamy płyn do podstawionego pojemnika. Następnie podpinamy z powrotem wąż do chłodnicy i nalewamy nowy płyn do układu. Aby mieć pewność, że płyn dostał się do wszystkich części układu, należy uruchomić silnik i włączyć ogrzewania na pełną moc. Gdy poczujemy ciepło, możemy mieć pewność, że płyn rozszedł się po całym układzie.