Przygotowując się do okresu zimowego, każdy z nas pamięta o tak podstawowych i oczywistych rzeczach, jak wymiana opon, doładowanie akumulatora czy wymiana szczególnie wrażliwych na niskie temperatury płynów samochodowych. Czy ktoś pamięta jednak o tym, aby zwrócić uwagę również na reflektory? Przecież to od nich zależy jakość i siła emitowanego światła, a właśnie zimą potrzebujemy go wyjątkowo często.

Ciemne, zimowe noce

Zima kojarzy nam się przede wszystkim z niskimi temperaturami, śniegiem, oblodzeniem i związanymi z tym trudnymi warunkami jazdy. Z jakiegoś powodu zapominamy o jednej z najbardziej oczywistych rzeczy – o bardzo krótkim dniu i długiem zmroku. To właśnie z tego powodu podczas miesięcy zimowych najczęściej używamy świateł samochodowych. I nie chodzi tu wyłącznie o obowiązkowe światła mijania, ale również o światła drogowe – szczególnie istotne dla osób dojeżdżających do pracy z terenów oddalonych od dużych miast. A co jest najczęstszym problemem związanym z eksploatacją świateł? Co może w sposób znaczący wpłynąć na ich jakość, sprawność, a tym samym na nasze bezpieczeństwo?

Sposób na zmatowione reflektory

Zmatowione reflektory – bo o tym problemie mowa – stanowią realny i dość częsty problem dla wielu kierowców. Klosze matowieją w skutek zwykłej, codziennej eksploatacji, a efektem takiego zmatowienia jest mniejszy zasięg strumienia światła oraz jego duże rozproszenie. Ogranicza to zasięg widoczności w warunkach nocnych, a także może oślepiać jadących z naprzeciwka kierowców. Na szczęście problem ze zmatowionymi reflektorami można bardzo łatwo rozwiązać i to całkowicie samodzielnie. Wystarczy do tego specjalny zestaw do regeneracji kloszy (lub zwykła pasta lekkościerna), papier ścierny o odpowiedniej grubości (gradacja 2 tys.) polerka oraz… kubeł czystej wody.

Ręczne szlifowanie kloszy

W ramach przygotowań do polerowania kloszy, powinniśmy obkleić całą pobliską powierzchnię zwykłą malarską taśmą papierową. W razie potrzeby nawet w kilku warstwach. Ten zabieg pozwoli nam uniknąć ewentualnych uszkodzeń lakieru na karoserii. Następnie bierzemy papier ścierny, moczymy go w wodzie i szlifujemy powierzchnię klosza. Szlifowanie wykonywać można dowolną metodą. Mogą to być ruchy okrężne lub posuwisto-zwrotne. Najważniejsze, aby szlifować klosz równomiernie i nie doprowadzić do głębokiego zeszlifowania poszczególnych jego fragmentów.

Ostrożne polerowanie reflektorów

Po zeszlifowaniu zmatowionej warstwy reflektorów, całość przecieramy suchą szmatką i pozostawiamy do całkowitego wyschnięcia. Następnie nakładamy na całą powierzchnię pastę lekkościerną (jeśli używamy specjalistycznego zestawu do regeneracji reflektorów, musimy postępować według dodanej do niego instrukcji). Nie czekając, aż pasta wyschnie, zaczynamy polerować klosz. Polerujemy za pomocą miękkiej lub średnio-twardej gąbki założonej na polerkę lub inne urządzenie umożliwiające wykonanie tego zadania (może to być zwykła wiertarka). Gąbkę przed użyciem należy zwilżyć i czynność tę powinniśmy w trakcie polerowania powtarzać kilkukrotnie. Polerujemy z wyczuciem, bez dociskania gąbki do reflektora, aż do osiągnięcia porządanego efektu.