-10% NA UKŁAD ZAWIESZENIA! ODBIERZ KOD

Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": 5
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Serwo układu hamulcowego. Czym jest, do czego służy i jak rozpoznać jego awarię?

Podobno każdy kierowca wie, iż w jego aucie znajduje się serwo hamulcowe, jednak nie każdy ma świadomość tego, czemu ta część służy. Dzieje się tak zapewne dlatego, iż serwo hamulca niezbyt często się psuje i nie wymaga żadnych specjalnych przeglądów. Kiedy jednak się już zepsuje, kierowca poczuje to natychmiast. Dlaczego? Jaką rolę w układzie hamowania pełni serwo? Jakie objawy daje jego awaria? Właśnie na te pytania odpowiemy.

Serwo hamulcowe, hamulca - objawy awarii, zasada działania

Czym jest i do czego służy serwo w układzie hamulcowym?

Serwo hamulcowe to wynalazek liczący sobie już blisko 100 lat. To aż niewiarygodne, ale serwo należy do jednej z tych dość nielicznych, mimo wszystko, części, które przez tak długi czas używania uległy w istocie bardzo niewielkim modyfikacjom. Kiedy pewien belgijski konstruktor sprzedawał firmie Bosch patent na serwo hamulcowe, nikt pewnie nie przypuszczał, iż ta niepozorna część przez kolejny wiek montowana będzie w niemal każdym pojeździe samochodowym. Jak jest jej funkcja?

Serwo hamulcowe pełni rolę wspomagania pedału hamulca. Umiejscowione jest na samym niemal początku układu hamulcowego, tuż za uruchamiającym go pedałem i zbiorniczkiem płynu wyrównawczego, gdzie odpowiada za regulację oraz wzmacnianie siły hamowania. To dzięki obecności serwa każdy kierowca ma możliwość właściwie „wyczuć” pedał hamulca, a więc i dostosować siłę nacisku do oczekiwanego efektu. Bez serwa, hamowanie byłoby o wiele trudniejsze i o wiele bardziej wymagające. Szczególnie dużo trudności miałyby osoby o „lekkiej nodze”, czyli z powodów czysto fizycznych (niewielka siła czy równie niewielka waga) mające problem z wygenerowaniem na tyle dużego nacisku, aby hamulce mogły osiągnąć 100% swoich możliwości. Oczywiście, nie jest to absolutną regułą, gdyż w niektórych autach, ze względu na ich specyficzną konstrukcję (głównie tyczy się to aut małych i lekkich), serwo hamulca w ogóle nie występuje, a mimo to hamulce w nich działają całkiem sprawnie.

Serwo hamulca uruchamia się dopiero po uruchomieniu samochodu, jeśli chcielibyście sprawdzić, jak działałby Wasz układ hamulcowy bez serwa, spróbujcie ponaciskać pedał hamulca przy wyłączonym silniku.

Jak zbudowane jest serwo i czym różni się jego działanie w autach benzynowych oraz dieslach?

Serwo hamulca wygląda dość niepozornie. Część ta przypomina spłaszczoną, metalową puszkę czy nawet obudowany blachą dysk. Jego wygląd jest na tyle charakterystyczny, iż trudno pomylić serwo hamulcowe z jakąkolwiek inną częścią – ktokolwiek choć raz widział serwo, ten raczej zawsze będzie potrafił je rozpoznać. Ważna uwaga dla kupujących części zamienne w internecie, w tym – mamy nadzieję – również w naszym sklepie iParts.pl, jest taka, iż serwo hamulcowe często figuruje pod nazwą „urządzenie wspomagające hamowanie” i/lub „serwo układu hamulcowego”. Jakkolwiek nie wyglądałby opis tej części, chodzić będzie zawsze o serwo hamulcowe. Gdybyście jednak mieli jakiekolwiek wątpliwości, w każdej chwili możecie skonsultować się z naszymi ekspertami iParts.pl i upewnić się, że upatrzona przez Was część to właśnie owo serwo hamulca.

Przy wyborze nowego serwa pamiętajcie również o tym, aby prawidłowo określić model auta, do którego ma ono trafić oraz przede wszystkim typ silnika. Choć pozornie serwo hamulca zawsze jest takie samo, w rzeczywistości różni się w zależności od tego, czym napędzana jest jednostka napędowa. I tak:

  • w silnikach benzynowych serwo hamulcowe sterowane jest za pomocą podciśnienia z kolektora dolotowego,
  • w silnikach Diesla (wysokoprężnych), elektrycznych oraz hybrydowych sterowaniem serwem zajmuje się tzw. pompa vacum, czyli po prostu pompa próżniowa.

Bez względu na sposób wykorzystanego sterowania, serwo umożliwia precyzyjne i komfortowe hamowanie w każdej sytuacji. O ile tylko pozostaje sprawne. A co się dzieje, gdy tę sprawność traci?

W jaki sposób można rozpoznać awarię serwa hamulcowego i jak ją usunąć?

W zasadzie możemy ograniczyć się do podania dwóch objawów najczęściej towarzyszących awarii serwa hamulcowego i przez to najbardziej dla niej charakterystycznych. Objawami tymi są:

  • nagły wzrost twardości pedału hamulca i skrócenie jego skoku (mniejszy nacisk wywołuje gwałtowniejsze hamowanie, a dociśnięcie pedału do podłogi staje się bardzo trudne lub wręcz niemożliwe),
  • wyciek płynu hamulcowego w okolicy serwa (widoczny znak nieszczelności tego elementu).

Oprócz wycieku, może pojawić się również charakterystyczny świst powietrza wydobywający się z okolicy serwa, co również oznacza jego nieszczelność, ale już bez widocznego wycieku.

Serwo hamulca raczej rzadko się psuje, jednak kiedy już do jego awarii dojdzie, należy je po prostu wymienić. Cena nowego serwa hamulca dobrej jakości nie jest mała i w zależności od modelu wynosi obecnie od ok. 250 do nawet kilku tysięcy złotych.

Popularne z kategorii Układ Hamulcowy

Klocki hamulcowe - komplet BREMBO P 85 020
59,00 zł
4.8 (97 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet TRW GDB1330
61,00 zł
4.9 (219 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet IPARTS KH000581
39,00 zł
5.0 (2 ocen)
Płyn hamulcowy K2 T104
15,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy BREMBO L 04 010
33,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy K2 T108
26,00 zł
0 (0 ocen)
Układ Hamulcowy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Układ Hamulcowy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Układ Hamulcowy
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
3 komentarze
Dziękuję dobry wpis
" Bez serwa, hamowanie przypominałoby nieco zrzucanie kotwicy – bez względu na to, czy naciskalibyście na pedał hamulca lekko czy bardzo mocno, ten momentalnie wymuszałby na układzie hamulcowym 100% swoich możliwości, co oznaczałoby za każdym razem nagłe szarpanie całym pojazdem." BZDURA Panie Grzegorzu . To Maluch(126P) wyrzucał kotwicę za każdym hamowaniem? Dużo ofiar by było.
Świetny wpis. Właśnie po takie artykuły tu zaglądam. Często łapie się na złudnym przekonaniu, że o swoim aucie wiem już niemal wszystko, a tu zdarza się awaria chociażby takiego serwa układu hamulcowego. Niby człowiek jest świadomy posiadania takiej części, ale dokładnie tak jak piszecie - jeśli ne wymaga ona serwisowania, to do czasu całkowitej usterki niemal nie ma się o niej żadnego pojęcia.

Powiązane artykuły

EMV6 Bosch: uniwersalny płyn hamulcowy - jak stosować

Uniwersalny płyn hamulcowy Bosch ENV6. Na co pozwala ten nowy produkt od niemieckiego potentata?

Wybór odpowiedniego płynu hamulcowego to żaden problem. Wystarczy tylko określić, czy ma być to DOT 3, DOT 4, DOT 4 Super, DOT 4 HP, DOT 5.1… A czy nie można by tego zrobić prościej? Można. Odkąd Bosch wypuścił na rynek swój uniwersalny płyn hamulcowy ENV6, nie musicie przejmować się rozróżnianiem żadnego z powyższych płynów. Zamiast zastanawiać, się który z nich będzie lepszy dla Waszego auta, używacie płynu ENV6. Dlaczego właśnie tego?

czytaj więcej >
Gdzie wlać płyn hamulcowy w samochodzie? Dolewanie płynu hamulcowego

Dolewanie płynu hamulcowego w samochodzie. Jak sprawdzić jego poziom? Gdzie uzupełniać? Co zrobić w przypadku nagłego ubytku?

Płyn hamulcowy, choć zaliczany do samochodowych płynów eksploatacyjnych, nie ulega zużyciu w podobny sposób, jak olej silnikowy. Jeśli więc zauważycie, że płyn ten zaczyna znikać, należy natychmiast uzupełnić jego poziom, ale nie tylko. Co jeszcze trzeba zrobić?

czytaj więcej >
Odpowietrzanie układu hamulcowego

Odpowietrzanie układu hamulcowego

Układ hamulcowy jest newralgicznym elementem systemu bezpieczeństwa samochodu, a jego konserwację powinno się zostawić specjaliście. W sytuacjach wyjątkowych można jednak odpowietrzyć go samodzielnie i bez specjalistycznych narzędzi.

czytaj więcej >
Homologacja części ECE R-90. Co to jest, dlaczego warto na to zwracać uwagę?

Homologacja części układu hamulcowego ECE R90. Czym jest i dlaczego warto zwrócić uwagę na tę normę?

Który układ w pierwszej kolejności decyduje o bezpieczeństwie na drodze? Hamulce! A który element tego układu pełni szczególnie ważną rolę podczas hamowaniu? Klocki i tarcze hamulcowe! Nic więc dziwnego, że to właśnie te elementy podlegają odpowiedniej homologacji – homologacji ECE R90.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze