Znajdź części

Krok 3 - Informacje potrzebne do właściwego wyboru typu auta, znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Skrzynia biegów Hydra-Matic. Co sprawia, że ma tak złą opinię wśród bardzo wielu kierowców?

Automatyczną skrzynię biegów znaną jako Hydra-Matic jednym tchem wymienia się w czołówce najbardziej awaryjnych i kosztochłonnych przekładni, jakie można obecnie spotkać. Czy opinie ta mają potwierdzenie w faktach? Jakie awarie zdarzają się w tych konstrukcjach?

Jeśli kiedykolwiek interesowaliście się tematem najbardziej awaryjnych skrzyń biegów i przeglądaliście jakieś rankingi modeli, których rozsądnie jest unikać, to na 100% musieliście tam trafić na przekładnię Hydra-Matic. Hydra-Matic ma w środowisku kierowców i dziennikarzy motoryzacyjnych na tyle złą opinię, iż praktycznie w każdym podobnym zestawieniu umieszczana jest w pierwszej trójce najbardziej zawodnych i najbardziej kosztochłonnych automatycznych skrzyń biegów. Dwie pozostałe pozycje bywają różne, ale Hydra-Matic jest tam zawsze. Dla osób znających nieco historię motoryzacji jest to wręcz zaskakujące, bo w końcu Hydra-Matic – choć w przypadku omawianego modelu jest konstrukcją w miarę nowoczesną – ma za sobą wiele lat obecności na rynku. Konstruktorzy stojący za stworzeniem tej przekładni mieli mnóstwo czasu i okazji na to, aby na bazie ogromnego doświadczenia stworzyć skrzynię biegów przynajmniej trwałą, jeśli już nie nowatorską. Tymczasem efekt zadziwił i zadziwia do tej pory wszystkich. Dlaczego tak się stało? Z jakiego powodu Hydra-Matic okazała się takim niewypałem i jak brzmią najpoważniejsze zarzuty wobec niej?

Jakiego typu problemy stwarza skrzynia biegów Hydra-Matic? Dlaczego uważana jest za jedną z najbardziej awaryjnych przekładni automatycznych?

Hydra-Matic to nazwa handlowa automatycznej skrzyni biegów o oznaczeniu GM 6740. Przekładnię tę możecie spotkać m.in. w samochodach Cadillac SRX, Chevrolet Cruiz, Malibu czy Captiva. Jest to kolejna, obok automatycznej skrzy biegów GM 5L50, przekładnia wyprodukowana przez wielki amerykański koncern General Motors, która często trafia do TOP 10 najbardziej awaryjnych konstrukcji tego typu. Nie są to zresztą jedyne przekładnie automatyczne od GM, które cieszą się opinią najgorszych. Najwyraźniej słynni amerykańscy naukowcy nie bardzo ogarniają temat automatycznych skrzyń biegów i mają tendencję do wypuszczania na rynek konstrukcji przysparzających kierowcom nieustanych, a przy tym bardzo kosztownych problemów.

Model Hydra-Matic był więc montowany przeważnie w samochodach amerykańskich koncernu GM, które przeznaczone były na rynek europejski. Przesadą jest twierdzenie, iż był to efekt zwykłej złośliwości Amerykanów. Zapewne chcieli dobrze, a wyszło jak zawsze. Skrzynia Hydra-Matic pasuje do aut z silnikiem umieszczonym poprzecznie, a jej poszczególne wersje mogą się od siebie nieznacznie różnić. Bez względu jednak na wersję, wszystkie one mają jeden i ten sam problem. Jaki?

Olej do automatycznej skrzyni biegów SWAG

Olej do automatycznej skrzyni biegów SWAG

O ile w przypadku wspominanego wyżej modelu GM 5L50 problem polegał na bardzo szybkim i bardzo częstym przegrzewaniu się przekładni – dłuższa jazda z dużą prędkością sprawiała, że układ chłodzenia automatycznej skrzyni biegów nie był w stanie poradzić sobie z temperaturą – o tyle w przypadki Hydra-Matic GM 6740 głównym sprawcą wszelkich nieszczęść jest falisty pierścień sprężyny zespołu sprzęgła. W jej przypadku sprawa jest o tyle prosta, że jeśli coś w przekładni tego modelu może się zepsuć to niemal na 100% będzie to właśnie wina tego pierścienia. Doświadczeni mechanicy na sam widok samochodu z przekładnią Hydra-Matic wiedzą, czego mogą się spodziewać. Z jednej strony stanowi to pewne ułatwienie, z drugiej jednak nie sprawia wcale, że usterka stanie się mniejsza.

Pękający pierścień sprężyny zespołu sprzęgieł oznacza, że wewnątrz skrzyni zaczynają krążyć odpadające od niego malutkie, ale bardzo twarde odłamki. Odłamki te krążą po całym mechanizmie, bardzo szybko doprowadzając do uszkodzeń kolejnych elementów skrzyni biegów. Jak można to naprawić? Można wymienić, można też zregenerować. Ale w obu przypadkach nie będzie to tanie. Czy można zrobić coś jeszcze?

Co można zrobić, aby obniżyć ryzyko awarii przekładni Hydra-Matic? Jakie opinie na temat jej eksploatacji mają eksperci iParts.pl?

Czy jeśli ktoś z jakiegoś powodu uprze się na samochód wyposażony w automatyczną skrzynię biegów Hydra-Matic GM 6740, to znaczy, że remont przekładni ma jak w banku? Niekoniecznie. Są sposoby na to, aby ryzyko wystąpienia awarii zminimalizować. Sposoby te są tak proste, że aż dla niektórych zbyt oczywiste.

Olej do automatycznej skrzyni biegów Febi Bilstein

Olej do automatycznej skrzyni biegów Febi Bilstein

W przypadku przekładnie automatycznych Hydra-Matic – mówi Piotr Żaczek, długoletni ekspert iParts.pl – istnieje możliwość wydłużenia jej żywotności poprzez zachowanie 3 podstawowych reguł jej eksploatacji, którymi są:

  1. Prawidłowy dobór oleju do skrzyni biegów – źle dobrany olej przekładniowy może prowadzić do przegrzewania się mechanizmu i przyśpieszania wystąpienia awarii.
  2. Regularna wymiana oleju przekładniowego – pierwsza wymiana ma nastąpić po 60-80 tys. km, a następne nawet co kolejne 30 tys.
  3. Dokładne zapoznanie się z instrukcją pojazdu – chodzi tu przede wszystkim o część poświęconą eksploatacji automatycznej skrzyni biegów Hydra-Matic.

Im więcej dowiecie się o tej skrzy biegów przed rozpoczęciem jazdy autem w nią wyposażonym, tym lepiej dla Was i dla Waszego portfela. Szukajcie nie tylko w instrukcji producenta, ale i w poradnikach ekspertów. Znaleziona tam wiedza pozwoli Wam wydłużyć żywotność przekładni Hydra-Matic, a być może nawet uniknąć jakichkolwiek awarii.

Popularne z kategorii Skrzynia Biegów

Pierścień uszczelniający FEBI BILSTEIN 11412
16,00 zł
0 (0 ocen)
Pierścień uszczelniający FEBI BILSTEIN 22448
20,00 zł
0 (0 ocen)
Śruba SWAG 40 90 4572
10,00 zł
5.0 (2 ocen)
Zestaw czężci, wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów ZF 1087.298.365
782,00 zł
4.5 (4 ocen)
Zawieszenie LEMFÖRDER 33875 01
78,00 zł
5.0 (2 ocen)
Śruba METZGER 8030013
26,00 zł
5.0 (1 ocen)
Skrzynia Biegów w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Skrzynia Biegów pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Skrzynia Biegów
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
1 komentarz
Zganiać wszystko na wadliwy pierścień nen omen problem do 2012 roku) to conajmniej ignorancja. W tej skrzyni sypie się wszystko, od zaworów, poprzez czujniki na sterowniku kończąc...

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze