Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": 5
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Trwałość sprzęgła przy normalnej jeździe

Nie od dziś wiadomo, że największy wpływ na trwałość sprzęgła w samochodzie ma jego kierowca. Wystarczy przestrzegać kilku istotnych zasad, by uniknąć kosztownych napraw i maksymalnie wydłużyć żywotność tego podzespołu. Ile wyniesie trwałość sprzęgła, jeżeli zastosujemy się do sprzyjającej sprzęgłu jazdy?

Trwałość sprzęgła przy normalnej jeździe

Sprzęgło w samochodzie odgrywa kluczową rolę, odpowiadając za rozłączenie silnika od układu napędowego. To właśnie sprzęgło sprawia, że możemy zmieniać biegi mimo ciągłej pracy jednostki napędowej, nie uszkadzając tym samym przekładni. Naprawy sprzęgła są kosztowne, a ponadto jego awaria sprzyja uszkodzeniu skrzyni biegów.

Co nazywamy normalną jazdą?

Powszechnie krąży przekonanie, że normalna jazda to innymi słowy emeryckie jeżdżenie samochodem. Nic z tych rzeczy. Nie chodzi bowiem o szybkość jazdy, a bardziej o styl. Generalnie najważniejszym jest, by nie obciążać sprzęgła, czego jednak większość kierowców się wystrzega. Co najgorzej wpływa na sprzęgło? Bez wątpienia na pierwszym miejscu należy postawić jazdę na półsprzęgle, którą kierowcy nagminnie praktykują w mieście i podczas parkowania, tłumacząc się, że czasami nie ma wyjścia. To duży błąd, który znacznie obniża trwałość sprzęgła.

Ponadto należy unikać szybkiego startowania ze świateł tzw. palenie gumy. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem dla sprzęgła będzie ruszenie z nieco niższych obrotów. Gdy mowa o prędkości, warto zrezygnować także ze ścigania się na drodze. Oczywiście nikt nie broni Wam wyprzedzać jeżeli poprzedzający kierowca jedzie zbyt wolno, ale w przeciwnym przypadku można sobie podarować manewr wyprzedzania i nie przekraczać 5 tys. obrotów. To bardzo druzgocące dla sprzęgła, tym bardziej jeżeli będziecie to powtarzać. Ponadto podczas zmiany biegów sugerujemy wciskać gaz dopiero po całkowitym puszczeniu pedału sprzęgła. Czy to jazda dla emerytów? Naszym zdaniem to po prostu normalny, zdrowy dla sprzęgła samochodowego styl jazdy.

Ile wytrzymuje sprzęgło?

Dla większości kierowców sprzęgło to zło konieczne. Niemal co drugi chętnie by się się go pozbył, co jest jednak niemożliwe, bowiem w samochodach z manualną skrzynią biegów jest ono niezbędne do ruszania z miejsca i zmiany przełożeń. Trwałość sprzęgła wynosi od zaledwie kilkuset do niemal 300 tyś kilometrów, a czasami nawet wyżej. Od czego zależy żywotność sprzęgła? Przede wszystkim od wspomnianych wyżej aspektów jazdy. Jak wykazuje praktyka, najsłabszym i najbardziej zawodnym ogniwem w przypadku sprzęgła jest kierowca, od którego w głównej mierze zależy trwałość tego podzespołu. Jeżeli zastosujecie się do powyższych zasad to sprzęgło w waszym samochodzie bez wątpienia wytrzyma większy kilometraż niż w przypadku, gdy będziecie jeździć bez namysłu, pomijając pomocne reguły. Pamiętajcie, zdrowy rozsądek to podstawa.

Objawy zużytego sprzęgła

Sprzęgło składa się z tarczy, docisku i łożyska wyciskowego. Oznaki zużycia zależą od tego, który z tych trzech elementów został uszkodzony. Do najczęstszych symptomów należy tzw. ślizganie tarczy sprzęgłowej, które objawia się brakiem przyspieszenia pomimo włączonego biegu, dodawania gazu i zwiększania prędkości obrotowej. Innym objawem, który może świadczyć o uszkodzeniu tarczy sprzęgła są szarpania podczas ruszania. Za taki stan rzeczy odpowiadają zużyte tłumiki drgań skrętnych. Kolejnym elementem, który stosunkowo często ulega uszkodzeniu, jest łożysko wyciskowe. O problemach z nim związanych świadczą piski, głośna praca i charakterystyczne dla uszkodzonych łożysk gruchotanie. Z naprawą zużytego sprzęgła nie warto zwlekać i potraktować cały układ z należytą troską. Stan jego elementów na pewno się nie poprawi, a odwlekanie naprawy może doprowadzić do jeszcze większych kosztów naprawy, bo oprócz wymiany kompletnego sprzęgła może w efekcie dojść do konieczności wymiany koła zamachowego i skrzyni biegów.

Popularne z kategorii Sprzęgło kompletne

Sprzęgło - komplet SCHAEFFLER LUK 600 0016 00
1096,00 zł
5.0 (230 ocen)
Sprzęgło - komplet SACHS 3000 951 532
326,00 zł
5.0 (131 ocen)
Sprzęgło - komplet SACHS 3000 822 601
309,00 zł
5.0 (131 ocen)
Sprzęgło - komplet SCHAEFFLER LUK 622 3336 00
388,00 zł
5.0 (230 ocen)
Sprzęgło - komplet SACHS 3000 951 556
346,00 zł
5.0 (131 ocen)
Sprzęgło - komplet SACHS 3000 951 051
293,00 zł
5.0 (131 ocen)
Sprzęgło kompletne w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Sprzęgło kompletne pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Sprzęgło kompletne
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
15 komentarzy
A sprężyna dociskowa ile wytrzymuje naciśnięć ? Jak się zmęczy to pęka ....... Rozpadła mi się po przebiegu 170 tyś km.
często sprzegła z górnej półki ale cenowej a nie jakościowej wytrzymują krócej niż te tanie, a niekiedy są to te same sprzegła tylko z inna nazwą.
Przebieg sprzęgła u mnie to ponad 420 000 km. I nadal w ciągłej eksploatacji. [email protected]
Moje sprzęgło wytrzymało przebieg 420 tyś.km.Opel Astra rocznik 1997. I nadal sprawuje się dobrze.
> " Ponadto podczas zmiany biegów sugerujemy wciskać gaz dopiero po całkowitym puszczeniu pedału sprzęgła".... O ile przy redukcji biegów porada nie budzi zastrzeżeń i jest łatwa do zastosowania, o tyle przy przełączaniu na biegi wyższe (przyśpieszaniu) takie rozdzielenie puszczenia sprzęgła i dodania gazu łączy się z lekkim szarpnięciem wywołanym chwilowym spadkiem obrotów. Jak zastosować się do tej rady? Jak autor by się do tego odniesie?
Kolego D., odnośnie twojego pytania "co trzeba zrobić by uszkodzić sprzęgło?" - czasem naprawdę niewiele. W starym Lamborghini DIablo wystarczyło raz czy dwa popalić gumy i sprzęgło też szło z dymem. Na YT jest też podobny film z bodajże Corvette, gdzie kierowca chciał się popisać dymem z kół, a dym poszedł ze sprzęgła. ;)
"Bez wątpienia na pierwszym miejscu należy postawić jazdę na półsprzęgle, którą kierowcy nagminnie praktykują w mieście i podczas parkowania, tłumacząc się, że czasami nie ma wyjścia. To duży błąd, który znacznie obniża trwałość sprzęgła." Co to za, delikatnie mówiąc, głupoty. Jaki błąd? To jak parkować na zatłoczonych parkingach, w garażu ze stromym podjazdem gdzie liczą się centymetry i precyzja. Jak podjeżdżać pod krawężniki? "Ponadto podczas zmiany biegów sugerujemy wciskać gaz dopiero po całkowitym puszczeniu pedału sprzęgła." To już bardziej wykonalne, ale też przesada. "Trwałość sprzęgła wynosi od zaledwie kilkuset do niemal 300 tyś kilometrów". Od kilkuset kilometrów? Czemu nie od kilku metrów? Co trzeba robić żeby uszkodzić sprzęgło? A najlepsze określenie to "spalić", powtarzane za każdym razem. W ogóle temat dbania o sprzęgło i rzekomego psucia sprzęgła to taka ściema w stylu ocieplania klimatu.
Bardzo fajne porady dotyczące stylu jazdy. Sam staram się jeździć jak najmniej na pół sprzęgle i stosować się do rad zamieszczonych w artykule.
O sprzęgło należy dbać i ważne jest aby słuchać zachowania auta bo wymiana sprzęgła nie należy do najtańszych i warto na nie uważać.Iparts ma tutaj bardzo dobre artykuły i z pewnością ten powyżej o sprzęgle jest bardzo przydatny.
Oj dobra, powiedzcie jakie firmy sprzęgło wziąć? Wedle ceny, od najtańszego, leci to tak: Valeo, LUK i SACHS. Do mojego kitajca, jest jeszcze, jeszcze droższy i trochę egzotyczny: AISIN. Które brać? Czy do któregokolwiek, producent dodaje jakiś choćby jednorazowy trzpień centrujący? Czy z każdym (a może z żadnym) jest smar do wałka i na łożysko?
Szanujmy sprzęgło to nie będziemy musieli zbyt wcześnie go zmieniać, a nawet wcale. Wszystko będzie zależeć od naszego stylu jazdy :)
niestety te z górnej półki mogą wytrzymać krócej niż te najtańsze
Żywotność w dużym stopniu zależy od tego, jakiego producenta sprzęgła wybierzemy. Nie ma się co oszukiwać - te najtańsze nie są w stanie wytrzymać tyle co te z górnej półki.
Ostatnio wymieniłem sprzęgło w swoim VW, nie narzekałem na poprzednie części ale mechanik stwierdził, że sprzęgło się kończy i trzeba wymienić. Po wymianie różnica jest kolosalna, praktycznie nie czuć że wciskam pedał sprzęgła, wcześniej działało to dużo ciężej.
Czasami jak człowiek widzi niektórych kierowców, szczególnie tych "starszej daty" startujących swoją Skodą Felicią na półsprzęgle to aż ciarki na plecach się pojawiają na samą myśl, co te elementy sprzęgła muszą wytrzymać.

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze