-10% NA UKŁAD ZAWIESZENIA! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

8
8
0
0
0
0
2
2
3
3
8
8
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Uszkodzony przekaźnik świec żarowych. Jakie daje objawy i jak można to naprawić?

Problemy z rozruchem diesla? To może być wina świec żarowych, ale równie dobrze usterka przekaźnika. Bez sprawnego przekaźnika świece żarowe nie będą działały prawidłowo, a kierowca odczuje to jako szereg rozmaitych objawów. Jakich dokładnie? Co należy zrobić z takim uszkodzonym przekaźnikiem?

Uszkodzony przekaźnik świec żarowych. Jakie są objawy, jak naprawić?

Do czego w dieslowskich jednostkach napędowych służą świece żarowe? Błędnym jest twierdzenie, że ich głównym zadaniem jest umożliwienie uruchomienia silnika. W teorii już stare diesle potrafiły pracować bez świec żarowych. Te nowoczesne są silnikami znacznie sprawniejszymi i jeszcze lepiej radzącymi sobie z właściwym sprężaniem powietrza. Nowoczesne disle sprężają powietrze tak dobrze, że do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej dochodzi również bez udziału świec żarowych. Jednak świece żarowe nadal okazują się niezbędne, ponieważ dbają o odpowiednią kulturę pracy. Bez sprawnie działających świec żarowych, kultura pracy diesla staje się dużo, dużo niższa i byłoby to widoczne na każdym kroku – tak przy uruchamianiu samochodu, jak i podczas jazdy. I właśnie ta kultura pracy w pierwszej kolejności zaczyna spadać, gdy uszkodzeniu ulega przekaźnik świec żarowych.

Przekaźnik świec żarowych Hella

Przekaźnik świec żarowych Hella

Przekaźniki, co do zasady, są urządzeniami pozwalającymi nam sterować odbiornikami o wysokim poborze prądu. Biorąc pod uwagę to, że współczesne świece żarowe w przeciągu 2 sekund są w stanie rozgrzewać się do temperatury powyżej 1000℃, zdecydowanie do takich właśnie odbiorników należą. Bez sprawnego przekaźnika, świece żarowe nie są w stanie pełnić powierzonej im funkcji. A co może do tej utraty sprawności przekaźnika świec żarowych doprowadzić?

Co może być przyczyną uszkodzenia przekaźnika świec żarowych? Z jakich powodów dochodzi do awarii tego elementu?

Awaria przekaźnika świec żarowych nie zawsze i niekoniecznie musi oznaczać jego uszkodzenie. Może też wynikać z otoczenia, z błędu w układzie, w jakim pracuje ten przekaźnik. Do najczęstszych przyczyn awarii przekaźnika świec żarowych należą:

  • brak zasilania – tu wystarczy uszkodzenie lub wypięcie konektora doprowadzającego zasilanie do cewki przekaźnika;
  • brak połączenia z masą – sytuacja podobna do powyższej, nie wynikająca ze stanu samego przekaźnika;
  • zwarcie wewnętrzne – tu już mamy do czynienia z awarią oznaczającą uszkodzenie (zwykle poważne) przekaźnika świec żarowych;
  • wypalenie styków sterujących – kolejny przykład awarii oznaczającej uszkodzenie omawianego przekaźnika;
  • przerwę w przewodzie lub jego zwarcie.

Nie są to, rzecz jasna, jedyne możliwe przyczyny awarii przekaźnika świec żarowych, ale te z pewnością zdarzają się stosunkowo najczęściej. A jakie efekty przynoszą tego typu awarie? Które objawy wskazują na problemy z przekaźnikiem?

Po czym możecie rozpoznać, że doszło do uszkodzenia przekaźnika świec żarowych? Jakie objawy daje awaria takiego przekaźnika?

Przekaźnik świec żarowych Beru

Przekaźnik świec żarowych Beru

Jak wiele innych usterek, tak i awaria przekaźnika świec żarowych generuje problemy, których pojawienie się powinno być sygnałem skłaniającym do przeglądu całego układu. Objawami, które często towarzyszą awarii przekaźnika świec żarowych, są;

  • bak zapalonej kontrolki świec żarowych lub zapalenie się jej na czas zdecydowanie dłuższy niż zwykle – wspomniana kontrolka w normalnych warunkach powinna zapalić się podczas podgrzewania świec żarowych, po czym, gdy świece się rozgrzeję, zgasnąć. Bark tej kontrolki w momencie, w którym świece powinny być podgrzewane lub świecenie się jej zbyt długo, może wskazywać na awarię przekaźnika;
  • problemy ze startem silnika – jak już wspomnieliśmy na początku, jednostki dieslowski są w stanie radzić sobie bez świec żarowych, ale zwłaszcza przy niskich temperaturach oznacza to długi rozruch lub rozruch bardzo mocno utrudniony. Jeśli do takiej sytuacji dochodzi w Waszych autach, winne mogą być świece, ale i sam przekaźnik;
  • kod błędu – pojawienie się odpowiedniego kodu błędu to jeden z wyraźniejszych sygnałów, że z przekaźnikiem świec żarowych jest coś nie tak;
  • mocne dymienie i nierówna praca silnika – tu także odpowiedzialność za te objawy mogą ponosić tak samo świece żarowe, jak i ich przekaźnik. Auto będzie dymiło gęstym białym dymem, a silnik hałasował i słyszalnie klekotał.

Pojawienie się każdego z przytoczonych objawów powinno Was skłonić do kontroli świec żarowych i przekaźnika. Jeśli sami nie czujecie się w tym względzie na siłach, najlepszym wyjściem jest udanie się do specjalisty.

Jak powinna przebiegać przykładowa wymiana przekaźnika świec żarowych? Co i w jakiej kolejności należy w tym przypadku wykonać?

Przekaźnik świec żarowych OEM

Przekaźnik świec żarowych OEM

W przypadku awarii przekaźnika świec żarowych najwięcej trudności sprawia prawidłowa diagnoza problemu. Bardzo często kierowcy wymieniają w pierwszej kolejności same świece, następnie szukają używanych przekaźników, a dopiero na samym końcu – gdy sytuacja robi się już mocno nieciekawa – decydują się wreszcie na wymianę przekaźnika na nowy. I nagle wszystko zaczyna działać prawidłowo. Prawidłowe postawienie diagnozy i przejście natychmiast do wymiany uszkodzonego przekaźnika na nowy (inwestowanie w przekaźniki używane jest jak gra w totka – pewnie, że możecie trafić i wygrać, ale jeszcze pewniejsze jest to, że nie traficie ani za pierwszym, ani za drugim razem) jest tu najważniejsze. A jak wygląda sama wymiana? Bardzo prosto. Wystarczy tylko:

  1. Wyłączyć silnik i odczekać do całkowitego wyłączenia się systemu elektronicznego
  2. Odłączyć akumulator (o ile producenci auta nie zalecają inaczej)
  3. Odnaleźć i odłączyć moduł sterujący świec żarowych
  4. Wypiąć stary przekaźnik i zastąpić go nowym
  5. Zainstalować (o ile zachodzi taka potrzeba) nowy sterownik.

I to wszystko. Z nowym przekaźnikiem świece żarowe znów będą działać prawidłowo, a wraz z nimi sam silnik. Tych, którzy szukają nowych przekaźników świec żarowych, zapraszamy do naszego sklepu iParts.pl. U nas znajdziecie przekaźniki do najróżniejszych marek i modeli samochodów.

Popularne z kategorii Układ Zapłonowy

Świeca zapłonowa DENSO K20TT
13,00 zł
4.9 (92 ocen)
Świeca zapłonowa BOSCH 0 242 235 666
12,00 zł
4.9 (151 ocen)

Wyprzedaż

Świeca zapłonowa DENSO K16TT
13,00 zł
7,59 zł
4.9 (92 ocen)
Świeca zapłonowa BOSCH 0 242 240 593
12,00 zł
4.9 (151 ocen)

Wyprzedaż

Świeca zapłonowa NGK 2397
25,00 zł
15,59 zł
4.9 (227 ocen)
Świeca zapłonowa DENSO IK20TT
46,00 zł
4.9 (92 ocen)
Układ Zapłonowy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Układ Zapłonowy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Układ Zapłonowy
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
2 komentarze
Witam. Gdzie się znajduje przekaznik swie?
Po kilku dniach jazdy skodą Felicją 1,9D w czasie rozruchu zapala się lampka żarzenia świec żarowych z nieco bladszym światłem, a następnie gdy powinna zgasnąć następuje jej migotanie, co powoduje, żesilnik nie można uruchomić. Po różnych próbach następuje uruchomienie silnika i w czasie jazdy lampka jeszcze miga przez kilka minut, a potem gaśnie. Po takim incydencie jeździ się normalnie przez kilka dni, a późnie to samo. Proszę o poradę za co z góry dziękuję!

Powiązane artykuły

Ile kosztuje wymiana świec żarowych i zapłonowych u mechanika w 2024? Czy można na niej jakoś zaoszczędzić?

Ile kosztuje wymiana świec żarowych i zapłonowych u mechanika?

Świece żarowe i świece zapłonowe to jedne z tych części samochodowych, o których istnieniu mało kto pamięta do momentu, aż przestaną działać prawidłowo. A wówczas? Wówczas pośpiesznie zamawiamy wizytę w warsztacie, żeby je jak najprędzej wymienić. Ile za taką wymianę u mechanika zapłacimy w 2024 roku?

czytaj więcej >
Szarpanie na LPG. Dlaczego samochód szarpie na gazie?

Szarpanie silnika na LPG. Dlaczego samochód szarpie podczas jazdy na gazie? Co najczęściej jest przyczyną tego typu problemów?

Jednym ze zjawisk kojarzonych często z jazdą na LPG jest szarpanie silnika. Niektórzy kierowcy traktują to jako zwykłą niedogodność – cenę, jaką muszą płacić w zamian za używanie taniego paliwa. Czy słusznie? Co może być faktyczną przyczyną szarpania silnika na gazie?

czytaj więcej >
Świece i przewody zapłonowe: skąd się bierze iskra?

Świece i przewody zapłonowe: skąd się bierze iskra?

Bez iskry nie byłoby mowy o zapłonie mieszanki paliwowej wewnątrz silnika benzynowego, a tym samym nie mógłby się on stać źródłem napędu dla auta. Dla procesu tworzenia iskry kluczowe znaczenie mają przewody zapłonowe i świece. Liczy się jednak nie tylko ich obecność, ale także i stan. Nie zapominajcie o tym!

czytaj więcej >
Ile kosztuje wymiana świec zapłonowych i żarowych u mechanika w 2023?

Ile kosztuje wymiana świec zapłonowych i żarowych u mechanika w 2023 roku? Jakie są ceny tych usług w warsztatach samochodowych?

Świece zapłonowe oraz świece żarowe należą do grupy podstawowych samochodowych części eksploatacyjnych, które zużywają się w sposób naturalny na skutek zwykłego korzystania z auta. Na szczęście jednak oba typy świec w normalnych warunkach odznaczają się całkiem sporą żywotnością i nie musimy wymieniać ich zbyt często. A ile przyszłoby nam za taką wymianę zapłacić obecnie u mechanika? Jakie są ceny tego typu usług w warsztatach samochodowych w Polsce?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze