Choć o światłach przeciwmgłowych powiedziano i napisano już całkiem sporo, ciągle wielu kierowców wykazuje pełną dowolność zarówno w ich montażu, jaki i używaniu. Tymczasem zarówno jedno, jak i drugie, zostało dość dokładnie określone przez przepisy ruchu drogowego i za wszelkie odstępstwa od wytycznych grożą określone kary. Co koniecznie powinniście wiedzieć o światłach przeciwmgłowych?

Jakim celom ma służyć oświetlenie samochodowe?

To pytanie wielu może wydać się dziecinnie proste. Przecież każdy kierowca wie doskonale, ze światła w samochodzie włącza się po to, aby poprawić widoczność na drodze. Krótko mówiąc – aby widzieć lepiej i dalej. Owszem, to prawda, ale nie jest to jedyny powód używania świateł samochodowych. Nie chodzi tu bowiem jedynie o to, aby samemu widzieć lepiej, ale też by być widocznym dla pozostałych uczestników ruchu. Pamiętanie o tej zasadzie okazuje się być kluczowe dla zrozumienia zasad i ograniczeń używania właśnie świateł przeciwmgłowych, ponieważ pełnią one obie te funkcje:

Obie te funkcje w warunkach ograniczonej widoczność (a takie warunki stwarza mgła) są bardzo ważne, jednak czy nie mogłyby równie dobrze pełnić ich pozostałe reflektory zamontowane w naszych samochodach?

Dlaczego światła przeciwmgielne są obowiązkowe?

Istnieją dwie podstawowe różnice pomiędzy światłami przeciwmgłowymi a pozostałymi reflektorami samochodowymi:

  1. Miejsce zamontowania – zarówno światła przeciwmgielne przednie, jak i tylne muszą być umieszczane w ściśle określonym miejscu.
  2. Charakterystyka emitowanego strumienia światła.

W tym miejscu należy skupić się zwłaszcza na punkcie 2, czyli na samym snopie światła. W przypadku świateł przeciwmgłowych mamy do czynienia z reflektorami emitującymi światło niezwykle ostre i skupione (tylne, obowiązkowe reflektory przeciwmgłowe pozbawione są jakiejkolwiek przesłony). Dzięki swojej specyfice światło to przenika bez problemu nawet przez gęstą mgłę, z czym nie są w stanie poradzić sobie zwykłe światła samochodowe. Bez reflektorów przeciwmgłowych kierowca w warunkach silnego zamglenia pozostaje niemalże ślepy i niewidoczny.

Jakie wytyczne obowiązują względem montażu świateł przeciwmgłowych?

Światła przeciwmgłowe przednie nie są obowiązkowe. Ustawodawca pozostawił każdemu kierowcy decyzję o tym, czy chce je posiadać, czy też nie. Coraz więcej jednak modeli aut wyposażonych jest już standardowo w światła przeciwmgłowe. Ci zaś, którzy takich świateł nie mają, mogą je dodatkowo zamontować – nie niżej niż w odległości 25 cm od podłoża.

Światła przeciwmgłowe tylne są obowiązkowe. Każdy samochód musi być – i zwykle jest – wyposażony w co najmniej jeden reflektor przeciwmgłowy. Jeśli jednak jest to tylko jedno światło, musi ono być zamontowane koniecznie po lewej stronie. Znane są przypadki, kiedy samochód nie przeszedł badań technicznych, ponieważ jedyne tylne światło przeciwmgielne znajdowało się po stronie prawej (norma wśród aut sprowadzanych z Wielkiej Brytanii).

W jakich sytuacjach należy używać świateł przeciwmgłowych?

Warunki używania świateł przeciwmgłowych zostały dość dobrze określone przez przepisy. Wynika z nich jasno, że:

  • Światła przeciwmgłowe przednie możemy włączyć w momencie, w którym widoczność na drodze spadnie poniżej umożliwiającej jazdę – zasada ta daje nam dość spore pole do interpretacji, co wynika choćby z mniejszego zagrożenia, jakie może wywołać zjawisko nadużywania świateł przeciwmgłowych przednich.
  • Światła przeciwmgłowe tylne włączamy w momencie, w którym widoczność na drodze spadnie poniżej 50 metrów – i tu już pola do interpretacji nie ma, choćby ze względu na wysoki stopień uciążliwości zjawiska niepotrzebnego uruchamiania świateł przeciwmgłowych tylnych.

W przepisach istnieje również jeden wyjątek dla używania świateł przeciwmgłowych wyłącznie w warunkach ograniczonej widoczności. Otóż, możemy używać świateł przeciwmgłowych przednich również w warunkach dobrej widoczności, jeśli znajdujemy się poza terenem zabudowanym i poruszamy się drogą krętą, oznaczoną odpowiednimi znakami.

Na koniec warto przypomnieć, że za nieuzasadnione i niezgodne z przepisami używanie świateł przeciwmgłowych przednich lub tylnych grożą mandaty i utrata punktów karnych. Niektórzy eksperci apelują wręcz o zaostrzenie kar za tego typu wykroczenia, a zwłaszcza za nadużywanie świateł przeciwmgielnych tylnych. Być może tak też się stanie.