-10% NA UKŁAD KLIMATYZACJI! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

5
5
0
0
4
4
5
5
5
5
2
2
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": 5
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Wymiana łożyska oporowego amortyzatora. Kiedy i jak należy ją przeprowadzić?

Zdaniem ekspertów łożysko amortyzatora to jedno z najważniejszych łożysk, jakie możemy znaleźć w samochodach posiadających kolumnę MacPhersona. To właśnie łożysko stanowi część obrotową kolumny i jeśli ulegnie zużyciu lub uszkodzeniu, pojawi się cały szereg objawów wpływających na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Właśnie dlatego uszkodzone łożysko oporowe amortyzatora powinno zostać natychmiast wymienione, zaraz po zauważaniu pierwszych oznak jego awarii. Jak należy to zrobić?

Wymiana łożysk oporowych amortyzatora w samochodzie

Które objawy każą podejrzewać, że łożysko oporowe amortyzatora przestało należycie funkcjonować?

Łożysko amortyzatora doczekało się kilku nazw, pod którymi część ta występuje w sklepach motoryzacyjnych, w autoryzowanych serwisach obsługi czy warsztatach samochodowych. Bywa nazywane górnym łożyskiem amortyzatora, łożyskiem oporowym amortyzatora, poduszką amortyzatora czy górnym mocowaniu amortyzatora. U nas, na iParts.pl, część tę znajdziecie pod nazwą łożysko amortyzatora lub ewentualnie łożysko mocowania amortyzatora. Jakiej by jednak nazwy nie używać, rola łożyska amortyzatora pozostaje ta sama, a jest nią umożliwianie obracania się kolumny. Jako całość, górne mocowanie amortyzatora składa się z:

  • łożyska tocznego,
  • gumowego elementu pochłaniającego drgania.

Bez rozróżniania na poszczególne elementy mocowania, jeśli ulegnie ono uszkodzeniu lub znaczącemu zużyciu, zaczynają pojawiać się objawy, po których będziecie mogli rozpoznać, w czym tkwi przyczyna problemu. A objawami tymi są:

  • skrzypienie dobiegające z okolicy kół podczas ruchów sprężyny zawieszenia,
  • utrudniona kontrola pojazdu podczas pokonywania zakrętów,
  • dobrze słyszalne terkotanie powstające podczas kręcenia kołem kierownicy,
  • utrudniony, spowolniony i ograniczony powrót układu kierowniczego do położenia wyjściowego po każdym zakręcie,
  • dobiegające z okolicy amortyzatorów stuki, szczególnie dobrze słyszalne podczas jazdy po nierównościach.

Każdy z tych objawów powinien dać Wam powód do tego, aby przyjrzeć się działaniu amortyzatorów, a szczególnie samych łożysk. Jeśli kilka z nich pojawi się jednocześnie, możecie w ciemno ustawiać auto na podnośniku i szykować się do wymiany górnego mocowania amortyzatora. Jednak nawet w przypadku lekkich tylko podejrzeń warto sprawdzić stan łożyska, aby upewnić się, w czym tkwi problem. Wiele może Wam podpowiedzieć przebieg samego samochodu oraz upływ czasu od ostatniej wymiany łożyska amortyzatora. Jeśli na jednym komplecie przejechaliście już ok. 100 tys. km, to śmiało możecie zamawiać nowy. Uwaga! Amortyzatory łożyska, tak jak i same amortyzatory, zawsze wymieniamy parami!

Jak wygląda procedura wymiany łożyska oporowego amortyzatora krok po kroku?

Wymiana łożyska oporowego amortyzatora nie jest niczym skomplikowanym, choć bez wątpienia wymaga posiadania odpowiednich narzędzi i choćby minimalnego doświadczenia w mechanice pojazdowej. Jeśli nie w swoim garażu, możecie ją spokojnie przeprowadzić w warsztacie samoobsługowym, z użyciem samodzielnie wybranych części zamiennych, oszczędzając na mechaniku, a jednocześnie ucząc się czegoś nowego. Jak wygląda wymiana łożyska amortyzatora krok po kroku?

  1. Zacząć trzeba od ustawienia auta na podnośniku i ściągnięciu obu kół z tej samej osi (przypominamy o konieczności wymiany obu łożysk).
  2. Następnie, przy zachowaniu odpowiedniej ostrożności (nagłe rozprężenie sprężyny może zakończyć się bolesnym urazem), demontujecie oba amortyzatory zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
  3. Sprężynę amortyzatora musicie ścisnąć specjalnym ściągaczem do sprężyn, bo tylko w ten sposób zdołacie uwolnić łożysko oporowe z gniazda.
  4. Przytrzymujecie drążek łączący tłumika drgań i zdejmujecie nakrętkę. Dopiero teraz możecie spokojnie zabrać się za właściwy demontaż uszkodzonego czy zużytego łożyska oporowego amortyzatora.
  5. Ustawiacie nowe łożysko amortyzatora w pozycji montażowej, uważnie sprawdzając, czy jest osadzone na sprężynie w sposób prawidłowy.
  6. Mocujecie wszystkie śruby i inne elementy mocujące, dokręcacie nakrętki (z użyciem klucza dynamometrycznego ustawionego na podaną przez producenta pojazdu siłę).
  7. Zwalniacie sprężyny amortyzatora.
  8. Montujecie amortyzatory na swoim miejscu.
  9. Zakładacie na powrót oba koła.

Nawet jeśli całość prac zdecydowaliście się wykonać sami, pamiętajcie o tym, aby po wymianie łożysk oporowych amortyzatorów, udać się do profesjonalnego warsztatu na kontrolę i regulację zbieżności kół.

Popularne z kategorii Zawieszenie i Amortyzacja

Olej FEBI BILSTEIN 06161
48,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 06162
43,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 46161
48,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 08971
41,00 zł
5.0 (3 ocen)
Amortyzator KYB 344459
154,00 zł
4.9 (192 ocen)
Vw GOLF VI (5K1) Amortyzator KYB 344459
156,00 zł
4.9 (192 ocen)
Zawieszenie i Amortyzacja w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Zawieszenie i Amortyzacja pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Zawieszenie i Amortyzacja
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

ESP (system stabilizacji toru jazdy) - jak działa i do czego służy?

Electronic Stability Program, czyli elektroniczny program stabilizacji toru jazdy. Jaką rolę pełni i jak działa system ESP?

Mogłoby się wydawać, że istnienie systemów takich jak ABS i ASR całkowicie załatwia sprawę w kwestii stabilizacji toru jazdy. A jednak mimo stosowania obu tych rozwiązań seryjnie, nasze auta wzbogacone zostały o kolejny system stabilizujący ruch, czyli o ESP. Czy jego obecność naprawdę jest niezbędna? Czym różni się od używanych już systemów stabilizacji toru jazdy?

czytaj więcej >
Stuki w okolicach koła a zużyte poduszki amortyzatora

Stuki w okolicach koła i problemy z prowadzeniem auta mogą oznaczać zużytą poduszkę amortyzatora

Pogorszenie jakości prowadzenia pojazdu oraz słyszalne hałasy dobiegające z okolic jednego z kół zwykle oznaczają problem z amortyzatorem. Co jednak, kiedy okazuje się, że amortyzator jest w pełni sprawny? W takim przypadku całą uwagę należy skupić na poduszce amortyzatora, która również z czasem może ulec zużyciu, również w wyniku nieprawidłowej eksploatacji.

czytaj więcej >
Kolumna MacPhersona - co to jest i jak działa?

Kolumna MacPhersona. Czym jest, jak powstała i dlaczego ciągle jest stosowana?

Konstruktorzy i producenci samochodów od zawsze dążyli do osiągnięcia jak najlepszego stosunku jakości do ceny. Ich marzeniem było wytwarzanie aut tanich i jednocześnie doskonałych. Nawet jeśli nie wychodziło im to w przypadku samochodów, często osiągali doskonałe wyniki w konstrukcji poszczególnych podzespołów. Najlepszym przykładem tego jest kolumna MacPhersona.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze