Audi A2 to samochód osobowy zaliczany do klasy aut miejskich (segment B), produkowany w latach 2000-2005. Było to najmniejsze wówczas auto w ofercie niemieckiego producenta, które nawiązywało swoją konstrukcją do modelu 50 produkowanego jeszcze w latach 1974-1978. Początki Audi A2 sięgają roku 1997, kiedy to podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie pokazano model koncepcyjny Audi AI2. Na bazie tego prototypu przygotowano wersję produkcyjną i już dwa lata później zaprezentowano ją na tych samych targach niemieckich. Projektantem małego, ekonomicznego i funkcjonalnego modelu A2 był Luc Donckerwolke. Niestety, pomimo licznych zalet, jakie oferowało miejskie Audi, nie odniosło ono spodziewanego sukcesu, a przez 5 lat produkcji sprzedano zaledwie 175 tys. egzemplarzy tego modelu.
Małe, miejskie Audi zbudowano z aluminium na ramie przestrzennej z wykorzystaniem technologii ASF (Audi Space Frame). W modelu A2 użyto tego samego lekkiego poszycia co w luksusowym Audi A8. Dzięki temu rozwiązaniu małe A2 ważyło niespełna tonę. Duży nacisk położono na bezpieczeństwo. Konstrukcja auta posiadała kontrolowane strefy zgniotu zarówno z przodu, jak i z tyłu, a także poduszki powietrzne oraz szereg systemów, jak np. ABS, ASR czy ESP.
Plusem Audi A2, o dziwo, jest przestronność wnętrza zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie. Innowacyjnym rozwiązaniem było zastosowanie w tym aucie wielopoziomowej podłogi, przez co możliwe było wygospodarowanie większej ilości miejsca na nogi osób zajmujących miejsca z tyłu pojazdu. Poprzez łatwe zdemontowanie tylnej kanapy można szybko zwiększyć pojemność bagażnika z 390 do 1140 litrów.
W zwinnym, miejskim Audi A2 montowano dwa silniki benzynowe R4 o pojemności 1.4 l 75 KM oraz 1.6 l FSI 110 KM. Pojawiły się również jednostki wysokoprężne R3 TDI o pojemności 1.2 l 61 KM i 1.4 l o mocy 75 KM oraz 90 KM. Napęd na przednią oś, w zależności od wersji silnikowej, był przenoszony za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej lub 5-stopniowej przekładni półautomatycznej. Tutaj należy wspomnieć o dość ciekawym rozwiązaniu zastosowanym przez Audi. W modelu A2 nie było możliwości otworzenia maski silnika. W razie konieczności jednak można ją było szybko zdemontować. Również wymiana podstawowych płynów w samochodzie odbywa się w niecodzienny sposób. Dostanie się do wlewów np. płynu do spryskiwaczy wymagało otworzenia osłony chłodnicy.
Produkcję modelu A2 zakończono w 2005 roku. Jej kontynuacji nie podjęto, ponieważ sprzedaż tego auta nie osiągnęła poziomu, który zakładano. Jednak w 2011 roku we Frankfurcie pokazano pojazd koncepcyjny, który był całkowicie elektryczną wersją Audi A2, i nosił nazwę Concept.
Zalety:
Wady: