Fiat Ducato to jedno z największych aut osobowo-dostawczych włoskiego koncernu, które zyskało dużą popularność wśród kierowców tej klasy samochodów. Ducato był produkowany od 1981 roku we współpracy z francuskim koncernem PSA Peugeot Citroen. Do 2017 roku sprzedano ponad 2,7 mln egzemplarzy tego auta. Pierwszą generację Ducato produkowano wraz z bliźniaczymi modelami Alfa Romeo AR6, Citroenem C25 i Jumper, Peugeotem J5 (Boxer) czy też Zastavą Ducato. Fiat Ducato zastąpił na rynku wysłużony już model 238. Od 2006 roku produkowana jest już trzecia generacja tego osobowego dostawczaka.
Fiat Ducato, jako osobowo-dostawczy furgon włoskiego koncernu, pojawił się na rynku w 1981 roku, zastępując model 238. Pierwszy Ducato był produkowany w dwóch wersjach wyposażenia, a mianowicie S i SX. Dostępne były również cztery warianty ładowności samochodu: Ducato 10 (1000 kg), Ducato 13 (1300 kg), Ducato 14 (1400 kg) oraz Ducato Maxi 18 (1800 kg).
Pojawiła się również skrócona wersja Ducato pod nazwą Fiat Talento. Była ona produkowana w latach 1989-1994. Ładowność Fiata Talento wynosiła 800 kg. Krótsza wersja Ducato oferowana była z nadwoziem typu furgon, w odmianie osobowej i skrzyniowej, a także jako podwozie pod zabudowę. Talento napędzała jednostka benzynowa 2.0 oraz wysokoprężna 1.9D o mocy 71 KM.
Pod maskę standardowego Fiata Ducato wkładano 3 jednostki benzynowe: 1.8 o mocy 68 KM oraz 2.0 o mocy 75 i 84 KM, a także 4 jednostki wysokoprężne: 1.9 o mocy 69 KM, 2.5 o mocy 72 KM oraz te same jednostki z turbodoładowaniem generujące odpowiednio 82 i 95 KM. Przedni napęd obsługiwała 5-biegowa skrzynia manualna.
Fiat Ducato I konkurował na rynku m.in. z Fordem Transitem, Iveco Daily, Mercedesem T1 czy też Volkswagenem LT.
Druga generacja Ducato wjechała na rynek w 1994 roku. Jej debiut odbył się podczas targów samochodowych w Genewie. Włoski koncern motoryzacyjny przygotował ten model dostawczaka wraz z Citroenem oraz Peugeotem. W wyniku tej kooperacji pojawiły się również modele Citroena C8, Peugeota 807, Fiata Ulysse oraz Lancia Phedra. Projektem stylistycznym nowego Ducato zajął się zespół designerski Ital Design pod dowództwem Giorgetto Giugiaro, głównego wówczas projektanta włoskiego koncernu Fiat.
Druga generacja Ducato otrzymała bardziej kanciaste kształty niż poprzednia wersja. Z przodu auta zamontowano duże, trapezowate światła oraz wyeksponowaną osłonę chłodnicy w chromowanej obwódce. Fiat Ducato II był oferowany w kilku opcjach zabudowy. Dostępny był furgon z podwoziem, podwozie z podwójną kabiną, kombi, zabudowany blaszany furgon oraz furgon z podwyższanym dachem. Wariant kombi umożliwiał podróżowanie w samochodzie od sześciu do nawet piętnastu osób.
Wnętrze Ducato II nie rozpieszczało swoich kierowców, jednak oferowało dużą przestrzeń oraz bardzo dobrą ergonomię. Użyte materiały oraz części w Fiat Ducato II były na przyzwoitym poziomie. W standardzie oferowano poduszkę powietrzną dla kierowcy oraz wspomaganie kierownicy. Za dodatkową opłatą można było wyposażyć furgon m.in. w poduszki powietrzne dla pasażerów, ABS, ASR, klimatyzację, centralny zamek, elektrycznie regulowane szyby, spryskiwacze reflektorów, halogeny czy też automatyczną skrzynię biegów.
Fiat Ducato II posiadał napęd przedni z silnikiem umieszczonym poprzecznie oraz nadwoziem samonośnym. Podstawowym silnikiem benzynowym w Ducato był motor 2.0 o mocy 109 KM. W przypadku jednostek wysokoprężnych oferowano bogatą paletę silników o pojemności od 1.9 do 2.8 l i mocy od 68 do 127 KM. W zależności od wersji oferowano 5-biegową skrzynię manualną lub 4-biegowy automat. Jednostki wysokoprężne montowane w Ducato II były bez wątpienia najmocniejszą stroną tej konstrukcji.
Debiut trzeciej odsłony Fiata Ducato przypadł na rok 2006. Projektem samochodu zajęła się firma designerska Centro Stile Fiat. Równocześnie powstały dwa bliźniacze modele auta – Citroen Jumper oraz Peugeot Boxer. W samochodzie udało się jeszcze bardziej obniżyć współczynnik oporu powietrza poprzez zaprojektowanie lepszego pod względem aerodynamicznym nadwozia.
Fiat Ducato III oferuje bogatą paletę różnych kształtów oraz rozmiarów nadwozia, w tym m.in. wersję z długim rozstawem osi, minibus, zabudowany furgon czy też nadbudowaną kabinę z tzw. „pustym” podwoziem. Wnętrze nowego Ducato nie przypomina już klasycznego samochodu użytkowego, wykorzystywanego wyłącznie do pracy, lecz auto typowo osobowe. Zastosowano o wiele lepsze materiały oraz części w Fiat Ducato 3, co przełożyło się na wyższy komfort oraz jeszcze lepszą funkcjonalność w kokpicie. Dodatkowo można doposażyć samochód m.in. w automatyczną klimatyzację, dobry system audio, zestaw głośnomówiący czy też nawigację satelitarną.
W nowym Ducato zrezygnowano z montowania jednostek benzynowych. Prym więc wiodą silniki wysokoprężne o pojemności dwóch i trzech litrów, które generują moc 115, 130, 150 i 157 KM. Pojawił się również szybki, trzy litrowy diesel o mocy 180 KM. Przedni napęd obsługuje 5- i 6-biegowa skrzynia manualna lub 6-biegowy automat.
W 2014 roku Ducato przeszło face lifting, podczas którego modernizacji poddano m.in. przednie reflektory oraz grill. Zmieniono również wnętrze samochodu, w którym zamontowano m.in. nowe fotele, pojemnik na kubek zintegrowany z konsolą czy też uchwyt na urządzenia mobilne. Zaoferowano 3 wersje wyposażenia auta (Classic, Techno, Lounge). W standardzie montowany jest np. system ESC z funkcją przeciwdziałania dachowaniu, system kontroli ładunku LAC, system HBA, Bluetooth, odtwarzacz MP3 czy też system wspomagania nagłego hamowania EBA.
Fiat Ducato to auto oferujące bardzo wygodną pozycję za kierownicą, dużą przestrzeń zarówno pasażerską, jak i załadunkową, wysoką jakość wykonania oraz elastyczne i stosunkowo ekonomiczne jednostki napędowe. Wszystko to czyni z Fiata Ducato doskonałe narzędzie do pracy.
Fiat Ducato IV (debiut w 2006 roku) od 2014 roku jest oferowany w wersji gruntownie zmodernizowanej. Bliźniacze modele Ducato IV to Citroen Jumper oraz Peugeot Boxer. Jest to wynik współpracy Fiata i koncernu PSA, do którego należą Citroen i Peugeot.
Fiat Ducato czwartej generacji przeszedł stylistyczną rewolucję, zyskując m.in. nowy pas przedni. W wersji furgon Ducato oferowano w 4 wersjach długości i 3 wersjach wysokości dachu. Natomiast 6 wersji długości dostępnych było w wariancie z podwoziem do zabudowy. W sprzedaży była również wersja osobowa. W Stanach Zjednoczonych Fiat Ducato 4 oferowany był jako Ram ProMaster.
W wyniku dość obszernej modernizacji w samochodzie zastosowano bardziej agresywnie ukształtowane, niżej osadzone reflektory, wyposażone w światła do jazdy dziennej w technologii LED, a także przeprojektowano kształt atrapy chłodnicy, zderzaka i wkłady tylnych lamp.
Wnętrze samochodu również się zmieniło. Fiat Ducato IV generacji zyskał nowe fotele, pojemnik na kubek zintegrowany z konsolą oraz uchwyt pod urządzenia mobilne. W aucie zastosowano nowe jednostki napędowe. W wersjach z silnikami 2.3 i 3.0 samochód dysponował układem ułatwiającym manewrowanie. Opcjonalnie oferowano m.in. system kontroli trakcji Traction+ z elektroniczną imitacją szpery, asystenta pasa ruchu oraz system rozpoznawania znaków drogowych. Wersja Lounge posiadała 5" kolorowy ekran dotykowy, kamerę cofania, nawigację satelitarną oraz tuner radia cyfrowego DAB.
Fiat Ducato 4-generacji dostępny był w trzech podstawowych wersjach wyposażeniowych: Classic, Techno i Lounge. W standardzie oferowano m.in. system kontroli stabilności jazdy ESC z funkcją przeciwdziałania dachowaniu, system kontroli ładunku LAC, asystenta ruszania pod górę HBA oraz system wspomagania nagłego hamowania EBA, a także Bluetooth i odtwarzacz MP3.