Kia Sorento zaliczana do samochodów sportowo-użytkowych klasy średniej (segment I). Sorento to średnich rozmiarów crossover SUV, którego produkcję rozpoczęto w 2002 roku. Ten model był uzupełnieniem oferty południowokoreańskiego koncernu w tej klasie po wycofaniu z produkcji mniejszego auta Sportage. W 2004 roku crossover Kii otrzymał prestiżowy tytuł „Best in Class” przyznawany przez magazyn „Truck Trend”.
Pierwszą generację Kia Sorento zbudowano na płycie podłogowej koncernu Hyundai Motor Company, której użyto w modelu Santa Fe. Wraz z modelem Sorento Kia zerwała z nudną stylistyką swoich aut, oferując samochód, który mógł się podobać zarówno na rynku europejskim, jak i amerykańskim. Auto otrzymało duże reflektory przednie z pokaźnym grillem, masywne błotniki oraz szerokie tylne słupki. Niektórzy porównują Sorento do Mercedesa klasy ML.
Równie dobrze prezentuje się wnętrze pierwszej generacji Sorento. Na pochwałę zasługuje deska rozdzielcza, komfortowe fotele oraz skórzane wykończenia, szczególnie w bogatszych wersjach. Ilość miejsca w Kii jest wystarczająca, ale zawsze mogłoby być lepiej. Na plus można na pewno zaliczyć bogate wyposażenie. Oferowano m.in. ABS, automatyczną klimatyzację, tempomat, halogeny, elektrycznie sterowane szyby i lusterka (podgrzewane i elektrycznie składane), centralny zamek, skórzaną tapicerkę, elektrycznie sterowany fotel kierowcy, podgrzewanie przednich foteli, a także poduszki powietrzne przednie i boczne oraz kurtyny.
Pod maską Kii Sorento I montowano 4 silniki benzynowe – R4 2.4 139 KM, V6 3.3 242 KM, V6 3.5 195 KM oraz V6 3.8 266 KM. Pojawiła się również jedna jednostka wysokoprężna R4 CRDi o pojemności 2.5 l, która generowała 140 KM i 170 KM. Napęd na tył lub AWD obsługiwała 4- i 5-biegowa skrzynia automatyczna lub 5-stopniowy manual.
Pomimo tego, że Sorento posiadało podwyższoną konstrukcję nadwozia oraz automatyczny napęd na cztery koła, nie był to samochód stricte terenowy. Najlepiej radził sobie w lekkim, niezbyt wymagającym terenie i niestraszne były mu wszelkiego rodzaju bezdroża czy łąki. Niestety, bolączką Sorento były zawsze mało trwałe metalowo-gumowe elementy przedniego zawieszenia.
Zalety:
Wady: