Mercedes-Benz klasy A to typowy przedstawiciel miejskich samochodów osobowych zaliczanych do niższej klasy średniej (segment C, grupa premium). Od 2012 roku, po debiucie trzeciej generacji Mercedesa klasy A, samochód trafił do segmentu miejskich kompaktów. Jego produkcję rozpoczęto w 1997 roku. Był to pierwszy w historii samochód niemieckiego koncernu z przednioosiowym napędem. Samochód otrzymał innowacyjny system absorbujący siłę czołowego zderzenia o kolokwialnej nazwie „Sandwich”.
Pierwszy model Mercedesa klasy A zaprojektował znany brytyjski designer, Steve Mattin. Samochód zadebiutował w 1997 roku, otrzymując oznaczenie fabryczne W168. Samochód został wyposażony w innowacyjny system „Sandwich”, dzięki któremu w razie czołowej kolizji drogowej jednostka napędowa wraz ze skrzynią biegów chowała się pod podłogą auta zamiast wdzierać się do kokpitu przez ścianę grodziową. Podnosiło to bezpieczeństwo wszystkich osób znajdujących się wówczas w samochodzie.
Mercedes W168 to dość przestronna konstrukcja oferująca spory bagażnik o pojemności 390 litrów. W 2001 roku niemiecki koncern wprowadził do sprzedaży przedłużoną wersję auta o nazwie „Long” i kodzie fabrycznym V168. Mercedes W168 był produkowany w trzech wersjach stylistycznych nadwozia: Classic, Elegance oraz Avantgarde.
W samochodzie montowano jednostki napędowe adekwatne do gabarytów auta o pojemności nie przekraczającej 2.2 litra. Były to m.in. jednostki benzynowe 1.4, 1.6, 1.9 oraz 2.1, a także silniki diesla z systemem Common rail o pojemności 1.7 l. Jednostki współpracowały z 5-biegową skrzynią manualną, 5-stopniową przekładnią półautomatyczną oraz z 5-biegową skrzynią automatyczną.
Można śmiało stwierdzić, że zastosowane materiały oraz części w Mercedesie W168 oferują słabą jakość wykonania w porównaniu do ceny samochodu. Plusami tego samochodu były bez wątpienia systemy wentylacji oraz ogrzewania, a także bardzo dobrze działające skrzynie biegów.
Druga generacja Mercedesa klasy A miała swoją premierę w 2004 roku. Samochód otrzymał kod fabryczny W169 i był konstrukcyjnie podobny do swojego poprzednika. To, co uległo zmianie, to na pewno większe gabaryty auta oraz pojemniejszy bagażnik, który oferował teraz 435 litrów powierzchni załadunkowej.
W 2008 roku model W169 poddano face liftingowi. Zmodernizowane zostały m.in. oba zderzaki, atrapa chłodnicy, światła oraz kierunkowskazy, a także rozszerzono standardowe wyposażenie samochodu o system Park Assist. W Mercedesie W169 części oraz użyte materiały zyskały nową, lepszą jakość. Oferowano 3 wersje stylistyczne samochodu: Classic, Elegance oraz Avantgarde.
W gamie silników Mercedesa klasy A W169 znalazły się jednostki benzynowe 1.5 o mocy 95 KM, 1.7 o mocy 116 KM, 2.0 o mocy 136 KM oraz motor 2.0 Turbo o ogromnej, jak na tak niewielki samochód, mocy 193 KM. Jednostki wysokoprężne to gama silników o pojemności 2.0 CDI generujące moc 82, 109 oraz 140 KM. Z oferowanymi silnikami współpracowała 5- i 6-biegowa skrzynia manualna oraz skrzynia bezstopniowa CVT.
Trzecia generacja Mercedesa klasy A, znana pod kodem fabrycznym W176, została pokazana szerszej publiczności podczas trwania genewskiego salonu samochodowego w 2012 roku. Samochód otrzymał formę klasycznego hatchbacka zaliczanego do segmentu C. Momentem poprzedzającym jego premierę było zaprezentowanie modelu koncepcyjnego Concept A-Class, który ukazywał wszelkie możliwości techniczne koncernu Mercedesa, a także wskazywał opinii publicznej dalsze kierunki rozwoju niemieckiej marki. Projektem nowej generacji klasy A zajął się Mark Fetherston.
Mercedes W176 zerwał z dotychczasową linią stylistyczną swoich poprzedników, prezentując nowy kierunek designu niemieckiej klasy A. Nadwozie W176 wyglądało bardzo nowocześnie i dość nietypowo, jak na dotychczasowe samochody Mercedesa. Dużo rozwiązań zaczerpnięto z modelu koncepcyjnego. Również wnętrze auta zyskało nowocześniejszy design. Zastosowane materiały oraz części w Mercedesie W176 były bardzo dobrej jakości i odpowiednio spasowane. Kokpit oferował wystarczającą ilość miejsca nawet dla pięciu osób, a rozmieszczenie wszelkich przycisków i pokręteł zapewniało pełną funkcjonalność oraz wysoki komfort podróżowania. W standardowym wyposażeniu modelu W176 znalazły się m.in. systemy ABS i ESP, system ASR, dwie czołowe poduszki powietrzne, boczne poduszki oraz kurtyny powietrzne, a także poduszka kolanowa dla kierowcy. Ponadto kierowca mógł korzystać z elektrycznych szyb oraz lusterek czy też soczewkowych reflektorów.
Gama dostępnych jednostek napędowych mocno się rozrosła. Oferowano bogaty pakiet silników benzynowych o pojemności od 1.6 do 2.0 Turbo w pakiecie AMG, które generowały moc od 122 do nawet 381 KM (AMG). W ofercie jednostek wysokoprężnych przewidziano silniki o pojemności od 1.5 do 1.8, które dostarczały moc na poziomie od 109 do 136 KM. Dostępne jednostki napędowe współpracowały z 6-biegową skrzynią manualną oraz z 7-stopniową przekładnią automatyczną.
Najnowsza odsłona klasy A zadebiutowała w 2018 roku podczas Geneva Motor Show. Design samochodu robi naprawdę duże wrażenie. Stylistyka auta została oparta na nowym wzornictwie Mercedesa nazywanym „predator’s face”, tym samym, którego użyto w najnowszej odsłonie kultowego modelu CLS.
Po wypuszczeniu Mercedesa W177 w wersji hatchback na linię produkcyjną trafił również samochód z nadwoziem typu sedan. Samochód wyposażeniem oraz zastosowanymi technologiami dorównywał autom z klasy wyższej. Czwarta generacja Mercedesa klasy A to zupełnie nowy samochód o wyrazistym sportowym charakterze, oferującym bardzo wysoki komfort podróżowania.
Początkowa oferta silnikowa Mercedesa W177 składa się z dwóch jednostek benzynowych 1.3 o mocy 163 KM oraz 2.0 R4 o mocy 224 KM, a także z silnika wysokoprężnego 1.5 R4 o mocy 116 KM.