Smart ForFour to samochód osobowy zaliczany do klasy aut miejskich (segment B). Smart w tej wersji był produkowany przez firmę Smart GmbH założoną przez koncern Daimler w latach 2004-2006 (pierwsza generacja 454) oraz od 2014 roku jako druga generacja. Smart ForFour był przedłużonym wariantem bazowego modelu ForTwo. Jak sama nazwa wskazuje, samochodem mogły podróżować cztery, a nawet pięć osób, i posiadał on pięcioro drzwi. Powstanie pierwszej generacji Smarta ForFour było wynikiem współpracy niemieckiego producenta z japońską marką Mitsubishi.
Wersja ForFour została zaopatrzona w dwubryłowe nadwozie z osobnymi reflektorami przednimi oraz umieszczonymi w tylnych słupkach światłach. Co ciekawe, większość elementów karoserii została wykonana z tworzyw sztucznych, co wpływało na mniejszą wagę konstrukcji oraz pozwalało na szybszą i tańszą wymianę uszkodzonych np. w wyniku kolizji panelów. W tej odmianie Smarta wnętrze stało się dość obszerne i, o dziwo, było jednym z największych w swej klasie. Kabina została zaprojektowana ergonomicznie z wieloma praktycznymi schowkami, a dobrze zaprojektowane fotele zapewniały przyzwoity komfort jazdy.
Standardowy Smart ForFour posiadał na wyposażeniu komplet poduszek powietrznych, elektrycznie regulowane przednie szyby oraz system ESP. Samochód w testach NCAP uzyskał 4 gwiazdki na 5 możliwych. Materiały wykorzystane we wnętrzu auta miały przeciętną jakość, nawet jak na samochód tej klasy. Zapewniono możliwość przesuwania tylnej kanapy w zakresie 15 cm, co nie tylko zwiększało komfort podróżowania pasażerom z tyłu pojazdu, ale również pozwalało poszerzyć przestrzeń bagażową z 200 do 270 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy bagażnik Smarta oferował nawet 700 litrów pojemności.
W Smarcie montowano silniki benzynowe 1.0 63 KM , 1.0 75 KM , 1.3 95 KM , 1.5 109 KM oraz silnik 1.5 Brabus o mocy 177 KM. W ofercie znalazła się również jednostka wysokoprężna 1.5 D o mocy 68 KM. Wszystkie wersje silnikowe współpracowały z 5-biegową skrzynią manualną, lecz w niektórych odmianach montowano również 6-stopniową przekładnię automatyczną. Zawieszenie miejskiego Smarta zostało dość sztywno i sportowo zestrojone. Z przodu zamontowano kolumny MacPhersona, natomiast z tyłu umieszczono belkę skrętną.
Zalety:
- bardzo dobra trakcja
- atrakcyjny, nowoczesny design
- przestronne wnętrze
- dynamiczne jednostki napędowe
- odporność na rdzę
- szybka i tania wymiana elementów nadwozia
- małe spalanie
Wady:
- duży hałas podczas jazdy
- elektronika
- słaba widoczność do tyłu
- słabej jakości elementy wykończenia
- cena