Volkswagen Jetta to niemiecki sedan zaliczany do niższej klasy średniej (segment C). Kompaktowa Jetta produkowana od 1979 roku to jeden z najlepiej sprzedających się aut niemieckiego koncernu na całym świecie. Przez 30 lat produkcji powstało ponad 9,6 mln egzemplarzy Jetty. Nazwę samochodu zaczerpnięto od angielskiego słowa „jetstream”, które oznacza wąski prąd strumieniowy o bardzo dużej intensywności. Na rynku europejskim auto trzeciej i czwartej generacji było sprzedawane pod nazwą Vento oraz Bora. Dopiero przy V-generacji wrócono do nazwy Jetta. W latach 1979-2010 auto funkcjonował jako wersja sedan modelu Golf, dopiero ostatnie dwie wersje Jetty były już w pełni samodzielnymi modelami w ofercie niemieckiego koncernu.
Debiut VW Jetta przypadł na rok 1979, kiedy to podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano samochód szerszej publiczności jako wersję sedan Golfa I. Na czele zespołu projektowego stanął Giorgetto Giugiaro. Jetta była oferowana jako 2- i 4-drzwiowy sedan. Od Golfa różniły ją przede wszystkim prostokątne reflektory przednie oraz kierunkowskazy zabudowane w narożnikach. Pierwsza generacja Jetty znana była również pod nazwami VW Atlantic czy też VW Fox.
W środku Jetta to wykapany Golf. Użyto praktycznie tych samych materiałów wykończeniowych, a części VW Jetta są identyczne co w bliźniaczym modelu Golf. Pod maską nowego modelu Volkswagena montowano czterocylindrowe jednostki benzynowe o pojemności od 1.1 do 1.8 i mocy od 50 do 112 KM, a także czterocylindrowe jednostki wysokoprężne 1.6 D i TD, które generowały moc 54 oraz 70 KM. Napęd na przednią oś był przenoszony dzięki 3-biegowej skrzyni automatycznej lub 4- i 5-stopniowej przekładni manualnej.
VW Jetta po pojawieniu się na rynku natkną się od razu na silną konkurencję, w postaci m.in. Forda Escorta, Mitsubishi Lancera, Opla Kadeta, Toyoty Corolli czy też Volvo 340.
Druga generacja VW Jetta pojawiła się w 1984 roku jako nieco większa wersja Golfa Mk2 z nadwoziem sedan. Samochód powstał na płycie podłogowej VW A2, którą wykorzystano również do budowy modelu Corrado oraz Seata Toledo. VW Jetta II sprzedawany w wersji 2- i 4-drzwiowego sedana był oznaczany także jako A2, Typ 16 czy też 1G. Samochód okazał się dużym sukcesem rynkowym. Był najlepiej sprzedającym się w ówczesnym czasie europejskim autem na rynku amerykańskim. Wyprodukowano ponad 1,7 mln egzemplarzy Jetty II.
W porównaniu do pierwszej generacji nowa Jetta stała się większa od poprzedniczki praktycznie w każdym calu. Zmieniła się również stylistyka auta. Zachowano charakterystyczne dla tego modelu prostokątne światła. Przedni pas samochodu został uporządkowany. Kierunkowskazy umieszczono na przednim zderzaku, natomiast klosze reflektorów nieznacznie przykrył duży, plastikowy grill. Modyfikacji poddano również tylne reflektory, które od teraz znaczniej różniły się od tych montowanych w Golfie.
Dzięki większym rozmiarom auta, udało się powiększyć przestrzeń załadunkową samochodu. Jetta II oferowała 550 litrów pojemności bagażnika, co było całkiem dobrym wynikiem w tej klasie samochodów. Mankamentem był jedynie wysoki próg załadunkowy, który skutecznie utrudniał korzystanie z bagażnika. Mimo większych gabarytów Jetty, we wnętrzu nie było zbyt dużo miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu. Użyte materiały oraz części VW Jetta 2 nie rzucały na kolana. Przeważały twarde plastiki i dość ponura kolorystyka wykończenia. Jetta poddawana była jeszcze kilku modyfikacjom, m.in. w 2004, 2005 oraz 2010 roku.
Niemiecki producent zaproponował dość pokaźną gamę jednostek napędowych. W pakiecie silników benzynowych znalazły się jednostki o pojemności od 1.3 do 2.0 16V, które zapewniały moc od 55 do 150 KM. Jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne, to oferowana była cała gama silników 1.6 D (wolnossący) i TD (turbodoładowany) o mocy od 54 do 80 KM. Przedni napęd Jetty był przenoszony za pomocą 3-biegowej skrzyni automatycznej lub 4- i 5-stopniowej przekładni manualnej.
Na plus Jetty II można było zaliczyć na pewno niską cenę samochodu oraz niewielkie koszty eksploatacyjne, dużą wytrzymałość oraz spory bagażnik. Minusem samochodu była dość przestarzała już konstrukcja, mała ilość miejsca w środku, a także mały komfort podróżowania oraz kiepskie osiągi auta.
Trzecia generacja Jetty zadebiutowała pod koniec 1991 roku. Samochód na rynku europejskim znany był pod nazwą „Vento”. Za projekt stylistyczny samochodu odpowiedzialny był Herbert Schafer. Jette III zbudowano na płycie podłogowej VW A03, na której również oparto m.in. Golfa III-generacji. W pierwszych latach produkcji Jetta trafiała wyłącznie do odbiorców europejskich. Od 1993 roku samochód był oferowany również na rynku amerykańskim w nieco zmienionej stylistyce. Auto posiadało m.in. szersze i bardziej wysunięte zderzaki, a także światła obrysowe. Ponadto reflektory nie posiadały świateł pozycyjnych.
Niemieccy projektanci zaproponowali nieco lepsze wnętrze samochodu. Pojawiły się nieco lepszej jakości materiały oraz części w VW Jetta III, jednak do ideału jeszcze dużo brakowało. Kierowca mógł wybierać z ośmiu wersji wyposażenia auta (CL, CLX, GL, GLX, GT, GTD, GTX, VR6). W zależności od wersji wyposażenia auta, kierowca mógł wyposażyć swój samochód m.in. w system ABS, elektrycznie regulowane szyby, wspomaganie kierownicy czy też klimatyzację.
Dość ciekawie przedstawiała się oferta silnikowa Jetty III. W gamie jednostek benzynowych dostępne były motory o pojemności od 1.6 do 2.8 l w wersji VR6, które zapewniały moc od 75 do 174 KM (VR6). Oferta jednostek wysokoprężnych przewidywała całą paletę silników D, SDI, TD oraz TDI o pojemności 1.9 l, które generowały moc od 64 do 110 KM. Przedni napęd Jetty III obsługiwała 4-biegowa skrzynia automatyczna lub 5-stopniowy manual.
VW Jetta III trafił na dość mocną i liczną konkurencję w swych czasach produkcji. O portfele kupujących walczyły z nim m.in. Chrysler Neon, Citroen ZX, Daewoo Nexia, Fiat Brava, Ford Escort, Mazda 323, Mitsubishi Carisma, Opel Astra F, Renault 19 czy też Volvo S40.
Debiut czwartej generacji VW Jetta przypadł na rok 1998. Zarówno w Europie, jak i na wielu innych rynkach samochód znany był jako VW Bora. Oryginalną nazwę „Jetta” zachowano jedynie w Stanach Zjednoczonych oraz w RPA. Samochód powstał na płycie podłogowej VW A4 PQ34, której użyto również do budowy m.in. VW Golfa IV, Skody Octavii czy też Seata Toledo II.
Stylistycznie oraz technicznie Jetta IV nawiązuje do konstrukcji Golfa oraz Passata. Ta generacja samochodu była dostępna jako 4-drzwiowy sedan oraz, po raz pierwszy, jako 5-drzwiowe kombi. Z zewnątrz Jetta stała się bardziej masywniejsza oraz zaokrąglona. Dla tej generacji auta producent przewidział 3 podstawowe wersje wyposażenia (GLI, Trendline, Highline). Zastosowane materiały oraz części VW Jetta IV były znacznie lepszej jakości niż w poprzedniej generacji auta. W zależności od wersji kierowca otrzymywał m.in. systemy ABS i ESP, od dwóch do czterech poduszek powietrznych, wspomaganie kierownicy, szyberdach, klimatyzację, elektrycznie regulowane szyby oraz lusterka, podgrzewane fotele, reflektory ksenonowe czy też nawigację satelitarną.
Bogato przedstawiała się oferta silnikowa Jetty. W palecie jednostek benzynowych znalazły się motory o pojemności od 1.6 do 2.8 litra i mocy od 100 do 204 KM w wersji VR6. W ofercie jednostek wysokoprężnych znalazła się cała rodzina silników SDI i TDI o pojemności 1.9 litra, które generowały moc od 68 do 150 KM. Jednostki napędowe współpracowały z 5- i 6-biegową skrzynią manualną lub 4-, 5- i 6-stopniową przekładnią automatyczną.
VW Jetta IV-generacji konkurował na rynku m.in. z Audi A4, Citroenem Xsara, Daewoo Lanosem, Fordem Focusem, Mazdą 3 czy też Renault Megane. Produkcję Jetty/Bory tej generacji zakończono w Europie w 2005 roku.
Kolejna, piąta generacja VW Jetta, znanego również jako Bora II, pojawiła się w 2005 roku. Jetta była drugim, po New Beetle, samochodem niemieckiego koncernu VW, którego prezentacja odbyła się poza granicami Europy, a dokładniej rzecz biorąc w Los Angeles (USA). Po krótkiej przygodzie z nazewnictwem „Bora” koncern powrócił do oryginalne nazwy „Jetta” i tak też sprzedawano samochód na większości światowych rynków. Wyjątek stanowi tu jedynie Meksyk oraz Kolumbia (Bora), a także Argentyna i Chile (Vento). Piąta generacja Jetty to ostatnia odsłona samochodu jako odmiany Golfa w wersji sedan.
Jetta V powstała na płycie podłogowej VW A5 PQ35. Na tej samej platformie zbudowano m.in. Golfa V, Skodę Octavię II czy też Audi A3. Przód Jetty jest stylistycznie zbliżony do Golfa V, natomiast z tyłu samochód przypomina Passata B6. Charakterystycznym elementem VW Jetty V był chromowany pas okalający atrapę chłodnicy silnika.
We wnętrzu Jetty zrobiło się przestronniej i wygodniej. Samochód zapewniał komfortową podróż nawet dla pięciu dorosłych osób. Użyte materiały wykończeniowe oraz części w VW Jetta 5 były niezłej jakości oraz poprawnie spasowane. Producent zapewnił kupującym aż 7 wersji wyposażenia (Comfortline, GLI, S, Sportline, TDI Cup Edition, Trendline, Value Edition). W zależności od wybranej wersji oraz zasobności portfela kierowca mógł wyposażyć swoje auto m.in. w systemy ABS, ASR, ESP, 6 poduszek powietrznych, elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, klimatyzację manualną lub automatyczną, skórzaną tapicerkę, reflektory biksenonowe, nawigację satelitarną czy też elektrycznie regulowane szyby oraz lusterka.
Pod maską Jetty pojawiły się silniki benzynowe o pojemności od 1.4 do 2.5 litra i mocy od 122 do 170 KM w wersji MPI R5. W palecie jednostek wysokoprężnych przewidziano silniki o pojemności od 1.6 do 2.0 litra i mocy od 105 do 170 KM w wersji TDI CR. Napęd Jetty był przenoszony za pomocą 5- i 6-biegowej skrzyni manualnej, 6-stopniowej przekładni automatycznej lub 6- i 7-biegowej skrzyni DSG.
Mocną stroną Jetty było na pewno zawieszenie, które zapewniało bardzo dobre właściwości jezdne przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego komfortu podczas podróży. Największym minusem samochodu była jego cena.
VW Jetta VI-generacji zadebiutował w 2010 roku podczas prezentacji na Times Square w Nowym Jorku. Samochód otrzymał przydomek NCS – New Compact Sedan. Ta generacja Jetty to pierwsza konstrukcja, która została zbudowana od podstaw jako samodzielny samochód nie nawiązujący stylistycznie do mniejszego brata Golfa. Projektem stylistycznym Jetty zajął się Walter de Silva.
Samochód powstał na zmodyfikowanej płycie podłogowej PQ35, na której zbudowano również Golfa VI. VW Jetta był sprzedawany wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan. Auto wystylizowano zgodnie z obowiązującą koncepcją VW, a cechą charakterystyczną tego modelu był jego przedni pas. Wnętrze Jetty zostało zaprojektowane poprawnie i nadal mocno nawiązywało do Golfa. Zastosowane materiały wykończeniowe oraz części w VW Jetta 6 były niezłej jakości i bardzo dobrze spasowane. Co ciekawe, mimo tego, że to samochód w wersji sedan, ilość miejsca w środku nie była znacząco większa niż w Golfie. Europejskim klientom zaproponowano aż 8 wersji wyposażenia. Już w standardzie kierowca otrzymywał m.in. ABS, ESP, ESR, światła do jazdy dziennej, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, przednie poduszki powietrzne, centralny zamek czy też klimatyzację. Za inne udogodnienia trzeba było odpowiednio dopłacić.
Jettę napędzały silniki benzynowe o pojemności od 1.2 do 2.5 litra i mocy od 105 do 170 KM w wersji MPI. W ofercie jednostek wysokoprężnych znalazły się silniki TDI o pojemności od 1.6 do 2.0 litra i mocy od 105 do 150 KM. Jednostki współpracowały z 5- i 6-biegową skrzynią manualną, 6-stopniową przekładnią automatyczną lub 7-biegową skrzynią DSG.
VW Jetta VI była udaną konstrukcją. Samochód oferował dobre jednostki napędowe oraz świetne prowadzenie. Minusem Jetty była wysoka cena oraz stosunkowo ubogie wyposażenie w standardzie jak na tą klasę samochodów.
Najnowsza generacja VW Jetty została zaprezentowana w Detroit (USA) na początku 2018 roku. Niestety dla nas, nowa Jetta nie będzie sprzedawana w Europie. Samochód powstał przede wszystkim z myślą o kliencie amerykańskim.