Każdy samochodowy system tłumienia drgań zawieszenia kojarzony jest z jedną tylko funkcją – z zapewnianiem komfortu. I faktycznie, tłumione przez niego drgania sprawiają, że zarówno kierowca, jak i pasażerowie mogą podróżować w komforcie niedostępnym w czasach, kiedy amortyzatory były znacznie mniej skuteczne lub nie używano ich w ogóle. Jednak tak jednorurowy, jak i dwururowy system tłumienia drgań zawieszenia w samochodzie pełni jeszcze dwie inne, niezwykle ważne funkcje, którymi są:
Wszystkie współczesne układy tłumienia drgań zawieszenia opierają się na sprawnych amortyzatorach, dlatego tak ważne jest, aby każdy z tworzących go amortyzatorów pozostawał w pełni sprawny. W przypadku zauważenia oznak zużycia któregokolwiek amortyzatora, powinniście jak najprędzej wymienić oba amortyzatory z tej samej osi. Poszukujących odpowiednich amortyzatorów zapraszamy do zapoznania się z ofertą naszego sklepu iParts.pl.
Dwururowy system tłumienia drgań zawieszenia w samochodzie to obecnie preferowane rozwiązanie w nowoczesnych samochodach osobowych i nie tylko. System ten współpracuje ściśle z układami działającymi w obszarze bezpieczeństwa jazdy i hamowania, takimi jak ABS czy ESP. Nawet tylko częściowy spadek sprawności dwururowego systemy tłumienia drgań sprawia, że pojawiają się problemy tak z przyczepnością pojazdu, jak i z hamowaniem, a to oznacza, iż wzrasta prawdopodobieństwo utraty kontroli nad autem, zwłaszcza podczas wykonywania gwałtownych manewrów.
Dwururowy system tłumienia drgań oparty jest na prawidłowym funkcjonowaniu kompletu amortyzatorów dwururowych. Amortyzatory dwururowe możemy podzielić na:
Bez względu na ich rodzaj, budowa amortyzatorów pozostaje bardzo podobna. Składają się one z dwóch komór wypełnionych olejem, a dodatkowo można w nich wyróżnić również takie elementy, jak cylinder wewnętrzny, tłoczysko oraz tłok.
Sekret amortyzatorów tkwi w ich konstrukcji. Została ona zaprojektowana w ten sposób, aby amortyzator zapewniał odpowiednią siłę tłumienia w zależności od prędkości przesuwania się tłoka. Tłok amortyzatora przesuwa się w dół cylindra podczas ściskania, wypychając olej z komory roboczej przez zawór denny. Opór stawiany przez zawór denny wyznacza siłę tłumienia drgań.