Europejski standard emisji spalin Euro 2 to norma ekologiczna, wprowadzona w krajach należących do Unii Europejskiej w 1996 roku. Dotyczyła ona wszystkich samochodów osobowych (Dyrektywa 94/12/WE oraz 96/69/WE) oraz pojazdów dwu- i trójkołowych (Dyrektywa 2002/51/WE oraz 2006/120/WE). Oprócz względów ekologicznych, norma Euro 2 miała na celu powstrzymanie nielegalnego procederu oszustw dokonywanych podczas badań technicznych aut na terenie UE. Dochodziło m.in. do wypożyczania przez importerów katalizatorów do aut na terenie Niemiec za nie wielką kwotę pieniędzy i instalowanie ich w nawet kilkunastoletnich pojazdach na czas badań technicznych. Po ich pomyślnym zdaniu taki katalizator był demontowany, a pojazd trafiał na rynek jako pełnosprawne technicznie auto.
Wejście w życie normy Euro 2 spowodowało pojawienie się, zwłaszcza w samochodach z silnikiem Diesla, katalizatorów utleniających. Wszystkie pojazdy objęte europejskimi standardami emisji spalin Euro 2 musiały spełniać odpowiednie normy stanu technicznego, a także posiadać świadectwo homologacji.
Zgodnie z normą dopuszczalna wartość emisji spalin dla samochodów z silnikiem benzynowym wynosi:
- 2,2 g/km CO,
- 0,5 g/km HC + NOx.
Dla samochodów osobowych z silnikiem wysokoprężnym:
- 1 g/km CO,
- 0,7 g/km HC + NOx,
- 0,08 g/km PM.
Dla pojazdów dwukołowych z silnikiem benzynowym o pojemności do 150 cc:
- 5,5 g/km CO,
- 1 g/km HC,
- 0,3 g/km NOx.