Szukaj pojęcia lub terminu
Zawór EGR, czyli zawór recyrkulacji spalin służy do wpuszczania z powrotem do cylindrów części spalin opuszczających komorę spalania. Mimo wielu różnych opinii nie są one dodatkowo dopalane, ale są wpuszczane po to, żeby obniżyć temperaturę w komorze spalania oraz trochę spowolnić ten proces, w wyniku czego można nawet o kilkadziesiąt procent obniżyć emisję szkodliwych tlenków azotu.
Zawory przełączające stanowią część systemu zmieniającego fazy silnikowych zaworów dolotowych, wylotowych lub też obydwu. Ich zastosowanie znacznie zmniejsza zużycie paliwa oraz poprawia osiągi danej jednostki. Zawory przełączające występują niezależnie od rodzaju napędu rozrządu - z paskiem zębatym lub łańcuchem.
Zawór wastegate ma za zadanie upuszczać nadmiar spalin dostających się do turbosprężarki. Jest on montowany po tzw. gorącej stronie turbiny, gdzie kontroluje ciśnienie doładowania. Bez wykorzystania zaworu wastegate, turbina kręciłaby się coraz szybciej, prowadząc w konsekwencji do uszkodzenia jednostki napędowej oraz samej turbosprężarki.
Maglownicą określa się powszechnie zębatkową przekładnię kierowniczą, która znajduje się w zdecydowanej większości współczesnych samochodów. Dzięki temu mechanizmowi obrót kierownicy znajduje przełożenie w zmianie położenia drążków kierowniczych i ich końcówek, co z kolei umożliwia skręt kół. Ma na to wpływ przede wszystkim mechanizm zwrotniczy z listwą zębatą, którą poruszają zębniki.
Przekładnia zębatkowa, powszechnie znana również jako maglownica, to przekładnia, w której przeniesienie ruchu obrotowego kierownicy na skręt kół odbywa się przy użyciu zazębiających się nawzajem kół zębatych. Przekładnia zębatkowa jest nadal powszechnie występującym typem przekładni kierowniczej, którą stosuje się we współczesnym przemyśle samochodowym.
Żeliwo od dawien dawna wykorzystywane jest w motoryzacji. Dzięki swojej dużej płynności oraz małym zakresie krzepięcia to z niego wykonywane były bloki silnika oraz chociażby zaciski hamulcowe. Żeliwo posiada bardzo dobrą odporność na ścieranie oraz wysoką przewodność cieplną.
Zestyk przełączny to jeden z rodzajów przekaźników, a więc urządzeń elektrycznych lub elektronicznych, których zadaniem jest wywołanie określonej, nagłej zmiany stanu w jednym lub więcej obwodach wyjściowych. Zestyk przełączny to układ dwóch obwodów zestyków (otwarty i zamknięty) zbudowany z trzech styczek. Tego typu przekaźnik reaguje na zmianę danej wielkości fizycznej.
Zmienny (automatyczny) napinacz paska rozrządu pomaga zmaksymalizować żywotność paska i zoptymalizować działanie całego napędu. Ponadto automatyczny napinacz upraszcza montaż, eliminując potrzebę dodatkowego pomiaru napięcia po regulacji (np. dźwiękowym testerem napięcia pasków STT-1). Kluczowy w prawidłowym działaniu zmiennego napinacza jest jego właściwy montaż.