Sterowanie układami regulacji ciśnienia doładowania umożliwia nam kontrolowanie parametrów pracy turbosprężarki. Bez tego rozwiązania sprężarka nie byłaby w stanie osiągnąć odpowiednich i optymalnych wyników, co przełożyłoby się na moc naszego samochodu. Istnieją różne rodzaje sterowania podciśnieniem, a do najpopularniejszych z nich możemy zaliczyć dwa, które wykorzystywane są w największej ilości uturbionych jednostek napędowych.
Podciśnienie o wartości regulowanej zaworem
W tym układzie do pracy potrzebny jest zawór upustowy oraz elektrozawór sterujący zaworem upustowym i pompa podciśnienia. Sterowanie zaworem upustowym możliwe jest dzięki podciśnieniu wytwarzanemu przez pompę. Wartość podciśnienia skierowanego do zaworu regulowana jest przez elektrozawór, który natomiast sterowany jest przez komputer silnika. Dzięki temu wartość ciśnienia jest stale monitorowana i optymalizowana.
Podciśnieniem o wartości regulowanej elektrozaworem
W tym układzie korzystamy z takich elementów jak pompa podciśnienia, zasobnik, elektrozawór oraz siłownik pneumatyczny. Unikamy potrzeby stosowania zaworu upustowego. Układ ten jest nazywany pneumatycznym układem regulacji, który umożliwia zastosowanie mechanizmu zmiennej geometrii podciśnienia. Ustawienie się łopatek wirnika zależne jest od wartości podciśnienia. Ich układ, kąt otwarcia oraz praca sterowana jest za pomocą elektrozaworu sterowanego przez komputer silnika.
- Co to jest Sterowanie podciśnieniem?
- Sterowanie podciśnieniem w samochodzie
- Jak działa Sterowanie podciśnieniem?
Tryb pracy -> sterowany ciżnieniowo