Zacisk to podstawowy element układu hamowania w nowoczesnym samochodzie. Jest to bowiem nieodłączna część układu tarczowego, który w zasadzie całkowicie wyparł układ bębnowy. Warto jednak mieć na uwadze różnorodność budowy i mechanizmu działania poszczególnych zacisków. O jakości zacisku świadczy między innymi liczba posiadanych przez niego tłoczków. Model z 4 tłoczkami zaliczany jest do najlepszych na rynku.
Większa liczba tłoczków bezpośrednio przekłada się na poprawę efektywności hamowania, a także na żywotność zacisku oraz klocków hamulcowych. Równomierny docisk klocków do tarczy, zapewniony dzięki pracy 4 tłoczków, powoduje równomierne i możliwie najmniejsze zużycie klocków hamulcowych. Co więcej, przeważnie tłoczki w zaciskach 4-tłoczkowych wykonane są z najlepszej jakości materiałów, ulegających zużyciu dopiero po przejechaniu wielu tysięcy kilometrów. Dlatego też zaciski tego rodzaju montuje się głównie w samochodach sportowych, w których układ hamulcowy jest szczególnie mocno obciążany.
Typ zacisku hamulca -> Zacisk hamulcowy stały (4-tłoczkowy)
Typ zacisku hamulca -> nie dla zacisku hamulcowego (4-tłoczkowego)