Czujniki ciśnienia w oponach to nieodłączne elementy wyposażenia nowych samochodów. Od 2014 roku każdy samochód wyprodukowany na terenie Unii Europejskiej musi posiadać nie tylko czujnik, ale cały system kontroli ciśnienia w ogumieniu.
Nowoczesny czujnik ciśnienia znajduje się w oponie, bardzo często tuż obok zaworu. Urządzenie na bieżąco sprawdza ilość powietrza w oponie. Informacje te są natomiast wysyłane do komputera pokładowego za pomocą przekazu radiowego. Jeżeli parametry ciśnienia są prawidłowe, kierowca nie otrzymuje żadnych informacji. Sygnalizacja pojawia się dopiero wtedy, gdy wartość ciśnienia spadnie lub wzrośnie. Niemniej jednak rzadko dochodzi do samoistnego wzrostu ciśnienia w oponach, zdecydowanie częściej ma miejsce spadek tej wartości. Obecnie systemy kontroli ciśnienia w ogumieniu posiadają własne, niezależne zasilanie.
Nie bez powodu od kilku lat obowiązuje wymóg montażu czujnika ciśnienia w oponach samochodowych na terenie UE. Rzecz w tym, iż prawidłowe ciśnienie to kwestia kluczowa z perspektywy bezpieczeństwa. Nieodpowiednio napompowane opony tracą swoje właściwości trakcyjne, co wpływa na zwrotność pojazdu. Ponadto, wydłużeniu ulega droga hamowania. Należy również pamiętać, że wzrost lub spadek wartości ciśnienia przyczyniają się do szybszej eksploatacji ogumienia oraz do wzrostu zużycia paliwa.
Awarie czujnika ciśnienia w oponach mogą dotyczyć mechanizmu pomiarowego, jak i nadajnika radiowego. Niezależnie od przyczyny awarii, w celu jej usunięcia potrzebna jest pomoc fachowca. Przeważnie uszkodzenie czujnika oznacza niestety konieczność jego wymiany.