Piana w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodniczego. Skąd się bierze i czy jest to objaw usterki?
Kierowcy odkrywający nagle pianę gromadzącą się w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego bardzo często wpadają w konsternacją, po której pojawia się zwykły niepokój. Bo skąd ta piana się wzięła? Co jest przyczyną tego zjawiska i czy jego pojawienie się powinno być powodem do niepokoju? Na te wszystkie pytania postaramy się teraz odpowiedzieć.

Najważniejsze informacje Pojawienie się piany w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodniczego może mieć różne przyczyny. Najpoważniejsze z nich to uszkodzenie uszczelki pod głowicą, przedostawanie się powietrza do układu chłodzenia przez nieszczelności lub zanieczyszczenia płynu chłodniczego. Możliwe objawy towarzyszące temu zjawisku to wzrost temperatury silnika, spadek poziomu płynu chłodniczego czy zmiana jego koloru. |
Piana w zbiorniczku wyrównawczym. Co może być przyczyną podobnego zjawiska?

Pojawienie się piany w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodniczego może świadczyć o kilku różnych problemach. Nie zawsze musi być to objaw poważniejszej usterki, ale zawsze warto zacząć od poznania jego przyczyn i określenia, jakiego typu interwencji będzie wymagał. Bazując na doświadczeniu wielu mechaników i kierowców, możemy powiedzieć, że piana w zbiorniczku wyrównawczym najczęściej jest efektem:
- problemów z uszczelką pod głowicą – tego nikt nie chciałby usłyszeć, ale należy brać to pod uwagę. Uszkodzenie uszczelki pod głowicą prowadzi do sytuacji, w której gazy spalinowe mogą przedostawać się do układu chłodzenia, gdzie pod ciśnieniem gazy te mieszają się z płynem chłodniczym, prowadząc do jego spienienia;
- przedostawania się powietrza do układu chłodzenia – to również nie oznacza nic dobrego, ale nie są to aż tak złe informacje. Jeśli do zbiorniczka wyrównawczego będzie się dostawać powietrze przez nieszczelności w przewodach chłodzących, chłodnicy lub zaciskach, dojdzie do wymieszania go z płynem chłodniczym i w efekcie do powstawania pęcherzyków tworzących pianę;
- zanieczyszczenia w układzie chłodzenia – chodzi tu o zanieczyszczenia w układzie chłodzenia, takie jak olej silnikowy lub osady chemiczne. Zanieczyszczenia te mogą dostawać się do układu w wyniku uszkodzenia uszczelki pod głowicą lub innych nieszczelności, prowadząc do niepożądanych reakcji chemicznych, których skutkiem jest właśnie piana w zbiorniczku wyrównawczym.
Pamiętajcie, że olej silnikowy w układzie chłodzenia będzie zmieniał właściwości płynu chłodniczego, powodując nie tylko pienienie się chłodziwa, ale także obniżenie jego efektywności. Spieniony płyn jest więc sygnałem, że układ chłodzenia może nie działać prawidłowo.
Objawy wskazujące na poważniejszą usterkę. Kiedy piana w zbiorniczku chłodziwa powinna Was poważnie zaniepokoić?

Piana w zbiorniczku wyrównawczym nie zawsze oznacza poważną usterkę. Wiele zależy od objawów mogących temu zjawisku towarzyszyć. Jeśli pojawiają się inne, zauważalne dla kierowcy problemy, może to sugerować konieczność szybkiej interwencji mechanika. Jakiego typu są to problemy? Przede wszystkim zaalarmować Was powinny:
- wzrost temperatury silnika – oznacza to, że piana w układzie chłodzenia prowadzi do zakłócenia efektywności chłodzenia silnika, dając efekt w postaci wzrostu jego temperatury. Gdy piana blokuje przepływ płynu, chłodnica nie jest w stanie skutecznie odprowadzać ciepła, co grozi przegrzaniem jednostki napędowej. Uwaga! Stan ten może szybko doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika;
- spadek poziomu płynu chłodniczego – jeśli przyczyną spienienia chłodziwa są nieszczelności w układzie chłodzenia, efektem może być stopniowy ubytek płynu. Jeśli zauważycie, że poziom płynu chłodniczego stale spada, a w zbiorniczku wyrównawczym pojawia się piana, istnieje duże prawdopodobieństwo, że układ chłodzenia jest uszkodzony;
- zmiana koloru płynu chłodniczego – jeśli płyn chłodniczy nie tylko się pieni, ale również zmienia kolor, może to wskazywać na obecność oleju w układzie. Efekt ten zwykle sugeruje uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub inne poważne usterki. Zanieczyszczony płyn może przybrać mleczne lub wyraźnie ciemniejsze niż zwykle zabarwienie.
Zmiana koloru płynu w połączeniu z pojawieniem się piany to wyraźny sygnał, że układ chłodzenia wymaga natychmiastowej diagnostyki. Ten objaw jest najmocniej alarmujący i po jego zauważeniu nie powinniście tracić czasu na zbędne dywagacje. Bez interwencji mechanika się tu nie obejdzie.
Czy piana w zbiorniczku zawsze oznacza usterkę? Które z normalnych zjawisk mogą powodować pienienie się chłodziwa?

Piana pianie nie równa. Nie zawsze spieniony płyn chłodzący w zbiorniczku wyrównawczym musi oznaczać poważny problem. W pewnych przypadkach zjawisko to może wystąpić całkowicie naturalnie, bez powiązania z usterką. I równie naturalnie może też samo ustąpić. Co to za przypadki?
Piana na chłodziwie może pojawić się tymczasowo choćby po dolaniu nowego płynu chłodniczego lub po odpowietrzeniu układu. Kiedy układ chłodzenia jest odpowietrzany, powietrze pozostające w obiegu może prowadzić do chwilowego spienienia płynu. Jest to normalne zjawisko, które zwykle samo ustępuje po kilku cyklach pracy silnika.
Niewielkie pienienie się płynu w zbiorniczku może pojawić się również zaraz po dolaniu płynu chłodniczego, zwłaszcza jeśli nie zostało to zrobione ostrożnie i powoli. W takim przypadku problem nie jest wcale związany z usterką i nie wymaga od Was żadnej interwencji.
FAQ
Jak diagnozować problem z pianą w zbiorniczku wyrównawczym?
Aby zdiagnozować problem, należy zacząć od testu na obecność CO2 w płynie chłodniczym. Pozwoli to przede wszystkim ustalić, czy uszczelka pod głowicą jest uszkodzona. Następnie warto sprawdzić układ chłodzenia pod kątem nieszczelności, zwracając uwagę na przewody, chłodnicę i zaciski. Wykonanie testu ciśnieniowego może pomóc w wykryciu wycieków.
Jak zapobiegać powstawaniu piany w układzie chłodzenia?
Aby zapobiegać problemom, warto regularnie kontrolować stan płynu chłodniczego, przewodów i chłodnicy. Ważne jest również stosowanie odpowiedniego płynu chłodniczego zalecanego przez producenta oraz jego regularna wymiana zgodnie z harmonogramem prac konserwacyjnych.
Kiedy piana w chłodnicy nie powinna budzić niepokoju?
Jeśli piana pojawia się sporadycznie i nie towarzyszą jej inne objawy, takie jak wzrost temperatury silnika, spadek poziomu płynu chłodniczego lub zmiana jego koloru, nie ma powodów do obaw. W takim przypadku warto jedynie monitorować stan płynu i układu chłodzenia, a określone działania podejmować dopiero jeśli problem się nasili.