-10% NA 16 URODZINY IPARTS.PL! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

0
0
4
4
5
5
2
2
2
2
6
6
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Piana w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodniczego. Skąd się bierze i czy jest to objaw usterki?

Kierowcy odkrywający nagle pianę gromadzącą się w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego bardzo często wpadają w konsternacją, po której pojawia się zwykły niepokój. Bo skąd ta piana się wzięła? Co jest przyczyną tego zjawiska i czy jego pojawienie się powinno być powodem do niepokoju? Na te wszystkie pytania postaramy się teraz odpowiedzieć.

Piana w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodniczego. Skąd się bierze i czy jest to objaw usterki?

Najważniejsze informacje

Pojawienie się piany w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodniczego może mieć różne przyczyny. Najpoważniejsze z nich to uszkodzenie uszczelki pod głowicą, przedostawanie się powietrza do układu chłodzenia przez nieszczelności lub zanieczyszczenia płynu chłodniczego. Możliwe objawy towarzyszące temu zjawisku to wzrost temperatury silnika, spadek poziomu płynu chłodniczego czy zmiana jego koloru.

Piana w zbiorniczku wyrównawczym. Co może być przyczyną podobnego zjawiska?

Płyn do chłodnicy IPARTS PLYN5G12PLUS
Płyn do chłodnicy IPARTS PLYN5G12PLUS

Pojawienie się piany w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodniczego może świadczyć o kilku różnych problemach. Nie zawsze musi być to objaw poważniejszej usterki, ale zawsze warto zacząć od poznania jego przyczyn i określenia, jakiego typu interwencji będzie wymagał. Bazując na doświadczeniu wielu mechaników i kierowców, możemy powiedzieć, że piana w zbiorniczku wyrównawczym najczęściej jest efektem:

  • problemów z uszczelką pod głowicą – tego nikt nie chciałby usłyszeć, ale należy brać to pod uwagę. Uszkodzenie uszczelki pod głowicą prowadzi do sytuacji, w której gazy spalinowe mogą przedostawać się do układu chłodzenia, gdzie pod ciśnieniem gazy te mieszają się z płynem chłodniczym, prowadząc do jego spienienia;
  • przedostawania się powietrza do układu chłodzenia – to również nie oznacza nic dobrego, ale nie są to aż tak złe informacje. Jeśli do zbiorniczka wyrównawczego będzie się dostawać powietrze przez nieszczelności w przewodach chłodzących, chłodnicy lub zaciskach, dojdzie do wymieszania go z płynem chłodniczym i w efekcie do powstawania pęcherzyków tworzących pianę;
  • zanieczyszczenia w układzie chłodzenia – chodzi tu o zanieczyszczenia w układzie chłodzenia, takie jak olej silnikowy lub osady chemiczne. Zanieczyszczenia te mogą dostawać się do układu w wyniku uszkodzenia uszczelki pod głowicą lub innych nieszczelności, prowadząc do niepożądanych reakcji chemicznych, których skutkiem jest właśnie piana w zbiorniczku wyrównawczym.

Pamiętajcie, że olej silnikowy w układzie chłodzenia będzie zmieniał właściwości płynu chłodniczego, powodując nie tylko pienienie się chłodziwa, ale także obniżenie jego efektywności. Spieniony płyn jest więc sygnałem, że układ chłodzenia może nie działać prawidłowo.

Objawy wskazujące na poważniejszą usterkę. Kiedy piana w zbiorniczku chłodziwa powinna Was poważnie zaniepokoić?

Chłodnica wody NRF 50542
Chłodnica wody NRF 50542

Piana w zbiorniczku wyrównawczym nie zawsze oznacza poważną usterkę. Wiele zależy od objawów mogących temu zjawisku towarzyszyć. Jeśli pojawiają się inne, zauważalne dla kierowcy problemy, może to sugerować konieczność szybkiej interwencji mechanika. Jakiego typu są to problemy? Przede wszystkim zaalarmować Was powinny:

  • wzrost temperatury silnika – oznacza to, że piana w układzie chłodzenia prowadzi do zakłócenia efektywności chłodzenia silnika, dając efekt w postaci wzrostu jego temperatury. Gdy piana blokuje przepływ płynu, chłodnica nie jest w stanie skutecznie odprowadzać ciepła, co grozi przegrzaniem jednostki napędowej. Uwaga! Stan ten może szybko doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika;
  • spadek poziomu płynu chłodniczego – jeśli przyczyną spienienia chłodziwa są nieszczelności w układzie chłodzenia, efektem może być stopniowy ubytek płynu. Jeśli zauważycie, że poziom płynu chłodniczego stale spada, a w zbiorniczku wyrównawczym pojawia się piana, istnieje duże prawdopodobieństwo, że układ chłodzenia jest uszkodzony;
  • zmiana koloru płynu chłodniczego – jeśli płyn chłodniczy nie tylko się pieni, ale również zmienia kolor, może to wskazywać na obecność oleju w układzie. Efekt ten zwykle sugeruje uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub inne poważne usterki. Zanieczyszczony płyn może przybrać mleczne lub wyraźnie ciemniejsze niż zwykle zabarwienie.

Zmiana koloru płynu w połączeniu z pojawieniem się piany to wyraźny sygnał, że układ chłodzenia wymaga natychmiastowej diagnostyki. Ten objaw jest najmocniej alarmujący i po jego zauważeniu nie powinniście tracić czasu na zbędne dywagacje. Bez interwencji mechanika się tu nie obejdzie.

Czy piana w zbiorniczku zawsze oznacza usterkę? Które z normalnych zjawisk mogą powodować pienienie się chłodziwa?

Uszczelniacz chłodnicy MOJE AUTO 400 ml
Uszczelniacz chłodnicy MOJE AUTO 400 ml

Piana pianie nie równa. Nie zawsze spieniony płyn chłodzący w zbiorniczku wyrównawczym musi oznaczać poważny problem. W pewnych przypadkach zjawisko to może wystąpić całkowicie naturalnie, bez powiązania z usterką. I równie naturalnie może też samo ustąpić. Co to za przypadki?

Piana na chłodziwie może pojawić się tymczasowo choćby po dolaniu nowego płynu chłodniczego lub po odpowietrzeniu układu. Kiedy układ chłodzenia jest odpowietrzany, powietrze pozostające w obiegu może prowadzić do chwilowego spienienia płynu. Jest to normalne zjawisko, które zwykle samo ustępuje po kilku cyklach pracy silnika.

Niewielkie pienienie się płynu w zbiorniczku może pojawić się również zaraz po dolaniu płynu chłodniczego, zwłaszcza jeśli nie zostało to zrobione ostrożnie i powoli. W takim przypadku problem nie jest wcale związany z usterką i nie wymaga od Was żadnej interwencji.

FAQ

Jak diagnozować problem z pianą w zbiorniczku wyrównawczym?

Aby zdiagnozować problem, należy zacząć od testu na obecność CO2 w płynie chłodniczym. Pozwoli to przede wszystkim ustalić, czy uszczelka pod głowicą jest uszkodzona. Następnie warto sprawdzić układ chłodzenia pod kątem nieszczelności, zwracając uwagę na przewody, chłodnicę i zaciski. Wykonanie testu ciśnieniowego może pomóc w wykryciu wycieków.

Jak zapobiegać powstawaniu piany w układzie chłodzenia?

Aby zapobiegać problemom, warto regularnie kontrolować stan płynu chłodniczego, przewodów i chłodnicy. Ważne jest również stosowanie odpowiedniego płynu chłodniczego zalecanego przez producenta oraz jego regularna wymiana zgodnie z harmonogramem prac konserwacyjnych.

Kiedy piana w chłodnicy nie powinna budzić niepokoju?

Jeśli piana pojawia się sporadycznie i nie towarzyszą jej inne objawy, takie jak wzrost temperatury silnika, spadek poziomu płynu chłodniczego lub zmiana jego koloru, nie ma powodów do obaw. W takim przypadku warto jedynie monitorować stan płynu i układu chłodzenia, a określone działania podejmować dopiero jeśli problem się nasili.

Popularne z kategorii Układ Chłodzenia

Płyn do chłodnicy IPARTS PLYN5G12PLUS
40,00 zł
5.0 (4 ocen)
Płyn do chłodnicy IPARTS PLYN1G12PLUS
10,00 zł
5.0 (4 ocen)
Płyn do chłodnicy K2 T205C
42,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn do chłodnicy MAXGEAR 36-0076
37,00 zł
5.0 (2 ocen)
Płyn do chłodnicy IPARTS PLYN5G11
38,00 zł
5.0 (4 ocen)
Płyn do chłodnicy MOJE AUTO 61-104
27,00 zł
0 (0 ocen)
Układ Chłodzenia w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Układ Chłodzenia pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Układ Chłodzenia
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Kolor płynu chłodniczego. Jaki kolor wybrać i jakie ma to znaczenie?

Od czego zależy kolor płynu chłodniczego? Jaki kolor płynu do chłodnic wybrać i jakie ma to znaczenie dla samochodu?

Czy kolor płynu chłodniczego ma znaczenie? I tak, i nie. Kolor płynu chłodniczego ma znaczenie o tyle, iż należy traktować go jako wskazówkę przy wyborze nowego chłodziwa. Należy jednak pamiętać, że sam kolor, to jeszcze nie wszystko. Dlaczego?

czytaj więcej >
Jak nie przegrzać silnika w upały? Jak dbać o układ chłodzenia silnika latem?

Jak dbać o układ chłodzenia silnika, by ten nie zawodził nawet w największe upały? Jakich preparatów można w tym celu używać?

Lato, według prognoz, będzie upalne. A upalne lato to spore obciążenie dla układu chłodzenia silnika, zwłaszcza jeśli kierowca nie zadbał ani o sam układ, ani o odpowiedni płyn chłodniczy. Czym może się to skończyć? Jak zadbać o chłodzenie przed wakacyjnym wyjazdem?

czytaj więcej >
Płukanie układu chłodzenia - wymiana płynu chłodniczego

Płukanie układu chłodzenia. Zobacz, jak i dlaczego warto to robić

Zgodnie z zaleceniami producentów aut, płyn chłodniczy powinno się wymieniać co ok. 60 tys. przejechanych kilometrów lub – w zależności od jego typu – co 2-5 lat. Jednak samo spuszczenie starego płyny i zastępowanie go nowym nie zawsze będzie wystarczające, zwłaszcza jeśli nasz samochód ma już za sobą parę ładnych lat eksploatacji. Przed wlaniem do układu nowego płynu, warto ten układ solidnie przepłukać. Jak zrobić to we właściwy sposób?

czytaj więcej >
Jak odpowietrzyć układ chłodzenia w samochodzie? Objawy zapowietrzenia

Jak odpowietrzyć układ chłodzenia w samochodzie? Którą metodę należy wybrać, w zależności od sytuacji oraz możliwości kierowcy?

Samochodowy układ chłodzenia do prawidłowej pracy wymaga odpowiedniego chłodziwa, całkowitej szczelności oraz – o czym nie każdy pamięta – właściwego odpowietrzenia. W jaki sposób możecie sami o to odpowietrzenie układu chłodzenia zadbać? Jak odpowietrzać układ w poszczególnych sytuacjach?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze