Zgodnie z zaleceniami producentów aut, płyn chłodniczy powinno się wymieniać co ok. 60 tys. przejechanych kilometrów lub – w zależności od jego typu – co 2-5 lat. Jednak samo spuszczenie starego płyny i zastępowanie go nowym nie zawsze będzie wystarczające, zwłaszcza jeśli nasz samochód ma już za sobą parę ładnych lat eksploatacji. Przed wlaniem do układu nowego płynu, warto ten układ solidnie przepłukać. Jak zrobić to we właściwy sposób?

Znaczenie płynu chłodniczego

Płyn chłodniczy to jeden z najważniejszych, choć nadal niezwykle niedocenianych, płynów samochodowych. Krążąc w układzie chłodzenia, odbiera od silnika ok. 30% wytwarzanej przez niego energii cieplnej. A ponieważ podczas procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej głowica silnika nagrzewa się do temperatury mniej więcej 250℃, brak płynu chłodzenia doprowadziłby do zniszczenia jednostki napędowej w ciągu zaledwie kilku minut. Płyn chłodniczy nieodpowiedniej jakości lub krążący w niesprawnym układzie chłodzenia nie doprowadzi może do tak szybkiej katastrowy, jednak z całą pewnością może silnikowi bardzo zaszkodzić.

Wymiana płynu chłodniczego

O właściwym dobieraniu płynu chłodniczego do konkretnego modelu auta napisano i powiedziano już bardzo wiele. Głównym wyznacznikiem, jakim powinni kierować się kierowcy, są tutaj zalecenia producenta samochodu. Pewną zasadą, o której warto wiedzieć, jest to, iż auta wyprodukowane przed 1996 rokiem dostosowane są do używania płynów chłodniczych typu G11. Płyny te mają dość krótką żywotność, dlatego ich wymianę należy przeprowadzać nie później niż co 2 lata. Auta produkowane po 1996 roku posiadają układy chłodnicze „zasilane” płynami chłodniczymi typu G12 lub nowszymi (G12+, G12++), a po 2008 roku – G13. Tego rodzaju płyny powinny trzymać swoje parametry co najmniej przez 5 lat i właśnie taki jest interwał ich wymiany. Bez względu jednak na rodzaj i jakość płynu chłodniczego, z czasem w układzie zaczyna zbierać się brud, rdza, kamień kotłowy oraz innego typu zabrudzenia obniżające sprawność procesu chłodzenia silnika. Dlatego warto, szczególnie w starszych samochodach, każdą wymianę płynu poprzedzić płukaniem układu z użyciem specjalnie do tego przeznaczonych środków.

Płukanie układu chłodzenia

Brudny układ chłodzenia nie powinien wprawdzie wyrządzić szkód silnikowi, jednak w skrajnych przypadkach może na jakiś czas skutecznie unieruchomić samochód, zwłaszcza w upalne dni. Przewidując tego typu zdarzenia, warto każdorazowo podczas wymiany płynu chłodniczego przepłukać układ i pozbyć się zalegających w nim nieczystości. Jak się za to zabrać?

Zaczynamy od spuszczenia około połowy starego płynu chłodniczego z układu (warto wcześniej sprawdzić, ile płynu znajduje się w naszym układzie) i wlania do zbiorniczka wyrównawczego preparatu do czyszczenia układu chłodzenia. Brakującą ilość płynów w układzie uzupełniamy wodą destylowaną. Następnie uruchamiamy silnik (włączamy też ogrzewanie) i pozostawiamy włączony na wolnych obrotach na kilkanaście minut. Po nagrzaniu się silnika, wyłączamy go i czekamy, aż ostygnie. Dalej całą zawartość układu chłodniczego zlewamy do przygotowanego wcześniej pojemnika. Ilość brudu i osadu w cieczy da nam dobre wyobrażenie o stanie układu. Jeśli ciecz jest bardzo brudna, warto powtórzyć cały proces płukania, ale już samą wodą.

Nowy płyn wlewamy na przepłukany układ. Uruchamiamy silnik, włączamy ogrzewanie i w razie potrzeby po chwili uzupełniamy ilość płynu w układzie.