Sprawny układ kierowniczy to podstawa w przypadku każdego samochodu. Jest to w końcu jeden z tych systemów samochodowych, obok silnika oraz układu hamulcowego, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczną jazdę samochodem. Na prawidłową pracę tego układu wpływa kilka podzespołów, w tym także czujnik do pomiaru kąta skrętu kierownicy.
Czujnik kąta skrętu to podzespół, który umożliwia sprecyzowanie wybranego przez kierowcę kątowego położenia koła kierownicy. Taka informacja jest przekazywana przez magistralę do wszystkich odpowiednich układów w samochodzie: układ wspomagania, systemy ABS/ASR/ESP czy też oświetlenia.
Element ten montuje się zarówno w górnej części wału koła kierownicy, jak i w zespołach przełączników czy też po prostu w pobliżu przekładni kierowniczej. Czujnik do pomiaru kąta skrętu kierownicy występuje w kilku wariantach. Najpopularniejszym i najczęściej stosowanym jest obecnie model, który pracuje na zasadzie magnetorezystencji.
Nie jest to awaryjny podzespół, ale pod wpływem dłuższej eksploatacji może dojść do jego awarii i konieczności wymiany na nowy. Zanim zdecydujecie się na zakup części zamiennej upewnijcie się w instrukcji obsługi pojazdu, jaki czujnik jest dedykowany autu.
Czujniki skrętu mają bowiem różne miejsca zabudowy. Co prawda najczęściej jest to górna część wału koła kierownicy (bezpośrednio pod kołem), ale zdarza się, że producenci samochodów wybrali inne miejsce. Warto to skontrolować, by mieć pewność co do prawidłowego doboru nowej części zamiennej.