Dodaj opinię
VW
|
Zadaj pytanie na temat tego produktu
Kolektor wydechowy to jeden z wielu elementów układu wydechowego. Uchodzi on za jeden z najważniejszych elementów, będąc pierwszą częścią układu od strony jednostki napędowej. Zwany również kolektorem wylotowym, kolektor wydechowy to tak naprawdę cały system przewodów, do których trafiają spaliny. Na każdy cylinder przypada jeden przewód wylotowy, który doprowadza spaliny do właściwej części kolektora. Stamtąd, poprzez rozszerzenie w postaci kołnierza, spaliny wędrują do dalszych części układu wylotowego, aż ostatecznie są wyprowadzane na zewnątrz.
Najczęściej kolektor wydechowy skonstruowany jest z żeliwa. Materiał ten dobrze wytrzymuje oddziaływanie wysokiej temperatury oraz nieźle spisuje się w wilgotnych warunkach. Jednocześnie żeliwo uznaje się za relatywnie tani materiał. Dobrej jakości, nowoczesne kolektory wydechowe to elementy wytrzymałe. Niemniej jednak czasami dochodzi do ich awarii. Żeliwo, pod wpływem sił odśrodkowych, może pęknąć. Przeważnie nie są to pęknięcia, przez które kolektor się rozlatuje. Niemniej jednak jego praca może nie być w pełni efektywna. Największym zagrożeniem jest rzecz jasna nieszczelność, przez którą spaliny wydostają się poza układ wydechowy.
Niestety, awaria kolektora nie zawsze jest łatwa do zauważenia. Przy dużych pęknięciach, podczas pracy układu wydechowego słyszalny jest hałas, który przypomina metaliczne uderzenia. Jednak jeśli pękniecie nie jest duże, zdiagnozować je może tylko fachowiec. Faktura żeliwnego kolektora wydechowego sprawia, że nawet podczas oględzin trudno zauważyć całkiem duże pęknięcia, doskonale widoczne na przykład na stalowej powierzchni.