Zamek centralny to system, dzięki któremu przy użyciu jednego urządzenia można zarządzać wszystkimi zamkami w samochodzie. Urządzeniem tym przeważnie jest dzisiaj pilot, jednak może to być również klucz. Obecnie zamki centralne są standardem nawet w samochodach niższej klasy.
Zamek centralny to system składający się z dźwigni i przekaźników elektrycznych. Pracę całego układu napędza natomiast siłownik zamka centralnego. Wszystko zaczyna się od odebrania przez system sygnału w postaci otwarcia lub zamknięcia jednego z zamków przy użyciu klucza lub pilota. Sygnał jest przekazywany po obwodzie do wszystkich odbiorników, gdzie realizowane są odpowiednio zaprogramowane komendy. Innymi słowy, wystarczy otworzyć jeden zamek, aby otworzyły się również wszystkie pozostałe. Podobnie przy zamykaniu drzwi w samochodzie, dzięki zamkowi centralnemu kierowca nie musi blokować każdych drzwi z osobna.
Niestety zamek centralny to system, który ulega awariom. Przewodniki elektryczne ulegają uszkodzeniom mechanicznym, może również dojść do spięcia w którejś z części układu. Ponadto, awarii może ulec również bezpiecznik. Przeważnie awaria zamka centralnego nie upośledza działania całego systemu, a jedynie pojedynczych zamków. Dzięki temu identyfikacja, a tym samym również rozwiązanie problemu, stają się proste. Również od strony technicznej przywrócenie sprawności zamka centralnego przeważnie nie jet szczególnie skomplikowane. Zwykle konieczna jest po prostu wymiana jednego z elementów. Jednak aby mieć pewność co do trafności diagnozy oraz skuteczności naprawy, lepiej zlecić wymianę fachowcowi.