Zawieszenie samochodowe to złożony układ, będący łącznikiem pomiędzy kołami i konstrukcją nośną auta. Kompletny zestaw zawieszenia składa się z licznych podzespołów oraz elementów, które je ze sobą łączą.
Wśród najważniejszych części zawieszenia należy wymienić amortyzatory, niezbędne podczas pokonywania nierówności terenu. Wraz ze sprężynami nadają one zawieszeniu elastyczności, przez co drgania i wibracje są słabiej odczuwalne. Jednak w skład kompletnego zestawu zawieszenia wchodzą również takie elementy, jak np. wahacze umożliwiające ruch kół. Przymocowane do piasty z jedne strony, a do sworznia z drugiej, odgrywają kluczową rolę w ustalaniu kierunku jazdy. Wspomniany sworzeń to także część zawieszenia, z jednej strony połączona z wahaczem, z drugiej ze zwrotnicą, przez co jest elementem bezpośrednio łączącym zawieszenie z układem kierowniczym.
Elementy zawieszenia znajdując się w niewielkiej odległości od podłoża są mocno narażone na usterki. Zagrażają im uszkodzenia mechaniczne, spowodowane np. przez kamyczki znajdujące się na jezdni. Ponadto, pył, piasek czy błoto zalegające na wahaczach czy też przedostające się do amortyzatorów, mogą wywołać duże szkody. Zanieczyszczenia bezpośrednio powodują niesprawność niektórych elementów zestawu zawieszenia, ponadto przyczyniają się do ich niszczenia w dłuższej perspektywie. Wystawione na oddziaływanie wilgoci, metalowe części zawieszenia są także narażone na korozję. Zawieszenie należy poddawać kontroli przy każdym przeglądzie pojazdu.