- Profil piasty: 23,3x26,3-23N
- Ilość zębów: 23
- Parametr: 240S
- Średnica [mm]: 240
- Rodzaj sprzęgła: Sztywna tarcza sprzęgła z okładziną spiekaną
Dodaj opinię
Producent | Numery OEM |
---|
HAVAM | AP3406 |
LUK | 324 0105 20 |
LUK | 324 0107 21 |
LUK | 624 1660 00 |
PORSC | 964 116 013 00 |
PORSC | 964 116 013 01 |
PORSC | 964 116 013 50 |
PORSC | 964 116 013 51 |
PORSC | 964 116 013 52 |
PORSC | 964 116 013 61 |
PORSC | 964 116 013 62 |
PORSC | 964 116 013 90 |
PORSC | 964 116 014 00 |
PORSC | 964 116 014 51 |
PORSC | 964 116 014 52 |
PORSC | 964 116 014 62 |
PORSC | 964 116 014 90 |
PORSC | 964 116 911 00 |
SACHS | 20 1864 484 001 |
SACHS | 20 1864 485 001 |
SACHS | 20 1864 485 031 |
SACHS | 20 1864 485 301 |
SACHS | 20 1864 485 303 |
SACHS | 20 1864 485 401 |
SACHS | 20 1864 485 403 |
FORD
|
PORSCHE
|
VOLVO
|
Zadaj pytanie na temat tego produktu
Tarcza sprzęgła to element układu sprzęgłowego, bezpośrednio odpowiedzialny za przenoszenie napędu z wału korbowego na wał sprzęgowy. Działanie tej części opiera się na wykorzystaniu siły tarcia poprzez docisk elementów. Charakterystyką pracy tarczy sprzęgła jest funkcjonowanie w warunkach dużej siły tarcia oraz wysokich temperatur, zatem wymagana jest maksymalna wytrzymałość okładziny ciernej tarczy. W zależności od producenta, powstaje ona z różnych materiałów, wśród których coraz popularniejsze stają się włókna węglowe. Doskonale znoszą one próbę czasu, dzięki odporności na uszkodzenia mechaniczne oraz wysokie temperatury. Jednak tarcza sprzęgła może być wykonana również z włókna szklanego czy z hartowanego metalu.
Przeważnie tarcza sprzęgła wyposażona jest w tłumik drgań, który zapobiega ich powstawaniu nawet podczas gwałtownego użycia sprzęgła. Tłumik powstrzymuje również przeciążenia, powstające w takich sytuacjach. Należy podkreślić, że element ten jest niezbędny przy tarczy, o ile w samochodzie nie jest wykorzystywane koło dwumasowe, gdyż wtedy to ono zajmuje się redukcją drgań.
Troska o stan tarczy polega przede wszystkim na jej prawidłowym użytkowaniu. Zbyt częste korzystanie ze sprzęgła, jazda na tzw. półsprzęgle, czy też dociskanie pedału sprzęgła do oporu nie służą ani tarczy, ani żadnemu z pozostałych elementów układu. Problem, który zmusza do wymiany tarczy to najczęściej zmniejszenie grubości okładziny ciernej, która znacząco obniża efektywność pracy elementu. Poprawnie użytkowana tarcza sprzęgła powinna pozostać sprawna nawet po przejechaniu 120-140 tys. km, choć oczywiście zależy to także od jakości jej wykonania.