Zawór powietrza wtórnego to jeden z elementów systemu powietrza wtórnego. System ten ma za zadanie dostarczać powietrze z zewnątrz w celu zmniejszenia zanieczyszczeń. Ma to miejsce przy rozruchu, gdy silnik jest zimny. W takiej sytuacji, ze względu na niedobór tlenu, powstają znaczne ilości zanieczyszczeń. System powietrza wtórnego doprowadza tlen, który wchodząc w reakcję z substancjami wydzielanymi podczas rozruchu, przyczynia się do redukcji poziomu zanieczyszczeń. Jaka w tym rola zaworu powietrza wtórnego?
Standardowo zawór tego typu zamontowany jest przed kolektorem wydechowym, jednak za pompą powietrza wtórnego. Reguluje on przepływ powietrza, dopuszczając do niego tylko podczas rozruchu. W ten sposób praca jednostki napędowej utrzymywana jest na optymalnym poziomie. Ponadto, zawór powietrza wtórnego zapobiega również uszkodzeniu pompy. Układ wyposażony jest także w zawór elektryczny, który mierząc podciśnienie generowane przez pompę, decyduje o otwarciu lub zamknięciu zaworu powietrza wtórnego, a tym samym o włączeniu lub wyłączeniu przepływu. W nowoczesnych systemach wykorzystuje się pojedyncze zawory powietrza wtórnego, które pełnią obie wymienione wyżej funkcje. Ponadto, coraz częściej stosuje się modele sterowane w pełni elektrycznie, gdyż są one szybsze od zaworów pneumatycznych.
Zawory mogą ulegać uszkodzeniom, takim jak przerwanie połączenia elektrycznego, czy zatkanie prześwitu. Uszkodzenie zaworu oznacza awarię systemu, a tym samym wzrost zanieczyszczeń w spalinach oraz ogółem wyższe spalanie. Awaria tego rodzaju wymaga jak najszybszej wizyty w warsztacie.