Przepływomierz masowy powietrza, zwany popularnie przepływomierzem, to urządzenie, które montuje się na przewodzie dolotowym, pomiędzy filtrem powietrza a kolektorem dolotowym silnika. Rola tego czujnika sprowadza się do informowania sterownika silnika względem ilości zasysanego przez jednostkę powietrza.
Na podstawie informacji przekazanych przez przepływomierz komputer jest w stanie wyliczyć odpowiednią dawkę paliwa, która ma być przekazana przez wtryskiwacze. Podzespół ten ma więc bardzo istotny wpływ na prawidłowe działanie silnika samochodowego oraz optymalne spalanie paliwa.
Słaby rozruch jednostki napędowej, szarpanie podczas przyspieszania samochodem oraz widoczny brak stabilności pracy silnika samochodowego na biegu jałowym to typowe objawy uszkodzenia czujnika masy powietrza. Zaobserwowanie tych objawów nie zawsze wiąże się z koniecznością wymiany przepływomierza na nowy. Zdarza się, że za powyższe symptomy odpowiada nieszczelny układ zasilania powietrzem. By upewnić się, gdzie tkwi problem konieczna będzie diagnoza komputerowa.
Jeżeli zajdzie potrzeba wymiany przepływomierza konieczne będzie przede wszystkim prawidłowe dobranie nowej części zamiennej. Wymiana przebiega w ten sposób, że najpierw trzeba odłączyć wtyczkę instalacji elektrycznej, a następnie rozpiąć zaciski, które mocują korpus czujnika w przewodach dolotowych. Do tych czynności wymagana jest odpowiednia praktyka, dlatego samochód najlepiej oddać w ręce mechanika. W miejscu starego przepływomierza montuje się nowy egzemplarz.