Wybierz markę:
Czujniki pedału gazu
W najnowszych konstrukcjach samochodowych montuje się coraz więcej części i systemów elektronicznych, które moją m.in. pomóc w redukcji emisji i zużycia paliwa. Coraz istotniejsze są również elektroniczne komponenty aktywnych i biernych systemów bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy. Do najważniejszych z tych elementów można bezsprzecznie zaliczyć czujnik pedału gazu. To niewielkie, ale dość skomplikowane urządzenie ma duży wpływ na pracę samochodu.
Czujnik położenia pedału gazu w samochodzie
W starszych modelach samochodów wyposażonych w silnik benzynowy potencjometr pedału gazu nie był w ogóle montowany. Zamiast niego montowana była prosta linka łącząca pedał gazu z przepustnicą. Czujniki pedału gazu były natomiast wykorzystywany w tym samym czasie w samochodach z silnikami Diesla, ponieważ brak przepustnicy wykluczał w ich przypadku stosowanie jakiejkolwiek linki. Konieczne więc było rozwiązanie, które pozwalałoby na sterowanie gazem za pomocą specjalnego czujnika przyśpieszenia. Tę rolę spełnił czujnik pedału gazu. Z czasem jednak podobne potencjometr trafiły również do aut benzynowych.
Budowa i funkcje czujnika pedału gazu
Potencjometr pedału gazu pozwala na mierzenie siły wywieranej na pedał gazu przez kierowcę oraz umożliwia poruszanie przepustnicą i wtryskiwanie mieszanki paliwowej do wnętrza silnika.
Można wyróżnić 3 podstawowe czujniki położenia gazu:
- czujnik potencjometryczny
- czujnik kąta efektu Halla
- czujnik indukcyjny
Czujnik potencjometryczny to rezystor z stykami ślizgowymi, podłączonymi do wału pedału gazu. Przy każdej zmianie pozycji pedału gazu, generowane jest określone napięcie wyjściowe, które odpowiada oporowi potencjometru.
Czujnik kąta efektu Halla określa położenie pedału gazu poprzez magnes znajdujący się na jego wale. Czujnik mierzy kierunek oraz intensywność pola magnetycznego.
Zasada działania czujnika indukcyjnego opiera się na pomiarze zmian pola magnetycznego wywołanych poruszającymi się względem siebie trzema cewkami.
Zasada jest tu bardzo prosta dla wszystkich trzech urządzeń – z im większą siłą naciśnięty zostanie pedał gazu, tym większe jest wychylenie czujnika/potencjometru pedału gazu. Informacje o stopniu jego wychylenia trafiają do modułu sterującej pracą silnika, a ten z kolei oblicza właściwy czas otwarcia wtryskiwaczy. Informacje te również decydują o otwarciu przepustnicy.
Typowe usterki czujnika położenia pedału gazu w samochodzie
Najczęstsze objawy awarii czujnika pedału gazu:
- silnik pracuje z podwyższoną prędkością obrotową biegu jałowego
- samochód nie reaguje na ruchy pedału gazu
- silnik przechodzi na awaryjny tryb pracy
- zapala się lampka kontrolna silnika w desce rozdzielczej
Najczęstsze przyczyny:
- uszkodzone przewody lub złącza czujnika pedału gazu
- brak zasilania napięciem i masą
- układ elektronicznego układu analitycznego w czujniku
Popularni producenci czujników położenia pedału gazu
- Bosch
- Hella
- Magneti Marelli
- Meat&Doria
- Vemo
- INA
- Metzger
- VDO
- JP Group
Czujnik położenia pedału gazu w najniższej cenie na rynku o najlepszych możliwych parametrach technicznych oferuje sklep iParts.pl. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.
Zapraszamy do iParts.pl po doskonałe potencjometry pedału gazu w najniższej rynkowej cenie. Zapewniamy fachową pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Czym jest ta nowa benzyna bezołowiowa PB95 E10? Dla jakich aut stosowanie jej może stanowić pewne zagrożenie?
- Jak w prosty sposób pozbyć się w dieslu wody z układu paliwowego?
- Nowa benzyna PB95 E10 od 1 stycznia 2024 roku na polskich stacjach benzynowych. Co to oznacza dla kierowców? Czy każdy będzie mógł ją bezpiecznie zatankować?
FAQ
Czujnik położenia (potencjometr) pedału gazu przekazuje informacje o wychyleniu pedału gazu do sterownika silnika. Im większy jest nacisk na pedał gazu, tym większe wychylenie czujnika. Potencjometr położenia przepustnicy mierzy zatem kąt otwarcia przepustnicy. Uzyskane w ten sposób informacje pozwalają sterownikowi jednostki napędowej skalkulować potrzebną dawkę paliwa. Czujnik jest mocowany bezpośrednio do osi przepustnicy.
Koszt usługi polegającej na wymianie czujnika położenia pedału gazu w warsztatach waha się w granicach od 35 do około 70 zł. Średni koszt wymiany czujnika położenia pedału gazu to 49 zł. Cena, oczywiście zależy od modelu konkretnego auta oraz skomplikowania całej operacji. Należy również wziąć pod uwagę cenę nowego potencjometru, który można kupić na własną rękę lub zlecić jego zamówienie serwisantom.
Brak reakcji na gaz skutkuje najczęściej utrudnionym poruszaniem się samochodem lub całkowitym jego unieruchomieniem. Jeżeli nie jest to wina jakichś obiektów blokujących ruch pedału gazu, to prawdopodobnie doszło do zablokowania przepustnicy, awarii czujnika położenia pedału gazu, uszkodzenia linki gazu lub awarii sprężyny powrotnej gazu. Jedynym wyjściem w takiej sytuacji jest odholowanie auta do warsztatu i usunięcie usterki.
Do symptomów zanieczyszczonego zaworu przepustnicy zaliczamy nierówną pracę silnika na jałowym biegu oraz gaśnięcie jednostki napędowej. Brudna przepustnica może również powodować opóźnioną reakcję na naciśnięcie pedału gazu, szarpanie podczas przyspieszania i zwiększone zużycie paliwa. Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na ściągnięcie przepustnicy, czy jej czyszczenie bez demontażu, środek do czyszczenia przepustnic jest podstawowym produktem, którego należy użyć. Jednak najprostszym sposobem na usunięcie zabrudzeń jest benzyna ekstrakcyjna, która dodatkowo odtłuszcza powierzchnię przepustnicy.
Przede wszystkim nierówna praca silnika, szarpanie w trakcie jazdy, gaśnięcie motoru nawet na biegu jałowym, zbyt wysokie lub zbyt niskie obroty silnika, podwyższone spalanie oraz problemy z uruchomieniem samochodu. Wystąpienie któregokolwiek z tych symptomów kwalifikuje się do natychmiastowej wizyty u mechanika.
Czujnik znajduje się bezpośrednio pod pedałem gazu. Przekazuje on informacje o położeniu pedału gazu do sterownika silnika poprzez przewód zasilająco – sygnałowy. W starszych pojazdach z silnikiem benzynowym pedał gazu łączył się z przepustnicą za pomocą linki gazu, przez co to kierowca zawsze miał decydujący wpływ na to, w jaki sposób pojazd porusza się po drodze. Dziś stosuje się aktywne systemy bezpieczeństwa, dzięki którym możliwe jest przejęcie częściowej kontroli nad sterowaniem pojazdu. Zadaniem czujnika pedału gazu jest przekazywanie informacji o kącie wychylenia pedału gazu.
Im większa moc naciska pedał gazu, tym większe jest wychylenie potencjometru pedału gazu. Informacja o kącie wychylenia trafia do jednostki sterującej, która na tej podstawie (oraz dzięki danym pochodzącym z czujnika ciśnienia doładowania) oblicza czas otwarcia wtryskiwaczy. Dzięki temu system decyduje też o otwarciu przepustnicy. Czujnik położenia pedału gazu wpływa też na pracę systemu ESP, chroniąc pojazd przed wpadnięciem w poślizg, oraz na pracę automatycznej skrzyni biegów, dzięki czemu przekładnia może zmienić bieg przy szybkim przyśpieszeniu.
Czujnik pedału gazu, podobnie jak każde inne urządzenie, może się po prostu zużyć. W każdym pojeździe może dojść do awarii i zwarć układu elektronicznego. Usterki powstają na skutek wilgoci, która przedostaje się pod przednie dywaniki. Może spowodować to skorodowanie wtyczki, a jeśli obudowa czujnika jest nieszczelna, nawet korozję całej elektroniki. Powodem awarii może być też zaśniedzenie wtyczki, bądź uszkodzenie przewodu, który łączy czujnik z komputerem sterującym pracą silnika.
Jeśli chcemy mieć pewność, że nie doszło do awarii czujnika pedału gazu, należy zdecydować się na badanie za pomocą urządzeń. Pozwoli na to multimetr, dzięki któremu możemy sprawdzić, czy do potencjometru dociera zasilanie. Z kolei oscyloskop pozwoli nam sprawdzić sygnał przekazywany do sterownika silnika. Wykrycie usterki możemy sprawdzić podpinając komputer diagnostyczny i odczytując kod usterki zapisany w pamięci sterownika. Jeżeli konieczna jest wymiana czujnika, warto sprawdzić stan przewodu i wtyczek. W przypadku zaśniedziałej wtyczki, dobrze jest ją wyczyścić.