Rezonatory wydechu

Układ wydechowy to na pozór mało skomplikowany system odpowiedzialny za usuwanie spalin, a także zmniejszanie toksyczności spalin i poziomu hałasu podczas pracy. Współczesne układy wydechowe są konstruowane przede wszystkim z myślą o zmniejszaniu emisji szkodliwych substancji ze spalin. Jednak walka idzie również o niwelowania hałasów generowanych przez jednostkę napędową. Jednym z elementów biorących udział w tej walce jest rezonator układu wydechowego.

Rezonator wydechu w samochodzie

Bez wysokiej jakości układu wydechowego współczesny samochód brzmiałby jak stary, zdezelowany traktor. Należy pamiętać, że każdy silnik spalinowy w trakcie pracy będzie wydawał głośne dźwięki, ponieważ w jego cylindrach dochodzi do ciągłych eksplozji, które pozwalają obracać wał korbowy. Ponadto moc jednostki napędowej jest ściśle uzależniona od siły tych mikro eksplozji.

Rezonator wydechu to jeden z elementów układu wydechowego w samochodzie, w którym zachodzą zjawiska rezonansowe. To dzięki niemu praca jednostki napędowej jest elastyczna i poprawna, a moment dołka w wykresie momentu obrotowego zanika. Podstawowym zadaniem rezonatora, podobnie jak tłumika, jest zmniejszenie poziomu hałasu wydechowego i skierowanie przepływu spalin poza samochód. W momencie, gdy pogorszają się osiągi pojazdu lub gdy podczas jazdy pojawia się niepokojący dźwięk z układu wydechowego, wówczas całkiem prawdopodobne, że rezonator układu wydechowego uległ uszkodzeniu.

Wydajność silnika zależy od przepustowości rezonatora układu wydechowego. Im niższy jest opór spalin, tym łatwiejsze jest odprowadzanie spalin z cylindrów, co wpływa również na łatwiejsze obracanie się wału korbowego i nie wymaga zużywania większej ilości energii na usuwanie produktów spalania.

Budowa rezonatora układu wydechowego

Z zewnątrz rezonator tłumika przypomina mniejszą wersję głównego tłumika. Znajduje się on na początku wydechu pojazdu, tuż za katalizatorem. Rezonator jest najczęściej wykonany ze stali nierdzewnej, odpornej na wysokie temperatury (gaz opuszczający kolektor wydechowy silnika jest bardzo gorący). Rezonator układu wydechowego jest jednym z pierwszych elementów stabilizujących wydech. Pozostałe części odpowiadają za czyszczenie produktów spalania, a raczej ich neutralizację (w jednostkach wysokoprężnych jest to filtr cząstek stałych, w silnikach benzynowych katalizator).

Kolba rezonatora składa się z kilku komór oddzielonych od siebie metalowymi przegrodami. Nazywa się je reflektorami, a ich zadaniem jest spowalnianie przepływu spalin i czynie ich cichszymi. Reflektory są wyposażone w rurki (w niektórych przypadkach z perforacją), przez które strumień wpływa do następnej komory. Niektóre modele rezonatorów są całkowicie puste, natomiast inne mają uszczelnienie między komorami i rurami.

Popularni producenci rezonatorów układu wydechowego

  • Ernst
  • Walker
  • Bosal
  • Asmet
  • Eberspacher
  • IMASAF
  • Vegaz

Fabrycznie nowe rezonatory układu wydechowego teraz w iParts.pl w najniższej rynkowej cenie. Szukasz odpowiedniego elementów do swojego samochodu? Wybierz markę auta z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego samochodu. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Zapraszamy do iParts.pl po tanie rezonatory wydechu od najlepszych producentów elementów układów wydechowych. Zapewniamy fachową pomoc techniczną i natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Rezonator układu wydechowego WALKER
Rezonator układu wydechowego KLARIUS

FAQ

Czym jest rezonator wydechu?

Rezonator wydechu odpowiada za redukowanie zjawisk rezonansowych, które naturalnie powstają w każdym układzie wydechowym. Zadaniem rezonatora jest więc wyłapywanie tego typu zjawisk oraz redukowanie ich przykrych skutków. Dzięki temu praca jednostki napędowej jest cichsza, bardziej przyjemna dla ludzkiego ucha. Warto również wiedzieć, że rezonator może mieć wpływ nie tylko na jakość pracy, ale także na osiągi jednostki napędowej znajdującej się w naszym samochodzie.

Do czego służy rezonator wydechu?

Głównym zadaniem rezonatora jest zmniejszenie hałasu, który wytwarza silnik, a który jest przenoszony przez poszczególne elementy układu wydechowego. Odpowiada również za skierowanie przepływu spalin poza auto oraz za kulturę i wydajność pracy jednostki napędowej. Dzięki takim elementom jak rezonatory wydechu kultura pracy nowoczesnych jednostek jest bardzo wysoka, co bezpośrednio przekłada się na komfort podróżowania naszym samochodem. Zastosowanie takich podzespołów ma również wpływ na nasze otoczenie.

Czy da się wymienić rezonator wydechu?

Rezonator układu wydechowego jest jednym z segmentów tego podzespołu. W zależności od konstrukcji całego układu, jego wymiana jest możliwa, lecz sama jej procedura może być bardzo różna. W niektórych przypadkach rezonatory montowane są na specjalnych opaskach zaciskowych, a w innych mogą być zespawane lub zgrzane z pozostałymi elementami wydechu. Przed przystąpieniem do wymiany, warto więc upewnić się, które z tych rozwiązań zostało zastosowane w przypadku naszego pojazdu.

Ile kosztuje nowy rezonator wydechu do samochodu?

Ceny nowych rezonatorów, które mogą być stosowane w samochodach, zaczynają się już od około 100 zł za sztukę. Koszt zakupu takiego elementu jest zależny od jego konstrukcji, a także przeznaczenia. Bardziej rozbudowane elementy będą miały naturalnie wyższą cenę, natomiast nieco bardziej proste konstrukcje, zawierające mniej części, będą oczywiście zdecydowanie tańsze. W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziecie Państwo tysiące części pochodzących od renomowanych dostawców, które dostępne są w bardzo korzystnych cenach.

Jak skutecznie redukować dźwięki generowane przez wydech?

Spalinowe jednostki napędowe podczas pracy wytwarzają bardzo dużo, na dłuższą metę uciążliwych dla człowieka dźwięków. Właśnie dlatego zaczęto stosować różnego rodzaju tłumiki oraz wygłuszenia, dzięki którym nowoczesne jednostki napędowe są bardzo ciche i przyjazne dla środowiska. W układach odprowadzania spalin stosuje się różnego rodzaju rezonatory, tłumiki oraz wygłuszenia, dzięki którym ilość decybeli generowanych przez jednostkę podczas pracy jest zdecydowanie niższa.