Rolka kierunkowa paska klinowego

Każdy samochód składa się z wielu zespołów mechanizmów i części, które tworzą jedną, spójna całość. W takich rozwiązaniach każdy element składowy odgrywa swoją rolę dla końcowego sukcesu całego mechanizmu. Jednym z takich rozwiązań jest mechanizm napinacza paska klinowego, w którym kluczową rolę odgrywa rolka kierunkowa paska klinowego.

Mechanizm napinacza w samochodzie

Pasek klinowy, pomimo swej niepozorności, odgrywa kluczową rolę w każdym współczesnym samochodzie. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu jego zerwanie nie skutkowało natychmiastowym unieruchomieniem pojazdu. Dziś odpowiada on za pracę wielu istotnych dla prawidłowej pracy silnika urządzeń pomocniczych, jak np. alternator czy pompa wody, a jego uszkodzenie oznacza koniec dalszej jazdy.

Nieprawidłowości w pracy paska klinowego przekładają się bezpośrednio m.in. na problemy z ładowaniem akumulatora, a to z kolej przełoży się na brak możliwości uruchomienia silnika, czy też na kłopoty z prawidłowym chłodzeniem jednostki napędowej. W starszych konstrukcjach samochodowych pasek klinowy był najczęściej zakładany, a także regulowany ręcznie. W najnowszych pojazdach stosowane są specjalne samonapinacze, które w sposób automatyczny dociągają pasek do odpowiedniego poziomu naprężenia. Napinacz jest więc zespołem elementów odpowiadających za właściwe naprężenie paska oraz zapobiegających jego ślizganiu się po kole napędowym.

Rolka napinacza w mechanizmie napinacza paska

Mechanizm napinacza paska klinowego zbudowany jest z kilku kluczowych elementów. Jednym z najważniejszych z nich jest bez wątpienia rolka kierunkowa paska klinowego, która odpowiada m.in. za właściwe napięcie paska rozrządu, a także za maksymalną redukcję powstających podczas pracy mechanizmu wibracji. Rolka prowadząca pasek klinowy dba o prawidłową pracę całego układu rozrządu. Jej awaria praktycznie uniemożliwia dalsze poruszanie się pojazdem.

Typowe usterki mechanizmu napinacza paska klinowego w samochodzie

Przede wszystkim systematyczna kontrola stanu technicznego paska klinowego to absolutne minimum serwisowe. Należy również sprawdzać, czy rolka kierunkowa paska klinowego pracuje prawidłowo i czy trzyma pion podczas pracy. Pierwszym sygnałem, że z mechanizmem napinającym dzieje się coś złego, jest pojawienie się pisków podczas uruchamiania jednostki napędowej. Piski stają szczególnie intensywne zwłaszcza przy większej wilgotności powietrza lub gdy spada temperatura. Wynika to ze zmian warunków tarcia powstającego pomiędzy zużytym paskiem klinowym a kołem pasowym. Rolka prowadząca paska klinowego może z czasem ulec wytarciu, podobnie jak pasek czy koło pasowe. Na wszystkie objawy zużycia tych elementów należy szybko reagować i poddawać je natychmiastowej wymianie.

Popularni producenci rolek kierunkowych paska klinowego

  • Meyle
  • SKF
  • Topran
  • INA
  • Febi Bilstein
  • Ashika
  • SWAG
  • Ruville

Cena rolek kierunkowych paska klinowego nie jest wysoka. Ważne jednak, aby kupować części pochodzące wyłącznie od sprawdzonych producentów, charakteryzujące się bardzo dobrą jakością. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund rolkę kierunkową, jakiej szukasz.

Tylko w iParts.pl otrzymasz tanie rolki kierunkowe z gwarancją najlepszej jakości ich wykonania. Wszystkie dostępne elementy są fabrycznie nowe i zostały dostarczone przez renomowanych producentów osprzętu silnikowego. Z naszej strony zapewniamy profesjonalną obsługę, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Rolka kierunkowa NPS
Rolka kierunkowa VAICO
Rolka kierunkowa BTA
Rolka kierunkowa MAGNETI MARELLI
Rolka kierunkowa MASTER-SPORT GERMANY
Rolka kierunkowa OPTIMAL
Rolka kierunkowa GATES
Rolka kierunkowa JP GROUP