Uszczelniacze zaworów głowicy silnika zabezpieczają cylindry przed zalaniem ich olejem silnikowym. Jednak jak to z uszczelkami bywa, nie są to elementy wieczne i z czasem ulegają degradacji oraz wyeksploatowaniu. Kiedy przestają spełniać swoje zadanie, należy niezwłocznie je wymienić.
Uszczelniacze zaworów silnika w samochodzie
Uszczelniacze trzonków zaworów to niewielkie uszczelki znajdujące się w głowicy silnika, które, jak sama nazwa wskazuje, obejmują trzonki zaworów i uniemożliwiają przedostawanie się do wnętrza cylindrów jednostki napędowej oleju silnikowego (z mechanizmu sterowania zaworami). Uszkodzony uszczelniacz zaworowy wcześniej czy później zacznie przepuszczać olej, który będzie spalany wraz z paliwem.
Konsekwencją nieprawidłowej pracy uszczelniaczy jest powolna degradacja jednostki napędowej na skutek gromadzenia się nagaru wewnątrz komór spalania. Symptomem tego, że uszczelniacz zaworu głowicy silnika uległ uszkodzeniu, jest również podwyższone zużycie oleju silnikowego, szybkie zużycie świec zapłonowych oraz charakterystyczny niebieski kolor spalin wydobywających się z rury wydechowej.
Najczęstsze objawy uszkodzonych uszczelniaczy zaworowych:
- niebieski koloru dymu wydechowego (zimny silnik)
- większe dymienie po pracy silnika na wolnych obrotach
- mniejszy poziom oleju
- wyraźny i intensywny zapach spalonego oleju podczas rozruchu silnika
Przyczyny awarii uszczelniaczy zaworów
Zazwyczaj uszczelniacz do zaworów ulega uszkodzeniu na skutek nieprawidłowej eksploatacji samochodu, czego winę ponoszą przede wszystkim sami kierowcy.
Przyczyną uszkodzeń uszczelniaczy jest gwałtowna zmiana przełożenia skrzyni biegów przy dużej prędkości. Wówczas może dojść nawet do złamania trzonka zaworu. Inna częsta przyczyna to nie trzymanie się terminów wymiany rozrządu. Chodzi przede wszystkim o wymianę paska lub łańcucha.
Kolejna rzecz odbijająca się na żywotności uszczelniaczy zaworów głowicy silnika, to jazda na przepalonym oleju. Olej wraz z filtrem oleju należy wymieniać co rok/dwa lub według zaleceń producenta dla danej jednostki silnikowej.
Główne przyczyny uszkodzenia uszczelniaczy zaworów:
- gwałtowna zmiana biegów przy dużej prędkości
- brak wymiany paska rozrządu
- jazda na przepalonym oleju
- brak wymiany filtra oleju
- regeneracja zaworów
Warto również przy okazji wymiany uszczelniaczy całkowicie zregenerować głowicę, m.in. czyszcząc zawory i komory spalania z nagaru. Wiąże się to z jej demontażem, wymianą uszczelki pod głowicą oraz planowaniem, jednak otrzymujemy wówczas gwarancję, że silnik, przy właściwej eksploatacji, posłuży bezproblemowo przez kilka następnych lat.
Koszt wymiany uszczelniaczy zaworów
Same uszczelniacze zaworów głowicy silnika nie kosztują zbyt wiele. Najtańsze elementy są dostępne już za kilkadziesiąt złotych, najdroższe za co najmniej 250 zł. Kosztowna jest za to ich wymiana. Konieczny jest bowiem demontaż pokrywy zaworów, mechanizmu sterowania zaworami, a w niektórych silnikach niezbędne jest również zdjęcie głowicy oraz mechanizmu zaworów. To wymaga czasu, odpowiedniej wiedzy oraz doświadczenia. Wyspecjalizowane warsztaty za taką wymianę żądają od 500 zł wzwyż.
Sklep iParts.pl dostarcza uszczelniacze trzonków zaworów najwyższej klasy w konkurencyjnej cenie rynkowej. Tanio nie znaczy gorszej jakości! Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną, szeroką ofertę części oraz szybką realizację zamówienia.