Bezpieczniki Ford Mondeo (2010-2014). Gdzie znajdują się skrzynki? Jak wymienić bezpieczniki?
Jesteś właścicielem Forda Mondeo wyprodukowanego w latach 2010-2014? Zauważyłeś w aucie problemy z układem elektrycznym? Jeśli na oba te pytania odpowiedziałeś twierdząco i nie zlokalizowałeś jeszcze przyczyny awarii, warto przyjrzeć się znajdującym się w pojeździe skrzynkom z bezpiecznikami. Nie wiesz, jak się do nich dostać? Dziś Ci w tym pomożemy!

Aby ułatwić to zadanie, zdradzimy:
- Gdzie znajdują się skrzynki z bezpiecznikami w Fordzie Mondeo (2010-2014)?
- Jak czytać poszczególne elementy komponentów?
- Oraz, w jaki sposób powinno się podjąć ich wymiany?
Skrzynki z bezpiecznikami w modelu Ford Mondeo (2010-2014). Gdzie szukać? Jak czytać?
Ford Mondeo produkowany w latach 2010-2014 kierowców cieszył przede wszystkim przestronnym wnętrzem. I to właśnie w nim znajdziemy dwie z trzech skrzynek z bezpiecznikami. Wyróżniamy bowiem:
- skrzynkę bezpieczników w przedziale pasażerskim, pod schowkiem na rękawiczki,
- skrzynkę bezpieczników w bagażniku,
- oraz trzecią skrzynkę, znajdującą się pod maską, w komorze silnika.
Dostanie się do każdej z nich jest stosunkowo proste. Jeśli chodzi o skrzynkę w przedziale pasażerskim, wystarczy jedynie otworzyć schowek po stronie pasażera i usunąć osłonę chroniąca komponent. W przypadku skrzynki w komorze silnika, którą znajdziemy po lewej stronie, w pobliżu akumulatora, należy zrobić podobnie. To znaczy, zdjąć pokrywę zabezpieczająca. A co z komponentem znajdującym się w bagażniku? Skrzynka zlokalizowana jest po jego lewej stronie. A więc, należy udać się na tył auta, otworzyć bagażnik i, po zlokalizowaniu komponentu, zdjąć ochronkę.
Kabina pasażerska a skrzynka z bezpiecznikami

1 | 7.5A | Moduł kierownicy |
2 | 5A | Klaster instrumentów |
3 | 10A | Lampy wewnętrzne |
4 | 5A | Immobilizer silnika |
5 | 7.5A | Adaptacyjny tempomat (ACC) |
6 | 5A | Czujnik deszczu |
7 | 15A | Zapalniczka |
8 | 10A | Zasilanie odblokowania klapki wlewu paliwa |
9 | 15A | Spryskiwacze szyby przedniej – tył |
10 | 15A | Spryskiwacze szyby przedniej – przód |
11 | 10A | Zasilanie zwalniania bagażnika |
12 | 10A | Zasilanie blokady klapki wlewu paliwa |
13 | 20A | Pompa paliwowa |
14 |
5A | Zdalny odbiornik częstotliwości Wewnętrzny czujnik ruchu |
15 | 5A | Stacyjka |
16 | 5A | Sygnalizator awaryjny (system alarmowy) OBD II (diagnostyka komputera pokładowego) |
17 | 5A | Siłownik wibracji kierownicy |
18 | 10A | Zasilanie poduszki powietrznej |
19 | 7.5A | ABS Czujnik odchylenia Elektryczny hamulec postojowy Zasilanie pedału przyspieszenia |
20 | 7.5A | Zasilanie elektroniczne Bezpiecznik elektroniczny Lusterko samościemniające się Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu |
21 | 15A | System audio |
22 | 5A | Przełącznik świateł hamowania |
23 | 20A | Szyberdach |
24 | 5A | Kolumna kierownicy Moduł klimatyzacji |
Komora silnika a skrzynka z bezpiecznikami

F1 | 10A | Moduł sterowania skrzynią biegów (AWF21) |
F1 | 15A | Moduł kontroli skrzynią biegów (MPS6) |
F2 | 5A | Silniki wysokoprężne: Monitorowanie świec żarowych |
F2 | 5A | Monitorowanie świec żarowych parownika (2,0 l Duratorq-TDCi Stage V) |
F3 | 70A | Wentylator chłodzący silnik – podwójny wentylator (2,3 l Duratec-FIE) |
F3 | 80A | Elektryczne hydrauliczne wspomaganie kierownicy (EHPAS) (2,0 l Duratorq-TDCi) |
F4 | 60A | Świece żarowe |
F5 | 60A | Wentylator chłodzący silnik |
F6 | 10A | Czujnik CMS Czujnik tlenu Zarządzanie silnikiem: Czujniki HEGO 1 Zmienne fazy rozrządu; |
F6 | 20A | Świeca żarowa parownika |
F7 | 5A | Cewki przekaźników |
F8 | 10A | Moduł sterujący układu napędowego |
F8 | 20A | Moduł sterujący układu napędowego (2,0 l Duratorq-TDCi Stage V) |
F9 | 10A | Czujnik MAF Zawór sterujący wirowania Wtryskiwacze paliwa Nagrzewnica CCV PTC Zmienny zawór dolotowy Zmienny zawór wydechowy |
F9 | 5A | Parownik pompy paliwa (2,0 l Duratorq-TDCi Stage V) |
F10 | 10A | Moduł sterujący silnika |
F11 | 10A | Zawór PCV Zawór VCV Czujnik wody w paliwie Zawór Sonic Purge Zawór sterujący wirowaniem Zawór zmiennego wlotu, zawór EGR Zawór sterujący olejem IWT |
F11 | 5A | Czujnik MAF, czujnik wody w paliwie (2,0 l Duratorq-TDCi Stage V), aktywna przesłona kratki |
F12 | 10A | Przepustnica EGR Zmienny zawór sterujący turbosprężarki Cewka na korku Zarządzanie silnikiem: Zawór oczyszczania kanistra Przełącznik ciśnieniowy wspomagania kierownicy |
F12 | 5A | Cewki przekaźników (2,0 l Duratorq-TDCi Stage V) |
F13 | 15A | Przekaźnik klimatyzacji |
F14 | 15A | Nagrzewnica filtra oleju napędowego (2,0 l Duratorq-TDCi Stage V) |
F14 | 20A | Pompa próżniowa hamulca |
F14 | 10A | Czujniki HEGO (2,2L Duratorq-TDCi Stage V) |
F15 | 40A | Przekaźnik rozrusznika |
F 16 | 80A | Dodatkowa nagrzewnica na olej napędowy (PTC) |
F17 | 60A | Centralne zasilanie skrzynki bezpieczników A |
F18 | 60A | Centralne zasilanie skrzynki bezpieczników B |
F19 | 60A | Zasilanie tylnej skrzynki bezpieczników C |
F20 | 60A | Zasilanie tylnej skrzynki bezpieczników D |
F21 | – | Nieużywany |
F22 | 30A | Moduł wycieraczek szyby przedniej |
F23 | 30A | Podgrzewana tylna szyba |
F24 | 30A | Spryskiwacz reflektorów |
F25 | 30A | Zawory ABS |
F26 | 40A | Pompa ABS |
F27 | 30A | Nagrzewnica na paliwo |
F28 | 40A | Dmuchawa nagrzewnicy |
F29 | – | Pusty |
F30 | – | Pusty |
F31 | 15A | Klakson |
F32 | 5A | Nagrzewnica na paliwo - pilot zdalnego sterowania |
F33 | 5A | Moduł włącznika światła Cewki skrzynki bezpieczników w komorze silnika |
F34 | 40A | Podgrzewana szyba przednia (lewa strona) |
F35 | 40A | Podgrzewana szyba przednia (prawa strona) |
F36 | 5A | ABS |
F37 | 10A | Podgrzewane dysze spryskiwaczy przednich |
F38 | 5A | Adaptacyjny tempomat (ACC) |
F39 | 15A | Adaptacyjny system oświetlenia przedniego (AFS) |
F40 | – | Pusty |
F41 | 20A | Panel przyrządów |
F42 | 10A | Moduł sterujący silnika Moduł sterujący skrzyni biegów Elektryczne hydrauliczne wspomaganie kierownicy (EHPAS) 15 zasilania |
F43 | 5A | Regulacja ustawienia reflektorów Adaptacyjny system przedniego oświetlenia (AFS) |
F44 | – | Pusty |
F45 | 15A | Wycieraczka tylnej szyby |
Bagażnik a skrzynka z bezpiecznikami
Jak to mówią, najlepsze na deser. Zajmijmy się teraz skrzynkami z bezpiecznikami zlokalizowanymi w bagażniku, po lewej stronie. Fotografia poniżej przedstawia pełny komponent, zarówno dla wersji Saloon, tj. Sedan, jak i Estate, tj. Kombi. Ford Mondeo produkowany w latach 2010-2014 występował bowiem w obu z nich. Czym się różnią? Pierwsza jest klasyczna, czterodrzwiowa, z oddzielnym bagażnikiem. Druga natomiast jest dużo bardziej praktyczna, z długim, pojemnym bagażnikiem.

A jak wyglądają schematy bezpieczników w skrzynkach znajdujących się w obu tych wersjach?
FA1 | 25A | Moduł drzwi (lewy przód) (okno góra/dół, centralny zamek, elektrycznie składane lusterko, podgrzewane lusterko) |
FA2 | 25A | Moduł drzwi (prawy przód) (okno góra/dół, centralny zamek, elektrycznie składane lusterko, podgrzewane lusterko) |
FA3 | 25A | Moduł drzwi (lewy tył) (okno góra/dół) |
FA4 | 25A | Moduł drzwi (prawy tył) (okno góra/dół) |
FA5 | 10A | Zamek tylny (bez modułów tylnych drzwi) |
FA6 | 15A | Pomocnicze gniazdo zasilania |
FA7 | 5A | Cewki przekaźników |
FA8 | 20A | Moduł pojazdu bez kluczyka |
FA9 | – | Pusty |
FA10 | 30A | Elektryczny fotel kierowcy |
FA11 | 20A | Akcesoria Moduł przyczepy |
FA12 | – | Pusty |
FB1 | 5A | Moduł wspomagania parkowania System informacji o martwym polu (BUS) |
FB2 | 15A | Moduł zawieszenia |
FB3 | 15A | Podgrzewany fotel kierowcy |
FB4 | 15A | Podgrzewany przedni fotel pasażera |
FB5 | 15A | Podgrzewany tylny lewy fotel |
FB6 | – | Pusty |
FB7 | 15A | Podgrzewany prawy tylny fotel |
FB8 | – | Pusty |
FB9 | 30A | Elektryczny fotel pasażera z przodu |
FB10 | 10A | Sygnalizator antywłamaniowy |
FB11 | – | Pusty |
FB12 | – | Pusty |
FC1 | – | Pusty |
FC2 | – | Pusty |
FC3 | – | Pusty |
FC4 | – | Pusty |
FC5 | 7,5A | Zmieniarka CD System rozrywki dla tylnych siedzeń |
FC6 | – | Pusty |
FC7 | 5A | Moduł funkcyjny pamięci siedzenia |
FC8 | 20A | Wejście bez klucza |
FC9 | 20A | Wzmacniacz dźwięku |
FC10 | 10A | System audio Sony |
FC11 | – | Pusty |
FC12 | – | Pusty |
Jak sprawdzić i wymienić uszkodzony bezpiecznik w modelu Ford Mondeo (2010-2014)?
Przejdźmy zatem do najważniejszego, a więc, jak zabrać się za wymianę przepalonego bezpiecznika?
- Wyłącz silnik i odłącz akumulator.
- Przygotuj specjalne szczypce do bezpieczników oraz nowe bezpieczniki o odpowiednim amperażu.
- Zlokalizuj odpowiednią skrzynkę i znajdź uszkodzony bezpiecznik.
- Wyjmij podejrzany bezpiecznik i sprawdź, czy jego wewnętrzny drut jest przerwany bądź przepalony. Jeśli tak, bezpiecznik wymaga wymiany.
- Używając szczypiec, wyjmij uszkodzony bezpiecznik.
- Włóż nowy bezpiecznik o tym samym amperażu w to samo miejsce, upewniając się, że jest dobrze osadzony.
- Podłącz z powrotem ujemny biegun akumulatora.
- Włącz zapłon i sprawdź, czy wymieniony bezpiecznik działa poprawnie oraz, czy naprawione układy elektryczne działają prawidłowo.
- Zamknij skrzynki – w przypadku skrzynki w kabinie, również schowek.
- I w drogę!