Co można zrobić ze starymi oponami? Gdzie należy oddawać zużyte ogumienie samochodowe?
Ilość opon, które każdego roku kończą swoją przydatność w roli ogumienia samochodowego, sięga w Polsce milionów sztuk. Te miliony opon muszą być gdzieś oddane i przez kogoś przetworzone. Gdzie i jak? Co możecie zrobić ze swoimi starymi oponami?

Średnio każda opona samochodowa w procesie eksploatacji – aż do momentu, gdy przestaje nadawać się do dalszego użycia – traci ok. 20% swojej pierwotnej masy. Te 20% to materiał ścierany głównie z bieżnika i rozpraszany po drogach całego kraju. Odzyskać utraconej w ten sposób gumy już nie sposób, jednak zawsze pozostaje nam jeszcze 80% oryginalnej opony. Co z tym zrobić? Na pewno nie wolno nam starych opon wyrzucać, palić czy pozostawiać gdzieś na tzw. zmarnowanie. To prawda, że z czasem opona ulega degradacji i rozpadowi, jednak przy okazji cały tworzący ją materiał przeniknie do otaczającego nas środowiska. Stare opony nie ulegają utlenieniu. To, że zaczynają się rozpadać, nie znaczy wcale, że znikają z naszego otoczenia. Mikroplastik wchodzący w skład mieszanki gumowej skazi ziemię wokół, przeniknie do wód gruntowych i okolicznej roślinności, a częściowo będzie też unoszony z wiatrem i z powietrzem będzie trafiał do naszych dróg oddechowych. Czegoś takiego zdecydowanie nie chcemy. A co chcemy? Recyklingu i utylizacji. Każda opona samochodowa, bez względu na typ, gabaryty czy poziom zużycia, może zostać przetworzona i wykorzystana ponownie. W jaki sposób? Co każdy z nas może zrobić, aby zużyte opony trafiały w odpowiednie dla niech miejsca?
Co ze starymi oponami mogą zrobić osoby prywatne? Gdzie każdy kierowca może oddać zużyte ogumienie samochodowe?
Jako osoby prywatne, zwykli kierowcy kupujący opony samochodowe wyłącznie na własne potrzeby, stare ogumienie samochodowe możemy przede wszystkim oddać do utylizacji w warsztacie samochodowym lub zakładzie wulkanizacyjnym, w jakim zakładamy nowe opony. Jest to rozwiązanie najprostsze i chyba najczęściej stosowane. Nie musimy się właściwie niczym więcej przejmować – zbiórka i przekazanie starych, zużytych opon leży już wówczas całkowicie w kompetencjach właściciela warsztatu. Jedyna uciążliwość, jaka może nas przy tej okazji spotkać, to konieczność wniesienia drobnej opłaty recyklingowej, która ma przede wszystkim pokryć koszty przechowywania oraz transportu zużytych opon do punktu ich utylizacji. Opłaty te w większości przypadków są na szczęście naprawdę symboliczne i powinny sięgać od kilku do kilkunastu złotych za oponę. Oczywiście, w przypadku 4 opon może to oznaczać już konkretne pieniądze, ale jeśli ktoś kupuje opony nowe – zwłaszcza jeśli są to opony dobrej jakości – do utylizacji będzie je oddawał średnio raz na 10 lat. Przy takim przeliczniku te kilkadziesiąt złotych opłaty recyklingowej wydaje się być kwotą symboliczną.
Opona wielosezonowa KLEBER Quadraxer 2
A co, jeśli oddanie do zakładu wulkanizacyjnego lub warsztatu nie wchodzi w grę? Zawsze pozostaje nam jeszcze:
- Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów (PSZOK) – w każdej gminie powinny mieścić się takie punkty przyjmujące m.in. stare opony samochodowe. Zanim jednak wybierzecie się do Waszego lokalnego PSZOK, sprawdźcie w internecie zasady w nim obowiązujące. Może się bowiem okazać, że w okolicznym PSZOK obowiązuje np. limit liczy opon możliwych do oddania. Limity takie przewidują przykładowo możliwość oddania jedynie 4 opon w ciągu 12 miesięcy.
- Lokalna zbiórka odpadów niestandardowych, tzw. gabarytowych – chyba każda gmina w Polsce co najmniej raz w roku organizuje specjalne zbiórki odpadów niestandardowych, ponadwymiarowych, czyli tzw. gabarytowych. Podczas takiej zbiórki możecie oddać również stare, zużyte opony i to często w ilości większej niż w przypadku PSZOK z limitami. Wystarczy dowiedzieć się, kiedy odbędzie się kolejna taka zbiórka i oddać opony do przekazania do utylizacji.
To są sposoby używane przez nas – zwykłych kierowców. A co ze starymi oponami mogą zrobić przedsiębiorcy dysponujący większą ich ilością?
W jaki sposób starych opon pozbywają się warsztaty samochodowe i wulkanizacyjne? Jakie możliwości oferuje polski rynek?
Warsztaty samochodowe, zakłady wulkanizacyjne, a także firmy dysponujące własnymi flotami pojazdów i kupujące opony w ilościach hurtowych, mogą pozbyć się zużytego ogumienia samochodowego na 2 podstawowe sposoby:
- Centrum Utylizacji Opon – jest to rozwiązanie bardzo dobre, ale nie sprawdza się w każdym przypadku. Do CUO bezpłatnie oddawać opony mogą tylko ci, którzy kupują nowe ogumienie i to konkretnych producentów opłacających funkcjonowanie Centrum. Istnieją tez pewne ograniczenia względem ilości oraz czasu oddawania starego ogumienia.
- Firmy zajmujące się odbiorem starych, zużytych opon – każda z nich oferuje nieco inne warunki, tak finansowe, jak i logistyczne. To od kalkulacji konkretnego warsztatu zależy, która z tych firm okaże się dla niego najlepszym partnerem.
A co dzieje się ze starymi, zużytymi oponami samochodowymi? Przechodzą recykling energetyczny lub materiałowy. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest recykling materiałowy, który zgodnie z prawem ma objąć co najmniej 15% wszystkich, oddawanych do utylizacji opon w ciągu roku. Skutkiem recyklingu materiałowego jest odzysk materiałów zużytych do produkcji opon i przekazanie ich do ponownego wykorzystania.