-10% NA FILTRY! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

7
7
1
1
2
2
3
3
0
0
3
3
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Czujnik pedału gazu. Wszystko, co musisz wiedzieć o tym dość mało znanym elemencie Twojego auta

Czujnik pedału gazu to niewielki, ale dość mocno skomplikowany element mający spory wpływ na pracę samochodu. Ponieważ występuje obecnie w absolutnie każdym samochodzie, a także w wielu innych pojazdach silnikowych, powinien być doskonale znany wszystkim kierowcom. A mimo to niewielu z nas zdaje sobie w ogóle sprawę z jego istnienia. Dlaczego tak jest? Co koniecznie należy wiedzieć o czujniku pedału gazu?

Czujnik położenia pedału gazu - wymiana, objawy uszkodzenia

Czym jest i skąd się wziął czujnik pedału gazu?

Czujnik pedału gazu znany jest i używany powszechnie w samochodach od bardzo wielu lat. Aż trudno w to uwierzyć, ale w starszych modelach aut z napędem benzynowym czujnik ten w ogóle nie występował. Jego rolę pełniła prosta linka łącząca pedał gazu z przepustnicą. W tym samym jednak czasie czujniki pedału gazu stosowane były już w samochodach z silnikami Diesla. Dlaczego? Ponieważ brak przepustnicy wykluczał w ich przypadku stosowanie jakiejkolwiek linki. Jedynym rozwiązaniem w silnikach wysokoprężnych było sterowanie gazem za pomocą specjalnego czujnika przyśpieszenia, występującego również pod nazwą czujnika pozycji pedału gazu lub potencjometru pedału gazu.

Czujniki pedału gazu trafiły do samochodów z silnikami benzynowymi prosto od aut z napędem dieslowskim i bardzo szybko zadomowiły się w nich na dobre. Zadaniem każdego takiego czujnika jest przekazywanie do jednostki sterującej pracą silnika informacji o tym, jak bardzo wychylony jest pedał gazu. Zasada jest tu bardzo prosta – z im większą mocą naciskacie na pedał gazu, tym większe jest wychylenie czujnika. Informacje o stopniu jego wychylenia momentalnie trafiają do jednostki sterującej, która m. in. na ich podstawie (jak również na podstawie informacji z czujnika ciśnienia doładowania) oblicza właściwy czas otwarcia wtryskiwaczy. Informacje te również decydują o otwarciu przepustnicy. Na co jeszcze wpływ mają dane przesyłane przez czujnik położenia pedału gazu?

  • Na pracę systemu ESP – system ten chroni samochód przed wpadnięciem w poślizg.
  • Na pracę automatycznej skrzyni biegów – na podstawie informacji z czujnika przekładnia automatyczna może zmienić bieg przy nagłym przyśpieszeniu.
  • Na pracę zaawansowanych systemów bezpieczeństwa.

Jednak aby czujnik pedału gazu mógł spełniać należycie swoją funkcję, musi być urządzeniem dość zaawansowanym i skomplikowanym technologicznie, a to znaczy drogim i dość wrażliwym na uszkodzenia.

Dlaczego czujnik pedału gazu ulega awarii i jakie są tego objawy?

Jak każda część elektroniczna, czujnik pedału gazu może ulec różnorakim usterkom mechanicznym lub zwyczajnemu zużyciu. Jakiego typu będą to usterki?

  • Wewnętrzne zwarcie układu elektronicznego czujnika – jego najczęstszą przyczyną jest wilgoć przedostająca się np. przez dywanik pod nogami kierowcy.
  • Skorodowanie wtyczki lub elektroniki czujnika – również jest to wina wilgoci, a łatwo może do tego dojść w przypadku nieszczelności obudowy.
  • Uszkodzenie przewodu łączącego czujnik z jednostką sterującą.
  • Zaśniedzenie wtyczki.

Jakie efekty dają podobne awarie? Przede wszystkim będą to:

  • brak reakcji silnika na naciskanie pedału gazu,
  • nieprawidłowa lub nierówna rekcja na wychylenie pedału gazu (efekt przerywanego sygnału generowanego przez czujnik),
  • przejście jednostki napędowej w stan awaryjny,
  • zapalenie się kontrolki check engine,
  • wyświetlenie się stosownego komunikatu na ekranie komputera pokładowego.

Dość częstym objawem awarii czujnika pedału gazu jest również podwyższona prędkość obrotowa na biegu jałowym.

Jak należy postępować w przypadku awarii czujnika pedału gazu?

Ponieważ w zdecydowanej większości przypadków czujnik przyśpieszenia jest to część praktycznie nierozbieralna, można go uznać za klasyczną „jednorazówkę”. Oznacza to, że jedynym sensowym rozwiązaniem w przypadku jego awarii jest wymiana uszkodzonej części na nową. Naprawa zwykle jest niemożliwa, a czyszczenie mija się z celem.

Na szczęście czujnik pedału gazu jest elementem łatwo dostępnym i bez względu na model posiadanego auta znajdziecie odpowiedni dla Was czujnik w naszym sklepie iParts.pl. Gdyby zaś pojawiły się jakieś problemy z dopasowaniem, w każdej chwili możecie skorzystać z podpowiedzi naszych ekspertów.

Popularne z kategorii Osprzęt elektryczny silnika

Sonda lambda BOSCH 0 281 004 148
309,00 zł
4.9 (27 ocen)
Czujnik temperatury płynu chłodzącego FEBI BILSTEIN 32510
28,00 zł
5.0 (5 ocen)
Czujnik temperatury płynu chłodzącego HELLA 6PT 009 309-331
37,00 zł
0 (0 ocen)
Sonda lambda BOSCH 0 258 986 602
180,00 zł
4.9 (27 ocen)
Sonda lambda NTY ESL-RE-001
86,00 zł
0 (0 ocen)
Sonda lambda DENSO DOX-0119
131,00 zł
4.6 (16 ocen)
Osprzęt elektryczny silnika w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Osprzęt elektryczny silnika pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Osprzęt elektryczny silnika
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
8 komentarzy
Opel Corsa E 1.4 90kM LPG - problemy pojawiały się rano, przy ruszaniu na zimnym silniku po mocniejszym wciśnięciu gazu wyskakiwał błąd 85 i silnik przechodził w tryb awaryjny. Był u mechanika, oczywiście komputer, i różne propozycje naprawy. W weekend miałem trochę czasu, chwila szukania w necie... demontaż pedału, rozebranie, osuszenie, przetarcie ścieżek WD40, wyczyszczenie styków i jak na razie kolejny miesiąc bez żadnej awarii.
"Jednak aby czujnik pedału gazu mógł spełniać należycie swoją funkcję, musi być urządzeniem dość zaawansowanym i skomplikowanym technologicznie, a to znaczy drogim i dość wrażliwym na uszkodzenia.". Faktcznie, bardzo zaawansowane i skomplikowane technologicznie urządzenie — kilka ścieżek oporowych, dwie sprężyny, dźwignia. Normalnie szczyt techniki :)
Ja mam następującą przypadłość w Clio III 1.2 16v, - gdy silnik przejdzie na obroty jałowe w okolicy 700 obr/min, naciskam bardzo powoli pedał gazu, parę milimetrów zero reakcji i nagle hop na 1200, siłą reakcji cofam pedał i spadają do tych 700, i chcąc podjechać parę metrów na 1 biegu występuje kangur hop sasa. Podmieniłem pedał ale dalej to samo. Gdzie szukać przyczyny?
Mam w miniaku klasyczny przykład z artykułu acz po ponownym rozruchu wszystko działa normalne. Pedal wymieniony i nadal problem jest. Jakieś rady?
Mam pytanie, jak wciskam pedał gazu to dopiero po chwili pomyśli w moim tdi, ale jak wsiadłem do jtd to reakcja jest natychmiastowa, czy to ma coś wspólnego z tym czujnikiem
Treściwie opracowany artykuł: przyczyny awarii, objawy, wskazówki jak postępować - to informacje, które najczęściej szukają posiadacze czterech kółek.
Do niedawna jeździłem jeszcze starym Volvo i któregoś dnia zaczęła świecić się kontrolka silnika. Po wstępnym przerażeniu okazało się, że to jednak nie awaria samego silnika, a problem z czujnikiem pedału gazu. Jako że jeździłem ponad 20-letnim samochodem, niespecjalnie się tym przejąłem – ale w nowym aucie faktycznie lepiej jest to od razu naprawić, jeśli miałoby to mieć negatywny wpływ na działanie innych systemów.
O tym, że taka część znajduje się w moim samochodzie dowiedziałem się, gdy uległa awarii. Mój mechanik stwierdził, ze trzeba wymienić na nową i wszystko wróci do normy. Przeglądnąłem oferty z iParts i są tu tego typu części ;) Piszą tu o ciekawych rzeczach, a w razie czego można kupić potrzebne części. Super miejsce. Pozdrawiam

Powiązane artykuły

Czujnik spalania stukowego/detonacyjnego - czym jest, objawy awarii. Kup u nas nawet 40% taniej

Co chroni Twoją jednostkę napędową przed niebezpiecznym spalaniem stukowym?

Jeżeli spod maski Twojego samochodu wydobywa się charakterystyczne dzwonienie zaworów, słyszalne podczas przyspieszania, to masz poważny problem. Spalanie stukowe, nazywane również detonacyjnym, to jedno z najniebezpieczniejszych i niekontrolowanych zjawisk, prowadzące do poważnych uszkodzeń jednostek napędowych o zapłonie iskrowym. Koniecznie sprawdź, czy Twój silnik jest wyposażony w czujnik spalania stukowego.

czytaj więcej >
Co to jest spalanie stukowe i dlaczego jest to cichy zabójca silnika?

Spalanie stukowe. Czym jest i dlaczego określane bywa mianem cichego zabójcy silnika?

„Cichy zabójca silnika” brzmi groźnie, ale czy zasadnie? Z całą pewnością spalanie stukowe może zrujnować każdy silnik, z całą pewnością również niewielu kierowców świadomych jest nawet nie samego zjawiska, co jego konsekwencji. A te bywają wręcz spektakularne, choć przecież wszystko zaczyna się niewinnie – od wibracji, hałasów i osmalonej końcówki rury wydechowej.

czytaj więcej >
Czujnik temperatury silnika - jak sprawdzić, objawy awarii. Kup u nas nawet 40% taniej

Mała rzecz, a może skutecznie zatruć Ci życie. Czujnik temperatury silnika niezbędny do prawidłowej pracy motoru

Jaką temperaturę ma jednostka napędowa podczas zwykłej jazdy samochodem? Jeśli nie wiesz, możesz to szybko sprawdzić dzięki czujnikowi cieczy chłodzącej silnika. Pamiętaj, że temperatura jest jednym z najważniejszych parametrów odpowiedzialnych za prawidłową pracę jednostki napędowej, a wszelkie uszkodzenia systemu monitorującego temperaturę silnika może się wiązać z większym zużyciem paliwa, wzrostem emisji spalin, zmniejszoną żywotnością poszczególnych elementów motoru.

czytaj więcej >
Czujnik położenia wałka rozrządu (CMP) - jak sprawdzić objawy awarii? Kup u nas nawet 40% taniej

Czujnik położenia wałka rozrządu, czyli CMP w informacyjnej pigułce

Zapewne zdecydowana większość kierowców słyszała o wałku rozrządu. Jako kluczowy element każdej jednostki napędowej, stanowi jedną z głównych sił napędowych pojazdu, która wprawia w ruch zawory jednostki napędowej, powodując, że samochód w ogóle rusza z miejsca. W momencie, gdy te elementy silnika nie działają tak, jak powinny, wówczas mamy problem, a poinformuje nas o tym czujnik położenia wałka rozrządu (CMP).

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze
Skontaktuj się z nami jeśli potrzebujesz naszej porady