-10% NA CZĘŚCI UKŁADU HAMULCOWEGO! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

9
9
7
7
2
2
8
8
4
4
7
7
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": 5
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Mała rzecz, a może skutecznie zatruć Ci życie. Czujnik temperatury silnika niezbędny do prawidłowej pracy motoru

Jaką temperaturę ma jednostka napędowa podczas zwykłej jazdy samochodem? Jeśli nie wiesz, możesz to szybko sprawdzić dzięki czujnikowi cieczy chłodzącej silnika. Pamiętaj, że temperatura jest jednym z najważniejszych parametrów odpowiedzialnych za prawidłową pracę jednostki napędowej, a wszelkie uszkodzenia systemu monitorującego temperaturę silnika może się wiązać z większym zużyciem paliwa, wzrostem emisji spalin, zmniejszoną żywotnością poszczególnych elementów motoru oraz słabszą płynnością samej pracy silnika. Przyjrzyjmy się bliżej czujnikowi temperatury płynu chłodzącego jednostki napędowej ECT.

Czujnik temperatury silnika - jak sprawdzić, objawy awarii. Kup u nas nawet 40% taniej

CTS, ECT, ECTS

Jazda samochodem, siłą rzeczy, powoduje nieustanne nagrzewanie się silnika, w którym dochodzi do ciągłego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Aby utrzymać jednostkę napędową w odpowiedniej, niskiej temperaturze, potrzebny jest specjalny system chłodzący oparty na chłodziwie. O tym, że silnik pracuje we właściwej lub niewłaściwej temperaturze, informuje nas czujnik temperatury silnika CTS, znany również jako czujnik temperatury płynu chłodzącego ECT lub ECTS. Odpowiada on za pomiar temperatury mieszanki chłodziwa w układzie chłodzenia jednostki napędowej.

Czujnik ECT ściśle współpracuje ze sterownikiem jednostki napędowej ECU, pilnując, by silnik pracował w optymalnym środowisku. W celu uzyskania precyzyjnego odczytu aktualnej temperatury silnika, ECU wysyła regulowane napięcie do czujnika CTS, będącego dwuprzewodowym rezystorem o zwykle ujemnym współczynniku temperaturowym. Czujnik CTS zanurzony w płynie chłodzącym wysyła do komputera pokładowego sygnał, który jest głównym współczynnikiem korekcyjnym podczas obliczania wyprzedzenia zapłonu, czasu trwania wtrysku paliwa oraz zapłonu, a także włączania i wyłączania elektrycznego wentylatora chłodzącego.

Rezystencja ECT

Aby przekształcić zmianę rezystencji ECT w zmianę napięcia, czujnik temperatury silnika musi być podłączony do obwodu najczęściej zasilanego napięciem odniesienia 5 V. Przy zimnej jednostce napędowej i zewnętrznej temperaturze 20 stopni Celsjusza rezystencja czujnika ECT waha się w granicach od 2000 do 300 Ω . W momencie uruchomienia silnika temperatura płynu chłodzącego zaczyna rosnąć. Czujnik ulega stopniowemu nagrzaniu, a jego odporność zmniejsza się proporcjonalnie. W temperaturze 90 stopni Celsjusza rezystencja czujnika ECT mieści się w przedziale od 200 do 300 Ω. W ten oto sposób sygnał zmiennego napięcia zależny od temperatury płynu w układzie chłodzącym samochodu jest przekazywany do komputera pokładowego pojazdu.

Dwa podstawowe rodzaje czujników

Czujnik temperatury silnika to niewielkie urządzenie mierzące zaledwie kilka centymetrów wysokości. Jego dolna część składa się z sensora zanurzonego w płynie chłodniczym, natomiast część górna posiada gwint, na którego końcu znajduje się gniazdko, służące do podłączenia przewodu sterownika ECU. Istnieją dwa główne rodzaje czujników ECT. Pierwszy, to czujnik z ujemnym współczynnikiem temperaturowym, czyli najpopularniejszy obecnie sensor wykorzystywany we współczesnych samochodach. Jego odporność maleje wraz ze wzrostem temperatury. Drugi rodzaj czujnika, to sonda z dodatnim współczynnikiem temperatury. W jej przypadku napięcie oraz rezystencja rosną wraz ze wzrostem temperatury. Tego typu rozwiązania wykorzystywany był w starszych systemach chłodzących takich, jak np. Renix.

Gdy czujnik nie działa…

Jak każdy element znajdujący się pod maską samochodu, również czujnik temperatury silnika może z czasem ulec usterce, wywołując szereg problemów, łącznie z przegrzaniem i zatarciem jednostki napędowej. Najczęstsze objawy uszkodzenia czujnika CTS, to:

  • większe spalanie, a więc niska oszczędność paliwa,
  • problem z uruchomieniem jednostki napędowej,
  • ograniczona wydajność silnika spowodowana błędnym obliczeniem mieszanki paliwowo-powietrznej,
  • przegrzewanie się silnika,
  • nieregularny odczyt temperatury silnika na desce rozdzielczej,
  • ostry dźwięk jednostki napędowej na biegu jałowym,
  • paląca się kontrolka na desce rozdzielczej.

Uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego to element nienaprawialny, który musi zostać wymieniony na nowy, najlepiej pochodzący od naprawdę sprawdzonego i godnego zaufania producenta. Jakakolwiek awaria sensora CTS może pociągnąć za sobą bardzo poważne konsekwencje zarówno dla pracy jednostki napędowej, jak i całego samochodu.

Popularne z kategorii Osprzęt elektryczny silnika

Sonda lambda BOSCH 0 281 004 148
297,00 zł
4.8 (45 ocen)
Czujnik temperatury płynu chłodzącego FEBI BILSTEIN 32510
28,00 zł
5.0 (5 ocen)
Czujnik temperatury płynu chłodzącego HELLA 6PT 009 309-331
36,00 zł
0 (0 ocen)
Sonda lambda BOSCH 0 258 986 602
186,00 zł
4.8 (45 ocen)
Sonda lambda NTY ESL-RE-001
76,00 zł
0 (0 ocen)
Sonda lambda DENSO DOX-0119
132,00 zł
4.6 (16 ocen)
Osprzęt elektryczny silnika w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Osprzęt elektryczny silnika pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Osprzęt elektryczny silnika
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
4 komentarze
Witam...mam problem z obrotami silnika w momencie uruchomienia (zimny silnik). Silnik często gaśnie. Po dwóch min. zaczyna pracować nirmalnie... Może ktoś coś doradzi... Pozdrawiam
Należy przyznać - artykuł w punkt, kiedyś padł mi termostat i spaliło czujnik temperatury silnika. Zmieniłem termostat ale czujniku nie miałem pojęcia. Dobrze, że dzięki takim artykułom poznaje się coraz lepiej swój samochód i można wyczuć od razu co jest nie tak.
U mnie od zakupu miałam problem z układem chłodzenia. Wymieniony był trojak, czujnik, chłodnica, przewody, uszczelka pod głowicą i nagrzewnica. Niektóre elementy po kilka razy, okazało się, że za problem odpowiada złe podłączenie układu zasiania gazu. Jeśli macie niezidentyfikowany problem z układem chłodzenia zwróćcie swoją uwagę na instalację gazową. może przyczyna leży właśnie w niej.
Miałem kiedyś podobny problem i faktycznie samochód miał większe zużycie paliwa, a usterka powodowała przegrzewanie się silnika. Jednak zaraz gdy pojawiła mi się kontrolka na desce rozdzielczej to pojechałem do mechanika i zostawiłem tam auto. Wymiana nie kosztowała dużo i do teraz wszystko w tej kwestii działa poprawnie

Powiązane artykuły

Czujnik położenia pedału gazu - wymiana, objawy uszkodzenia

Czujnik pedału gazu. Wszystko, co musisz wiedzieć o tym dość mało znanym elemencie Twojego auta

Czujnik pedału gazu to niewielki, ale dość mocno skomplikowany element mający spory wpływ na pracę samochodu. Ponieważ występuje obecnie w absolutnie każdym samochodzie, a także w wielu innych pojazdach silnikowych, powinien być doskonale znany wszystkim kierowcom. A mimo to niewielu z nas zdaje sobie w ogóle sprawę z jego istnienia. Dlaczego tak jest? Co koniecznie należy wiedzieć o czujniku pedału gazu?

czytaj więcej >
Czujnik położenia wałka rozrządu (CMP) - jak sprawdzić objawy awarii? Kup u nas nawet 40% taniej

Czujnik położenia wałka rozrządu, czyli CMP w informacyjnej pigułce

Zapewne zdecydowana większość kierowców słyszała o wałku rozrządu. Jako kluczowy element każdej jednostki napędowej, stanowi jedną z głównych sił napędowych pojazdu, która wprawia w ruch zawory jednostki napędowej, powodując, że samochód w ogóle rusza z miejsca. W momencie, gdy te elementy silnika nie działają tak, jak powinny, wówczas mamy problem, a poinformuje nas o tym czujnik położenia wałka rozrządu (CMP).

czytaj więcej >
Co to jest spalanie stukowe i dlaczego jest to cichy zabójca silnika?

Spalanie stukowe. Czym jest i dlaczego określane bywa mianem cichego zabójcy silnika?

„Cichy zabójca silnika” brzmi groźnie, ale czy zasadnie? Z całą pewnością spalanie stukowe może zrujnować każdy silnik, z całą pewnością również niewielu kierowców świadomych jest nawet nie samego zjawiska, co jego konsekwencji. A te bywają wręcz spektakularne, choć przecież wszystko zaczyna się niewinnie – od wibracji, hałasów i osmalonej końcówki rury wydechowej.

czytaj więcej >
Czujnik spalania stukowego/detonacyjnego - czym jest, objawy awarii. Kup u nas nawet 40% taniej

Co chroni Twoją jednostkę napędową przed niebezpiecznym spalaniem stukowym?

Jeżeli spod maski Twojego samochodu wydobywa się charakterystyczne dzwonienie zaworów, słyszalne podczas przyspieszania, to masz poważny problem. Spalanie stukowe, nazywane również detonacyjnym, to jedno z najniebezpieczniejszych i niekontrolowanych zjawisk, prowadzące do poważnych uszkodzeń jednostek napędowych o zapłonie iskrowym. Koniecznie sprawdź, czy Twój silnik jest wyposażony w czujnik spalania stukowego.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze
Skontaktuj się z nami jeśli potrzebujesz naszej porady